مقالات

فواید آب برنج

آب برنج

برنج یکی از غذاهای اصلی در کشورهای آسیایی می‌باشد و همچنین میتوان از آن به عنوان مهم ترین غلات غذایی جهان نام برد. باید بدانید که از برنج در ۱۰۰ کشور جهان به عنوان مواد غذایی اصلی استفاده می‌کنند. آیا میدانید آب برنج نیز فواید و خواص خاص خود را دارد؟در ادامه این مقاله با فواید باورنکردنی آب برنج آشنا می‌شویم.

بیشتر بخوانیم:آیا برنج چاق کننده است؟

خواص آب برنج برای سلامت بدن

آب برنج حاوی ترکیباتی از جمله ویتامین ها،پری بیوتیک،مواد معدنی و کربوهیدرات ها می‌باشد که در پیشگیری از ناراحتی‌های گوارشی مانند تهوع و اسهال مفید است.

از دیگر فواید آب برنج هضم غذا،عدم یبوست و همچنین مفید بودن در سلامت روده میتوان نام برد. همچنین افراد زیادی نیز برای افزایش انرژی بدن صبح ها آب برنج می‌نوشند.

خواص آب برنج برای مو

در کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله چین و ژاپن بانوان به این موضوع معتقدند که آب برنج برای سلامت مو بسیار مفید است. آب برنج حاوی ویتامین های گروهB،گروه E،مواد معدنی،آنتی اکسیدان ها و آمینو اسید ها می‌باشد.

  • افزایش رشد مو و کاهش ریزش

آب برنج در رشد مو و کاهش ریزش امری باورنکردنی بوده است. اگر که حداقل هفته‌ای ۲ بار پس از شستشو،موهای خود را با آب برنج آبکشی کنید در افزایش مو و کاهش ریزش آن می‌تواند بسیار موثر باشد.

  • از بین بردن موخوره

آب برنج حاوی پروتئین می‌باشد و موهای سر به پروتئین نیاز دارند تا در کاهش موخوره کمک کنند. موخوره موجب قطع مو از ساقه می‌شود و می‌تواند پس از مدتی به بخش های دیگر مو انتقال شود. پس آب برنج در درمان موخوره مفید است؛ شما برای استفاده از آب برنج باید ساقه های موهای خود را با آب برنج مرطوب کنید و پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه موها را بشویید.

  • رفع شوره سر

شوره سر که به رنگ سفید می‌باشد و روی یقه لباس شما می‌نشیند یکی از مشکلاتی رایج می‌باشد که هم در مردان و هم در زنان آزار دهنده است اما نگران نباشید اگر این مشکل را دارید می‌توانید به طور مرتب از آب برنج برای مو استفاده کنید تا پس از مدتی به طور کلی شوره های سر از بین بروند.

  • نرم کنندگی مو با آب برنج

برای تأمین رطوبت مورد نیاز مو و افزایش سلامت مو استفاده از آب برنج راهکاری بسیار مفید می‌باشد؛ زیرا ترکیبات موجود در آب برنج به داخل ساقه مو نفوذ می‌کند و همچنین یک لایه محافظ دور ساقه مو ایجاد می‌کند و بعد از شستشوی موهای شما با استفاده از آب برنج موجب ترمیم بافت موها و پر حجم تر دیده شدن آنها می‌شود.

  • جلوگیری از سفید شدن مو

زنان قوم یائو به داشتن موهای پرپشت،زیبا،بلند و مشکی خود معروف بودند و موهای آن ها تا ۸۰ سالگی رنگ مشکی خود را حفظ می‌کرد. راز آنها شستشو دادن موها با آب برنج بود. پس میتوان گفت که از فواید آب برنج میتوان به تاثیر آن در کاهش سفید شدن موها اشاره کرد.

  • درمان شپش سر

درمان شپش و تخم هایش بسیار سخت است و استفاده از داروهای شیمیایی عوارض های خود را دارد اما استفاده از درمان های خانگی برای این مسئله بسیار راحت تر و  مفیدتر می‌باشد که یکی از درمان های آناستفاده از آب برنج می‌باشد. آب برنج حاوی بسیاری نشاسته می‌باشد که می‌تواند تخم های شپش را از بین ببرد. برای استفاده آب برنج را روی پوست سر و موها بمالید و بعد از نیم ساعت با شانه موهارا شانه بزنید. همچنین میتوانید موهای خود را با دستمال ببندید و فردای آن روز موهای خود را آبکشی و شانه کنید.

خواص آب برنج برای پوست صورت

از جمله خواص مفیدی که در آب برنج وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • روشن شدن پوست

همانطور که توضیح داده شد آب برنج به دلیل داشتن پروتئین در خود خواص بسیاری دارد. پروتئین موجود در آب برنج، تولید کلاژن را تحریک می‌کند و بر روی سلامت و زیبایی پوست تأثیر می‌گذارد. همچنین می‌تواند لکه های تیره موجود بر روی پوست را محو کند.

  • درمان خشکی پوست

از جمله فواید آب برنج می توان به این موضوع اشاره کرد که استفاده از آب برنج به مدت دو بار در در روز خشکی، آسیب دیدگی و پوسته شدن پوست را درمان می‌کند چرا که یک آبرسان قوی می‌باشد که باعث نرم شدن پوست می‌شود. به افرادی که پوستی خشک دارند توصیه می‌شود که از آب برنج استفاده کنند.

  • بهبود آفتاب سوختگی و پیری

بسیاری از افراد به این باورند که آب برنج برای درمان علائم خفیف آفتاب سوختگی مانند قرمزی، خارش و التهاب مؤثر است. آب برنج حاوی آنتی‌اکسیدان هایی می‌باشد که در مهار فعالیت الاستین (لایه میانی) در پوست که منجر به پیری زودرس می شود می‌پردازد‌ پس می‌تواند به کاهشی علائم پیری کمک کند.

روش های تهیه‌ی آب برنج

  • تهیه‌ی آب برنج بدون جوشاندن

این روش سریع ترین راه برای تهیه‌ی آب برنج است. برای تهیه‌ی آب برنج یک پیمانه برنج را خوب بشویید و در یک ظرف ۲ الی ۳ پیمانه آب بر روی آن بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه بگزارید بماند تا عصاره آن در بیاید؛سپس محتوای ظرف را از صافی رد کنید و در ظرف مناسب در بسته‌ای در یخچال قرار دهید. می‌توانید بعد از ۲ یا ۳ روز از آن استفاده کنید. از این مایع برای شستشوی سر و ماسک صورت استفاده کنید و همچنین میل کردن آن همانطور که توضیح داده شد برای سلامت بدن بسیار مفید می‌باشد.

اگر می‌خواهید آب برنج خمیری و غلیظ بدون جوشاندن تهیه کنید باید برنج را پس از ۳۰ دقیقه صاف نکنید بلکه دو یا سه روز این مخلوط را در دمای اتاق نگه دارید تا به صورت خمیری در بیاید.

  • تهیه‌ی آب برنج به روش تخمیری

متخصصان به این باور دارند که مخمر آب برنج نسبت به حالت های دیگر خواص بیشتری دارد. روش تهیه‌ی آن به این صورت می‌باشد که هنگامی که برنج را می‌جوشانید باید آب آن را نگه دارید و بگزارید حداقل به مدت یک روز در دمای اتاق بماند تا تخمیر یا ترش شود سپس کمی آن را بجوشانید تا تخمیر آن متوقف شود؛ می‌توانید آن را در یخچال نگهداری کنید.

  • تهیه‌ی آب برنج با روش جوشاندن

این روش برای درمان اسهال و استفراغ مناسب است در واقع خاصیت درمانی دارد. نصف فنجان برنج را خوب شستشو دهید و با فنجان آب بگزارید تا بپزد سپس هنگامی که برنج له و پخته شد اجاق را خاموش کنید و آن را از صافی رد کنید تا آب برنج تهیه شود.

کلام آخر

آب برنج به عنوان یکی از درمان های خانگی ساده و بدون عوارض به اصطلاح ایمن برای مو و پوست استفاده می‌شود و  همچنین خواص های آن برای سلامتی بدن مانند بهبود عملکرد روده،جلوگیری از یبوست و دیگر موارد مؤثر و مفید می‌باشد. در این مقاله با فواید آب برنج برای پوست و مو آشنا شدیم. امیدواریم که از مطالعه لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *