مقالات

غذای افطاری برای مهمان بدون برنج

غذای افطاری برای مهمان بدون برنج

به علت وجود کربوهیدرات در برنج ممکن است بسیاری از روزه دارن از مصرف آن به عنوان وعده افطاری خودداری کنند. همان‌طور که می‌دانید برنج حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات میباشد که روزه داران به علت گرسنگی و از دست دادن مقدار قابل توجهی از انرژی در طول روز، تمایل دارند برای افطار برنج زیادی مصرف کنند. در این میان کربوهیدرات های مازاد دریافتی به شکل چربی در بدن ذخیره می‌شوند و در دراز مدت باعث افزایش میزان چربی در بدن افراد می‌شوند‌.

 

غذای افطاری برای مهمان بدون برنج

چند نمونه افطاری بدون برنج در ماه رمضان که بیشترین کاربرد را در سر سفره های میهمانی دارد، به قرار زیر است.

ماکارونی نوعی غذای افطاری برای مهمان بدون برنج

ماکارونی

ماکارونی جز یکی‌ از لذیذترین و قدیمی‌ترین غذای افطاری برای مهمان است که در سراسر جهان خواهان زیادی دارد. جالب است بدانید که این غذا اصالتا متعلق به کشور ایتالیا است و از قرن شانزدهم تا به امروز، اصالت و محبوبت جهانی خود را حفظ کرده است. ماکارونی یک نوع پاستای خشک میباشد که در شکل ها رنگ ها و انواع گوناگون تولید می‌شود. می‌توانید به عنوان یک افطاری دلچسب در کنار عزیزان خود، این غذای خوشمزه و محبوب را امتحان کنید.

 

کوکو سبزی

کوکو سبزی به عنوان وعده افطاری برای مجالس، می‌تواند انتخاب خوبی باشد. کوکو سبزی را می‌توانید با استفاده از تخم مرغ، تره، شوید، گشنیز، اسفناج و یا برگ کاهو نیز تهیه کرده و به عنوان تزئین از گردو، گشنیز، نعناع، زرشک یا جعفری استفاده کنید. اغلب برای تهیه کوکو سبزی به عنوان غذای افطاری برای مهمان در مجالس افطاری از نان باگت یا نان تست نیز استفاده می‌شود.

 

کشک بادمجان

کشک بادمجان به علت پخت سریع و ساده و همچنین طعم محبوب و متفاوت خود، پایه ثابت مهمانی های مجلل و گرم ایرانی است. این غذای خوش رنگ و لعاب ایرانی با استفاده از کشک و بادمجان سرخ شده و ترکیبی از ادویه های متفاوت تهیه میشود‌. جالب است بدانید که در کشور عزیزمان ایران، کشک بادمجان در دوران قاجار توجه حاکمان زیادی را به خود جلب کرده، و جز غذاهای پر مصرف در میان اشرافیان بوده است. اینک شما می توانید کشک بادمجان را به عنوان غذای افطاری برای مهمان تهیه کرده و سفره ماه رمضان خود را با این غذا مزین کنید.

گراتن مرغ نوعی غذای افطاری برای مهمان بدون برنج

گراتن مرغ و سیب زمینی

گراتن یا گراتین، یک غذای معروف و پرطرفدار فرانسوی است که امروزه می‌توانید آن را در بسیاری از منوهای کافی شاپ نیز ببینید. موارد زیر تنها چند نمونه از انواع گراتن هایی است که در کافی شاپ ها و رستوران ها سرو می‌شود: گراتن مرغ و سیب زمینی، گراتن برگر، گراتن میکس، گراتن ماکارونی و قارچ، گراتن لازانیا و… ‌.

گراتن مرغ و سیب زمینی، یکی از مشهورترین انواع گراتن است که با پنیر روی آن تهیه می‌شود. این غذا از شیر، پنیر و در بعضی موارد خامه تهیه میشود.شما می توانید گراتین مرغ را نوعی غذای افطاری برای مهمان در ماه رمضان در نظر بگیرید.

 

کباب کوبیده

همان‌طور که میدانید کباب در میان ایرانیان خواهان پروپاقرص زیادی دارد و می‌توانید به عنوان یک غذای به یادماندنی افطاری، از آن برای مهمانان خوداستفاده ‌کنید. کباب انوع مختلفی دارد که کباب کوبیده، یکی از پرطرفدارترین و خوش طعم ترین آنها میباشد. برای طبخ کباب کوبیده اغلب از این موارد استفاده می‌شود: پیاز، قلوه گاه گوسفند، رایته گوساله، زعفران، نمک، سماق و فلفل سیاه.

متاسفانه همان‌طور که می‌دانید قیمت گوشت گوسفند افزایش چشمگیری داشته است و امکان فراهم کردن آن برای بسیاری از خانواده های ایرانی وجود ندارد؛ به همین دلیل ممکن است برای تهیه کباب کوبیده، بجای گوشت گوسفند، از گوشت گاو و یا مرغ هم استفاده شود‌.شما میتوانید کباب کوبیده را به همراه غذای برنجی در ماه رمضان استفاده کنید.

 

کوفته برنجی نوعی غذای افطاری برای مهمان بدون برنج

کوفته تبریز

کوفته تبریزی از جمله غذاهای اصیل و سنتی تبریز است که در سراسر کشور شهرت دارد. کوفته برنجی برای برخی میمانیها یک غذای افطاری برای میهمانی محسوب می شود. در تهیه کوفته تبریزی از  سبزی های معطر همچون تره، مرزه، ترخون، جعفری، شوید و ریحان استفاده میشود.برای تهیه کوفته تبریزی گوشت را باید چندین بار چرخ کنید و در مرکز آن تخم مرغ آب‌پز، گردو، آلو خشک و یا آلبالو قرار دهید. در نهایت میتوانید با استفاده از جعفری، پیاز داغ، گوجه فرنگی و… کوفته تبریزیهای خود را تزئین کنید و از خوردن آن در شب های زیبای رمضان در کنار عزیزان خود لذت ببرید.

 

غذای بدون برنج با مرغ

از نظر کالری مصرفی غذای بدون برنج با مرغ به صورت تقریبی برابر با 400 کیلوکالری میباشد. این میزان کالری برای فرد در طول روز می‌تواند انرژی کافی را فراهم کند. ولی توجه داشته باشید که در صورت روزه داری، برای افطار 400 کیلوکالری مناسب نمی‌باشد و توصیه میشود در کنار مرغ غذاهای سنگین بیشتری را هم مصرف کنید.

با این حال به دلایل مختلف از جمله کاهش وزرن، کاهش مصرف کربوهیدرات و یا توصیه پزشک عده‌ای ترجیح میدهند به عنوان غذای افطاری از خوردن برنج پرهیز کنند و مرغ را جایگزین آن قرار دهند. ترکیبات مورد استفاده در هر غذا و سبک زندگی فردی ممکن است باعث تغییر در کالری مصرفی شود. امروزه تنوع غذاها به قدری زیاد است که می‌توانید به راحتی میزان کالری و ترکیب مواد غذایی خاص خود را براساس نیازهای شخصی خودتان تنظیم کنید.

 

بیشتر بخوانید: آیا برنج برای کاهش وزن مفید است؟

 

مرغ شکم پر

به عنوان یک غذای لذیذ و به یاد ماندنی افطاری، میتوانید مرغ شکم پر را جایگزین برنج کنید. مرغ شکم پر یکی از غذاهای خاص، پر تنوع و دلچسب کشور عزیزمان میباشد که در تمامی مناطق ایران نحوه پخت آن یکسان و نسبتا آسان میباشد. البته در بعضی از دستور پخت ها ادویه ها و مواد به کار رفته در شکم مرغ، می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی برای تهیه مرغ باید چربی های اضافه داخل شکم مرغ را تمیز کنید و بدون تیکه تیکه کردن مرغ، شکم آن را با مواد مربوطه پر کنید و در قابلمه یا فر بپزید‌. مواد بکار رفته در داخل شکم پر اغلب شامل ترکیب آلو، پیاز، کره، زرشک، هویج سیر، گوجه فرنگی، رب  انار، جعفری و گشنیز، مغز گردو و زیتون میباشد.

 

آش رشته نوعی غذای افطاری برای مهمان بدون برنج

آش رشته

آش رشته نیز جز محبوب ترین و معروف ترین آش های ایرانی است که می‌تواند به عنوان یک غذای افطاری برای مهمان، روزه داران را حسابی به وجد آورد. به علت طعم دلنشین، سبکی و آبدار بودن آش رشته، از این غذا به عنوان پیش خوراک در مراسم های افطاری ماه رمضان استفاده می شود. توجه داشته باشید که برای طبخ آش رشته رمضانی، تا حد امکان از مصرف نمک خودداری فرمایید. سبزی های آش رشته شامل اسفناج، تره، گشنیز، جعفری و شوید می باشند. بسته به نیاز خود، در انتخاب نوع و میزان مصرف سبزی ها توجه کنید.

 

مرغ بریان

مرغ بریان از غذاهای بین المللی پرطرفدار و خوش طعم میباشد که بی شک می‌توانید از این وعده‌ خوشمزه، به عنوان غذای افطاری بدون برنج برای مهمانی های خود استفاده کنید. تهیه کردن مرغ بریان نیازمند وقت و حوصله زیادی است و باید با به کار گیری فوت و فن های خاص اقدام به طبخ آن کنید. مطمئن باشید که این وعده منحصربه‌فرد ، پس از ساعت ها گرسنگی، ارزش وقت گذاشتن برای پخت آن را دارد. اگر می خواهید مرغ بریان را به عنوان غذای افطاری برای مهمان در نظر بگیرید از مواد زیر استفاده کنید.

مرغ کامل، پیاز، فلفل دلمه‌ای، کره، آبلیمو، زعفران دم کرده (غلیظ)، برگ بو، پاپریکا، فلفل سیاه، نمک و رزماری.

 

استیک مرغ

رزماری استیک steak به یک تکه گوشت نازک و یا مرغی که به صورت نازک از سینه مرغ برش داده شده گفته می شود. به عنوان غذای افطاری بدون برنج برای مهمانی ها می‌توانید استیک مرغ را به همراه قارچ سرخ شده، سیب‌زمینی پنيری و سبزی های معطر و تازه سرو کنید. استیک های مرغ را به دو صورت می‌توانید سرخ کنید؛ روش اول‌ گریل و روش دوم گاز میباشد. مهم ترین و اصلی ترین بخش این غذای خوشمزه، چاشنی هایی است که در حین پخت و سرو به کار میبرید. مواد لازم جهت تهیه استیک مرغ موارد زیر میباشد.

سینه مرغ، پاپریکا، پونه، سیر، فلفل سیاه، لیمو، روغن زیتون و نمک.

شینسل مرغ نوعی غذای افطاری برای مهمان بدون برنج

شینسل مرغ

شینسل مرغ اصالتا یک غذای سنتی آلمانی است که از سرخ و ترد کردن لایه های نازک مرغ بدست می‌آید. برای طبخ شینسل مرغ،  سینه مرغ را به صورت نازک برش دهید به طوری که استخوانی در آن نباشد. سپس لایه های مرغ را  کوبیده  و به شکل یک ورق نازک در آورید. بعد از کوبیدن لایه‌های مرغ، آن ها را با استفاده از آرد سوخاری در کره و روغن سرخ کنید تا مرغ ها حسابی ترد و مغز پخت شوند. شینسل های لذیذ مرغ را می‌توانید در اکثر منوهای کافی شاپ ها و رستوران ها مشاهده کنید. پیشنهاد میکنیم شینسل مرغ را به عنوان غذای افطاری برای مهمان، حتما در فهرست خود قرار دهید و از خوردن مرغ های تردِ خوش مزه و خوش طعم در کنار عزیزان خود لذت ببرید.

 

 در نهایت:

در این متن در رابطه با غذاهای غیر برنجی صحبت شد. با این حال بیشتر روزه داران غذای برنجی را بر غذاهای دیگر ترجیح می دهند. به همین دلیل در ماه مبارک رمضان برنج رکن اصلی سفره های افطاری است. اگر قصد خرید برنج ایرانی دارید. ما به شما برنج طارم هاشمی، طارم استخوانی، فجر  یا کشت دوم را توصیه می کنیم. برنج فسفری در زمينه بسته بندي و توزيع برنجهاي ايراني در بسته بندي هاي 5 و10 كيلويي در کل سطح کشور  فعالیت مینماید . کیفیت برنجهای عرضه شده در این مجموعه مرغوب، اعلا و تضمین شده با برگه ضمانتی در داخل کیسه ها هستند تا خیال مشتری را راحت نمایند .با خرید برنج فسفری سفره های دافطاری خود را رنگین کنید.

 

2 دیدگاه در “غذای افطاری برای مهمان بدون برنج

  1. النا کریم زاده گفت:

    تصاویر غذاها آدمو به اشتها میندازه. ارسال برنج را کیسه ای حساب می کنید؟ هزینش چنده؟

    1. maryam123 گفت:

      سلام وقتتون بخیر هرینه ارسال رایگان هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *