مجله آشپزی

طرز تهیه ناردون مرغ اناری

ناردون مرغ اناری با برنج فسفری

یکی از غذاهای خوش‌طعم و محبوب ایرانیان، ناردون مرغ انار است. این غذا جزو غذاهای سنتی و اصیل گیلانی محسوب میشود که با برنج فسفری شمالی پخته میشود. بسیاری از افراد با شنیدن اسم این غذا یاد طعم ترش و ملس آن میوفتند چرا که اغلب ناردون مرغ را با ترکیب انار، آب انار و رب انار سرو میکنند‌‌. شما می توانید انواع غذاها را با برنج طارم هاشمی فسفری امتحان نموده و از طمعم دلچسب غذاهای ایرانی بهره مند شوید. در ادامه همراه ما باشید تا با طرز تهیه ناردون مرغ انار بیشتر آشنا شویم.

بیشتر بدانیم: طرز تهیه کته کبابی شمالی

جایگاه ایران در لیست غذاهای پر طرفدار جهان:

کشور ایران در طول تاریخ زیستگاه اقوام بسیاری بوده است. این مردمان در قسمت‌های مختلفی از ایران با فرهنگ، سنت، زبان، سبک‌زندگی و رسوم مخصوص به خودشان در طول سالیان سال کنار هم زندگی کرده اند. همانطور که میدانید هر چه تنوع قومی، زیستی و فرهنگی در یک کشور بیشتر باشد، نتیجتا عادات غذایی و سبک زندگی بسیار متنوعی در آن کشور نیز یافت میشود. غذاهای ایرانی، جزو لذیذترین و متنوع ترین غذاهای جهان محسوب میشوند. جالب است بدانید که طبق بررسی های انجام شده توسط دانشگاه اکسفام، یک لیست از پرطرفدارترین کشورها در زمینه‌ی غذایی معرفی شده است. در لیست معرفی شده بین ۱۲۵ کشور، هلند جایگاه اول را کسب کرده و کشور ایران، رتبه‌ی ۸۰ از این لیست را از آن خود کرده است.

برنج فسفری با مرغ ناردون

 ناردون مرغ انار(غذاهای سنتی و اصیل گیلانی)

برای تهیه‌ی ناردون مرغ اناری کافی است فقط مراحل زیر را با رعایت نکات مهم آن دنبال کنید.

مواد لازم برای تهیه‌ی ناردون مرغ انار

ران و سینه‌ی مرغ (۴ تیکه) – آب انار طبیعی(۱.۵ پیمانه) – دانه انار(یک انار متوسط) – رب انار (۴ قاشق غذاخوری) – رب گوجه فرنگی(۱ قاشق غذاخوری) – سیر (۳ حبه) – پیاز (یک عدد) – نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن (به مقدار لازم) – برنج فسفری به میزان لازم

طرز تهیه ناردون مرغ انار با برنج فسفری:

مراحل را به ترتیب اجرا کنید.

مزه دار کردن مرغ ناردون

مرحله اول :

در مرحله‌ی اول باید تکه‌های مرغی که تهیه کردید را، مزه دار کنید. در شمال برای مزه‌دار کردن مرغ در این غذا، معمولا از نمک، فلفل سیاه و زردچوبه استفاده می کنند. برای این کار کافی است تکه‌های مرغ را در ظرفی که در دارد با فلفل سیاه، زردچوبه و نمک مخلوط کنید و سپس در ظرف را به خوبی ببندید. ظرف را نیم ساعت تا یک ساعت در یخچال قرار دهید تا به خوبی مرغ طعم بگیرد‌.

 

مرحله دوم:

در مرحله‌ی دوم قابلمه‌ای مناسب برای سرخ کردن پیاز انتخاب کنید. در قابلمه‌ی انتخابی مقداری روغن بریزید و سپس آن را روی گاز با درجه‌ی مناسب قرار دهید تا به خوبی داغ شود. پیاز را به خوبی شسته و  پوست آن را بکنید. پس از پوست کندن، آن را به طور درشت خرد کرده و در داخل روغن داغی که در قابلمه ریخته شده  تفت دهید. توجه داشته باشید که هنگام تفت دادن پیاز نباید بافت خود را از دست دهد و به رنگ قهوه‌ای سوخته تبدیل شود، هنگامی که تیکه‌های پیاز مقداری به رنگ طلایی تبدیل شدند حرارت گاز را کمتر کنید و مرحله‌ی بعدی را انجام دهید.

 

مرحله سوم:

پس از تفت دادن پیازها، مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به پیازها اضافه کنید و به خوبی هم بزنید، برای حفظ خواص ادویه‌جات، آنها را در معرض حرارت طولانی مدت قرار ندهید تنها چند ثانیه برای تفت دادن آنها کافیست. در ادامه رب انار و رب گوجه فرنگی را به مخلوط اضافه کنید. در صورت تمایل میتوانید چند حبه سیر را رنده کرده و به مخلوط خود اضافه ‌کنید.

سرخ کردن مرغ ناردون

مرحله چهارم:

در مرحله‌ی چهارم تکه‌های مرغ را بعداز یک ساعت از یخچال خارج کرده و به مخلوط خود اضافه کنید، تا زمانی که رنگ مرغ‌ها تغییر نکند حرارت را قطع نکنید. پس از تفت دادن تکه‌های مرغ مقداری آب انار و آب به خورشت اضافه کرده و بگذارید تیکه‌های مرغ در آب به خوبی پخته شوند‌. پس از چند دقیقه دو پیاز تازه را به صورت حلالی خرد کرده و به ترکیب خوش‌طعم خود اضافه کنید.

مرحله پنجم:

در تابه‌ای جداگانه مقداری روغن بریزید. مقداری پیاز را تفت داده و بعد از تفت دادن پیازها، به آن انار‌های دون شده اضافه کرده و طبق روال قبلی، مجدد نمک و زردچوبه را به ترکیب اضافه کنید. فراموش نکنید که بعد از تفت دادن کامل دونه‌های انار، پیاز و ادویه‌جات به کل ترکیب یک قاشق چایی خوری رب انار اضافه کنید.

مرحله ششم:

در مرحله‌ی ششم فقط کافی‌ است ترکیب خود را به مرغ‌های پخته شده اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا با هم پخته شوند. در صورت تمایل می توانید مقداری رب گوجه فرنگی نیز به خورشت خود اضافه کنید.

ناردون مرغ اناری با برنج فسفری

 تهیه پلو با برنج فسفری یا برنج طارم هاشمی فسفری:

این خورشت خوشمزه شمال با برنج کته یا آبکش قابل سرو است. اگر قصد دارید با غذای ناردون مرغ اناری از میهمانان خود پذیرایی کنید، می توانید از برنج طارم هاشمی فسفری استفاده کرده و با روش آبکش یک غذای ایده ال تهیه نمایید. اما اگر می خواهید یه وعده غذایی دلچسب کنار خانواده گرم خود داشته باشید برنج فسفری را بصورت کته درست کنید.  پلو به همراه ناردون مرغ اناری  یک غذایی محبوب و خوشمزه در سفره های ما ایرانیان است که هر کس با یک بار امتحان عاشقش می شود.

سخن پایانی:

غذاهای شمالی ایران از سالیان سال تا به العان زبان زد تمام گردشگران بوده است. ناردون مرغ اناری یا ناردونی به معنی دانه‌های انار، نام یکی از معروف‌ترین غذاهای شمال است. ترکیب مرغ و انار به همراه پلو برنج فسفری یک ترکیب ملس خوش مزه ایجاد می کند که با خوردن آن سیر نمی شوید. بطور کلی  غذاهای ترش خصیصه غذاهای شمالی است. اگر به خطه شمال سفر کنید،  تنها به خوردن غذاها اکتفا نکنید. با یکبار تجربه ی لذیذ ، می توانید به غذاهای خانه خود تنوع دهید و غذاهای شمالی را به لیست غذاهای خود اضافه کنید. با سایت برنج فسفری می توانید با تنوع غذایی اقلیم های مختلف ایران آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *