مقالات

آیا برنج چاق کننده است؟

آیا برنج چاق کننده است؟

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد از آن رنج می برند چاقی است از این رو به دنبال راهی برای لاغری و کنترل چاقی هستند. بهترین راه برای کاهش اشتها و لاغری دانستن میزان کالری غذا ها و میزان چاق کنندگی آنها می باشند. در این بین سوالی که برای بیشتر افراد ممکن است پیش آید این است که آیا برنج چاق کننده میباشد؟ از آنجایی که برنج یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در جهان بوده، پس بهتر است پاسخ این سوال را برای داشتن اندامی متناسب بدانیم. برخی از افراد بر این باورند که برنج باعث کاهش وزن و کمک برای رسیدن به تناسب اندام می شود. آیا این گفته ها صحت دارد؟ در ادامه به بررسی این گفته ها می پردازیم.

برنج چیست؟

یکی از محبوب ترین مواد غذایی در جهان به ویژه در خاورمیانه، برنج است. دانه های برنج سرشار از کربوهیدرات هستند که در طی فرایند تولید بسیاری از فیبر خود را از دست می دهند. همه ما میدانیم مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات باعث چاقی های مفرط می شود و به هیچ عنوان مصرف بیش از حد این نوع مواد غذایی ها توصیه نمی شود. با این حال در کشور هایی که مصرف برنج آنها بالا میباشد، درصد افرادی که به چاقی مفرط دچار هستند زیاد نیست.

برنج دارای انواع مختلفی می باشد که یکی از محبوب ترین انواع آن برنج سفید است. برنج ها از سه مواد اصلی تشکیل دهنده سبوس، جوانه و آندوسپرم تشکیل شده اند که هرکدام از آنها دارای خواص بی نظیری برای بدن هستند. آندوسپرم ها بزرگترین قسمت دانه برنج هستند که تماما از کربوهیدرات ساخته شده اند. کربوهیدرات برای بدن نیاز است اما مصرف بیش از حد آن سبب بروز مشکلاتی برای بدن می شود. چاق کنندگی برنج بسته به نوع آن متفاوت است و در کل میتوان گفت میزان چاق کنندگی برنج به نوع آن بستگی دارد.

میزان چاق کنندگی انواع برنج ها | آیا برنج چاق کننده است

برنج ها دارای دو نوع برنج سفید و قهوه ای هستند که هر کدام از آنها میزان چاق کنندگی متفاوتی دارد. برنج سفید در طی فرایند آماده سازی تقریبا تمام سبوس و جوانه خود را از دست می دهد و این به معنای از دست رفتن فیبر و پروتئین های برنج تا میزان قابل توجهی است و تنها موادی که از آن به میزان زیادی باقی می ماند، کربوهیدرات است. مصرف بی رویه در هر نوع ماده غذایی سبب افزایش وزن می شود و برنج سفید از ان قائله مستثنی نیست.

برنج قهوه ای دارای درصد زیادی سبوس و جوانه می باشد و به همین دلیل میزان چاق کنندگی آن به نسبت برنج سفید بسیار کمتر است. اما بسیاری از افراد این نوع برنج را نمی پسندد. پس بهترین راه برای جلوگیری از چاقی، مصرف برنج به میزان محدود و کم روغن است.

آیا مصرف برنج قهوه ای باعث کاهش وزن می شود؟

برنج قهوه ای به دلیل اینکه میزان زیادی فیبر و پروتئین دارد، برای لاغری و رسیدن به تناسب اندام بسیار توصیه می شود. با مصرف این نوع برنج بیشتر احساس سیری می کنید و در نتیجه وزن شما کاهش می یابد. میزان تاثیر برنج سفید بر روی چاقی و لاغری هنوز مشخص نشده است اما اگر قصد رژیم و لاغری دارید کما به شما توصیه می کنیم برنج قهوه ای را مصرف کنید. همچنین مصرف مداوم برنج قهوه ای به جای برنج سفید تا 50 درصد به شما برای حفظ تناسب اندام کمک می کند.

کالری برنج سفید و قهوه ای

کالری برنج سفید و قهوه ای

میزان کالری برنج بسته به نوع آن متفاوت است اما اگر کالری آنها را بدانید راحت می توانید مصرف برنج خود را کنترل کنید و به تناسب اندام برسید. کالری دریافتی شما بعد از مصرف برنج سفید پایین تر از برنج قهوه ای است. این موضوع به دلیل وجود سبوس و جوانه در برنج قهوه ای می باشد. بطور مثال اگر شما یک فنجان برنج قهوه ای را مصرف کنید معادل 216 کالری را وارد بدن می کنید و این در صورتی است که با مصرف همین مقدار برنج سفید تنها 205 کالری وارد بدن شما می شود. چاقی بدن تنها بسته به میزان مصرف برنج نیست بلکه مواد غذایی دیگری که در طی روز مصرف می کنید باعث چاقی می شوند. اگر میزان مصرف برنج را کنترل کنید، هیچکدام از انواع برنج برای شما چاق کننده نخواهند بود.

مصرف صحیح برنج برای جلوگیری از چاقی

همانطور که در مطلب بیان کردیم، برنج در صورتی چاق کننده می باشد که در مصرف آن زیاده روی شود یا نحوه مصرف آن اشتباه باشد. برای داشتن اندامی مناسب بهتر است در روز 8 قاشق بیشتر برنج مصرف نکنید و برای اینکه برنج پخته شده کالری کمتری داشته باشد، برای پخت از روش آبکش استفاده کنید. همچنین قابل به ذکر است میزان مصرفی روغن برنج را کنترل کنید. زیرا هر چه روغن برنج بیشتر باشد، کالری دریافتی بدن بالاتر رفته و همین امر سبب چاقی مفرط می شود.

منبع: برنج فسفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *