مقالات

برنج قهوه‌ ای

برنج قهوه ای

برنج سفید و برنج قهوه‌ ای مهم ترین مواد غذایی در وعده های غذایی ما ایرانی ها هستند. ما در این مقاله قصد معرفی نوع دیگری از برنج را داریم که دارای خواص و ارزش غذایی بالایی می‌باشد. برنج قهوه‌ای در واقع نوعی غلات کامل تصفیه نشده است و جز غلات سبوسدار است و این ماده خوراکی دارای آنتی اکسیدان های قوی می‌باشد همانطور که گفته شد برنج قهوه‌‌ای امکان تأمین کمبود ها و ویتامین‌های بدن را دارد.

برنج قهوه ای

برنج قهوه‌ ای چیست و چگونه تولید می‌شود؟

این برنج همانند برنج سفید نیز در زمان تعیین شده خود کاشت و برداشت می‌شود. در بدست آوردن برنج سفید بعد از برداشت شالیکار ها شروع به شالیکوبی برنج می‌کنند تا پوسته برنج گرفته شود. اما بر عکس این قضیه پوسته در تشکیل برنج قهوه‌ ای تأثیر گذار است و برای تهیه این نوع برنج به جای شالیکوبی،برنج باید حرارت داده شود. زیرا تمامی مواد مغذی موجود در این پوسته جذب دانه های برنج می‌شود. از خوبی های این نوع برنج امکان تولید در صرف زمان کمتری نسبت به برنج سفید می‌باشد.

یکی از بدی های برنج قهوه‌ای جور نبودن آن با ذائقه ما ایرانی ها می‌باشد. برای همین افراد میتوانند ابتدا آن را با برنج سفید مخلوط کنند و در گذشت زمان کم کم به طمع آن عادت کنند.

فواید برنج قهوه‌ ای

همانطور که گفتیم برنج قهوه‌ ای نسبت به برنج سفید بهتر است و دارای کیفیت فوق العاده ای است. برنج قهوه‌ای برخلاف برنج سفید کالری بیشتری دارد اما دارای مواد مغذی زیادی مانند پروتئین، فیبر اضافی و منبع اسیدهای چرب است. در ادامه ما به نقد و بررسی فواید باورنکردنی این برنج می‌پردازیم.

  • بهبود در سلامت قلب

پزشکان و متخصصان تغذیه مصرف برنج قهوه‌ای را به بیماران قلبی توصیه می‌کنند. سلامت قلب با کنترل فشار خون در ارتباط می‌باشد و دانه های برنج قهوه‌ای دارای موادی میباشد که میتواند در بروز افزایش فشار خون تأثیرگذار باشد. این ماده خوراکی سرشار از سلنیوم است که در بهبود قلب می‌تواند مؤثر باشد و مصرف این غلات در کاهش فشار خون بالا و بیماری های عروقی مفید است.

فواید برنج قهوه ای

  • کنترل دیابت

برنج قهوه‌ای برای افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند در ثابت نگه داشتن سطح قند خون و کاهش مقاومت انسولین مؤثر می‌باشد و جایگزین بهتری برای برنج سفید می‌شود.

  • سلامت استخوان

در واقع مصرف برنج قهوه‌ ای در سلامت استخوان واقعی و اثابت شده می‌باشد. برنج قهوه‌ای سرشار از منیزیم است و استفاده متعادل برنج قهوه‌ای برای افراد ی که از پوکی استخوان,کاهش ورم مفاصل و مشکلات مرتبط با استخوان رنج میبرند توصیه میشود. از تأثیرات این برنج در سلامت استخوان دریغ نشوید.

  • کاهش وزن

مصرف این برنج برخلاف برنج سفید موجب لاغری و کاهش وزن در افراد می‌شود. همانطور که گفته شد این برنج حاوی فیبر است.فیبر موجود در این برنج موجب کم اشتهایی و کاهش شاخص توده بدنی شده و در آخر کاهش وزن و لاغری را به دنبال خواهد داشت.

  • یبوست

وجود داشتن بالای فیبر در این برنج موجب بهتر شدن حرکات روده میشود و در جلوگیری از یبوست کمک میکند.

  • بهبود کبد چرب

برای افرادی که با بیماری کبد چرب دارند بسیار توصیه می‌شود که به جای برنج سفید از برنج قهوه‌ای استفاده کنند؛ زیرا این برنج در کاهش امکان مبتلا شدن به بیماری های کبدی و بهبود بیماری‌های گوارشی مؤثر می‌باشد. وجود فیبر و مواد معدنی در این نوع برنج به پاکسازی و سم زدایی کبد کمک میکند.

  • آلزایمر

برنج قهوه‌ای سرشار از مواد مفیدی همانند وجود ویتامین های (B،منگنز و منیزیوم) می‌باشد که امکان ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. میتوان گفت در دیگر اختلالات مغذی مانند فراموشی و جنون نیز مؤثر می‌باشد.

بیشتر بدانیم: خرید و قیمت برنج دودی هیزمی 2.5 کیلویی درجه 1 فسفری

طرز پخت برنج قهوه‌ ای

برنج قهوه‌ ای برخلاف برنج سفید برای حفظ مواد مغذی و خواص های خود باید به روش کته پخته شود؛زیرا اگر از روش آبکش برای طبخ این برنج استفاده کنید در واقع خواص های آن از بین می‌رود. نحوه‌ی پخت برنج قهوه‌ای به این شکل می‌باشد که شما لازم است برنج را به مدت سه ساعت بخیسانید و بعد از آن آب برنج را جدا کرده و در قابلمه‌ای که آب آن یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد،بریزید. شعله زیرا قابلمه را زیاد کنید تا آب داخل قابلمه بجوشد،سپس در این مرحله باید شعله را تا حد امکان کم کنید. حال به مدت زمان ۴۵ دقیقه منتظر بمانید تا برنج قهوه‌ای دم بکشد و آماده شود.

این برنج را به همراه مرغ طعم دار شده میل کنید. در عکس زیر طریقه طعم دار شدن مرغ نمایش داده شده است.

برنج قهوه ای و مرغ طعم دار شده

نحوه‌ی نگهداری برنج قهوه‌ ای

به دلیل اینکه برنج قهوه‌ای دارای روغن های طبیعی می‌باشد نمیتواند برای مدت زمان طولانی نگهداری شود؛زیرا موجب کهنه شدن آن می‌شود. برای نگهداری برنج قهوه‌ای خام آن را در یک ظرف پر از هوا در دمای اتاق تا ۶ ماه می‌توانید نگهداری کنید. اگر برنج قهوهای پخته شده با روشی نادرست ذخیره شود موجب رشد باکتری به نام باسیلوس میشود که باعث مسمومیت غذایی میشود. نباید بیشتر از یک بار گرم و یا در درمای اتاق نگهداری شود.

مزه برنج قهوه‌ ای

مزه برنج قهوه‌ ای انواع مختلفی دارد برای مثال برنج قهوه‌ای دانه کوتاه کمی به شیرینی میزند اما برنج قهوه‌ای دانه بلند طمع چوبی و مزه غلات بیشتری دارد. اگر میپرسید که بهترین افزودنی ها برای برنج قهوه‌ای کدام است باید گفت روش پخت و انتخاب افزودنی ها به سلیقه شما بستگی دارد.

آیا برنج قهوه‌ای مضر می‌باشد؟

برنج قهوه‌ای حاوی مواد ضد مغذی ها میباشد در واقع مواد ضد مغذی ها ترکیباتی هستند که در مواد غذایی شما وجود دارند و در جلوگیری در هضم و جذب مواد مغذی و مواد معدنی نقش دارند. بخاطر بسپارید که مضرات برنج قهوه‌ای بسیار کمتر از فواید این غلات می‌باشد و با رعایت این نکاتی که گفته می‌شود می‌توانید از این مضرات جلوگیری کنید. توصیه میشود از این برنج به طور میانگین ۳ تا ۴ بار در هفته مصرف شود زیرا برنج قهوهای غلاتی کامل است و باعث میشود که شما احساس سیری کامل کنید.

بیشتر بخوانیم:مزاج برنج سرد است یا گرم؟

کلام آخر برنج قهوه ای

به طور کلی این غلات یا همان برنج قهوه‌ ای ماده‌ای پر از فواید باورنکردنی است. اگر شما نگران دیابت، سلامت قلب، کبد چرب، سلامت استخوان هستید، از برنج قهوهای غافل نشوید. اما باید بدانید که تأثیرات و مفید بودن این برنج در بسیاری از بیماری ها در بدن مفید می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *