مجله آشپزی

با پخت برنج دودی میهمانان را غافلگیر کنید

پخت برنج دودی

اگر از عطر چوب در‌ حال سوختن، احساس خوشایندی پیدا می‌کنید، نشان دهنده آن است که طرز پخت برنج دودی در حیطه ذائقه و علاقه‌مندی شما قرار دارد. پخت برنج دودی به چه صورت است؟ مزایای برنج دودی چه بوده و از مضرات برنج دودی چه شنیده اید؟ به هنگام پخت نسبت برنج دودی به معمولی را چه میزان در نظر می گیرید. برای آشنایی بیشتر با این مبحث و رفع سوالات و ابهاماتی که در مورد این برنج در ذهن شما کاربران شکل گرفته، با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

علت دودی کردن مواد غذایی :

در قدیم برای نگه داشتن طولانی مدت، کیسه‌ های برنج را در اتاقی دربسته قرار داده و مقداری چوب و هیزم را در آن جا می‌ سوزاندند. این عمل باعث می شد برنج قرار گرفته در اتاق، بوی دود به خود گیرد.  دود به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی مختلف از رشد بسیاری از قارچ‌ها و عواملی که باعث فاسد شدن مواد غذایی می‌شوند جلوگیری می‌کند. این نوع برنج دودی خطری برای مصرف کننده ندارد. اما استفاده از پلاستیک، کاغذ، چوب کاج و چوب‌های رنگی به دلیل مواد سمی در دود برای دودی کردن مواد غذایی مضر است.

پخت برنج دودی

خواص و مزایای برنج دودی

خواص و مزایای  برنج دودی با توجه به محل کشت خود، متفاوت می باشند.

تقویت استخوان ها

این برنج در کنار داشتن خواص برنج ایرانی منبع بسیار غنی از کلسیم ،فیبر و آهن است که برای محکم شدن استخوان‌ها خوب است.

تنظیم فشار خون

برنج دودی، باعث تنظیم و کنترل فشار خون میشود که این امر به دلیل وجود سدیم در این برنج است.

افزایش اشتها

طعم فوق العاده و منحصر به فرد برنج سبب افزایش اشتها می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

برنج دودی به دلیل داشتن منبع سرشاری از آنتی اکسیدان‌ها باعث تقویت بدن و سیستم ایمنی آن می‌شود.

کنترل قندخون

این برنج دارای فیبرهای نامحلول زیادی است که به به کنترل و تنظیم سطح قند خون کمک می کند.

دودی کردن برنج

معایب برنج دودی

استفاده از برنج های دودی شده با مواد سوختنی خالص(چوب و هیزم) هیچ ضرری برای انسان ندارد. این نوع برنج در صورتی مضر است که در تهیه آن از مواد سوختنی نامناسب استفاده شده باشد.

 

مقایسه برنج کته و آبکش

قبل از بررسی طرز پخت برنج دودی به دو روش آبکش و کته، بهتر است نگاهی به تفاوت‌های جامع برنج کته و آبکش داشته باشیم.

  • بطور کلی برنج آبکش به زمان بیشتری نسبت به برنج کته برای پخت نیاز دارد در نتیجه قند بیشتری دارد و بر خلاف برنج کته به افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی‌شود.
  • برنج کته دارای ارزش غذایی بالاتری نسبت به برنج آبکش است زیرا طی پخت، کمتر با آب شسته می‌شود و این باعث حفظ مقادیر بیشتری از فیبر و ویتامین B در کته می‌شود.
  • کته برنج نسبت به برنج آبکش نرم‌تر است و دانه‌های آن به دلیل قرارگیری طولانی مدت در آب، مقداری خمیری و چسیبده به هم می‌باشند به همین دلیل بسیاری از افراد ظاهر برنج آبکش را زیباتر تلقی می‌کنند.
  • برنج کته دارای چربی کمتری است و اغلب برای درمان عارضه اسهال پیشنهاد می‌شود.

نسبت ترکیب برنج دودی

  نسبت ترکیب برنج دودی به برنج معمولی

معمولا برنج های دودی شده، دارای رنگ تیره تری نسبت به برنج های عطری هستند و هنگام پخت از عطر خوب و دل انگیز دود برخوردار می باشند. برای پخت برنج دودی برخی افراد ترجیح می دهند آن را با برنج معمولی خود مخلوط کنند تا از عطر و طعم خوشمزه غذا بهره مند شوند. بطور معمول  به نسبت هر پنج پیمانه برنج معمولی  یک پیمانه برنج دودی به آن اضافه می شود.

 

طرز پخت برنج دودی به روش کته

ابتدا برنج دودی را پاک کنید و آن را به میزانی بشویید که آب برنج از حالت کدر خارج شود. برنج را در قابلمه‌ی مدنظر قرار دهید و به اندازه‌ی یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج در آن آب بریزید. به عبارتی دیگر به هر پیمانه برنج، یک پیمانه آب و یک و نیم قاشق چایخوری نمک اضافه کنید. برنج را به همراه آب، مقداری روغن و نمک حدود دو ساعت در دمای اتاق قرار دهید تا برنج دودی خیس بخورد. بعد از گذشت حدود دو ساعت، برنج را ده دقیقه روی حرارت شعله‌ی گاز قرار دهید تا آب آن تبخیر شود. ناگفته نماند پس از جوشیدن آب، می‌توانید میزان نمک برنج را با چشیدن آب برنج کنترل کنید.

پس از تبخیر آب، در صورتی که دانه‌های برنج دودی مقداری نرم شده باشند، بجای درب قابلمه از دمکش استفاده کنید و برنج را با حرارت شعله کم دم بگذارید. پس از تقریبا نیم ساعت بخاری از اطراف دم کش بیرون می آید که نشان دهنده آن است که برنج دودی کاملا پخته شده است.

 

طرز پخت برنج دودی به روش آبکش

برنج دودی  را پاک کنید و آن را بشویید بطوری که آب خارج شده از برنج شفاف باشد. به هر پیمانه برنج، سه پیمانه آب و نصف قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید و بگذارید حدود سه ساعت در آب بماند و خیس بخورد. پس از تقریبا سه ساعت، در یک قابلمه به ازای هر پیمانه برنج، یک پیمانه آب و مقداری روغن و نمک بریزید و روی حرارت شعله گاز قرار دهید تا آب بجوشد. پس از جوش آمدن آب قابلمه‌ی ذکر شده، برنج دودی را چندین بار بشویید و سپس در قابلمه بریزید تا مقداری پخته شود. هر ده دقیقه یکبار دانه‌های برنج را کنترل کنید، در صورتی که لبه‌ی دانه‌های برنج نرم و مغز آن‌ها مقداری سخت باشد، باید آبکشی را شروع کنید.

برنج را با آب ولرم تا حدی بشویید تا نمک اضافی آن همراه با آب شسته شود، به این عمل آبکشی برنج گفته می‌شود. بعد برنج آبکش شده را به همراه روغن در یک قابلمه‌ی خشک بریزید و آن را روی حرارت شعله‌ی ملایم حدود چهل دقیقه قرار دهید تا برنج دودی دم بکشد.

 

نحوه نگهداری برنج دودی

برنج دودی رطوبت پایین تری نسبت به دیگر برنج ها دارد و احتمال خرابی آن کمتر است. از این رو در محیطهای خشک و خنک تا یک سال به خوبی قابل نگهداری است

  1. برنج را از مواد پاک کننده و شوینده به دور نگهداری کنید.
  2. مکان نگهداری  کیسه‌های برنج را بصورت دوره ای تغییر دهید تا از آفت زدگی جلوگیری شود.
  3. سعی کنید کیسه های برنج را ازدیوار و سطح زمین با فاصله نگه دارید تا نم و رطوبت سطح زمین را نگیرد و هوا بین کیسه ها جریان داشته باشد.
  4. برنج دودی بهتر است تا حد امکان در کیسه های کنفی یا کتانی نگهداری شود.
  5. کیسه‌ها را در مکانی به دور از رطوبت و نور مستقیم خورشید نگه ‌دارید.
  6. قرار دادن چند حبه سیر و یا برگ درخت گردو در میان برنج باعث دور شدن حشرات از برنج خواهد شد.

 

2 دیدگاه در “با پخت برنج دودی میهمانان را غافلگیر کنید

  1. ناشناس گفت:

    سلام
    آیا میشه برنج دودی بطور خالص پخت کرد؟

    1. parisa گفت:

      وقت بخیر ، بله کاملا سلیقه ای و بسته به مزاج افراد داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *