مجله آشپزی

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ با برنج مجلسی فسفری

برنج مجلسی فسفری

سبزی پلو با ماهی، زرشک پلو با مرغ، باقالی پلو با ماهیچه، چلو پلو با کباب مخصوص یا چلو برگهای مجلسی از جمله غذاهای محبوب ما ایرانیها و سفارشات مکرر مشتریان در رستورانهای معروف هستند. تقریبا می توان گفت پذیرایی هیچ مجلسی بدون پخت برنج مجلسی کامل نمی شود. برنج از آسیای شرقی به مناطق جنوبی‌تر و آسیای جنوبی آمده و در ادامه توسط  اروپاییان در تمام جهان گسترش یافته است. برنج مجلسی فسفری  از خانواده گندمیان بوده و دارای انواع یک ساله و چند ساله است. امروزه بیش از ده‌ها هزار نوع برنج در جهان کشت و عرضه می‌شود و هر کس بسته به رژیم غذایی خود انتخابی از هر نوع دارد. برنج مجلسی فسفری از جمله برنجهایی است که در بیشتر مجالس ایرانی، مورد تایید دارد.

برنج مجلسی فسفری

برنج مجلسی فسفری :

اینکه انواع برنج در سبد غذایی بیشتر مردم دنیا دیده می‌شود به این دلیل است که وجود ترکیبات مغذی و ویتامین‌های مختلف ارزش غذایی برنج را در سطح بالایی نگه داشته است. این ماده غذایی کالری مورد نیاز بدن را تا حد زیادی تامین می کند بطوری که در هر 100 گرم برنج سفید پخته شده 130 کیلو کالری موجود است. تقویت سیستم ایمنی، مراقبت از پوست و تقویت متابولیسم از خواص دیگر این ماده غذایی محسوب می‌شود. برنج مجلسی فسفری از نوع برنجهایی است که ضمن دارا بودن تمام مواد ویتامین های مغذی، از ظاهر و عطر و طعم بی نظیری هم برخوردار است. این برنج در مراسمات رسمی ایرانی باعث بالا رفتن کیفیت پخت و سرو اعلای غذای تالار برای میهمانان مجلس می شود.

 کدام روش پخت برای برنج مجلسی فسفری بهتر است:

پخت برنج ایرانی روش های گوناگونی دارد که کته کردن و برنج آبکش دو روش رایج از روش های پخت هستند.  پخت برنج خیس خورده و آبکش شده در کشور ما برای میهمانی بیشتر مرسوم بوده و  باعث قد کشیدن و دانه دانه شدن و به اصطلاح مجلسی تر شدن برنج شما می شود. برنج مجلسی فسفری با هر دو روش پخت، طعم لذیذ و خوشمزه ای دارد. اگر قصد دارید یک زرشک پلو با مرغ خودمانی تهیه کنید کته بپزید، در غیر این صورت برای مجالس پر جمعیت و رسمی برنج آبکش تهیه کنید. اگر چه کته برنج لذیذتر است، اما در میهمانی های بزرگ، کته کردن برنج در حجم زیاد، نیاز به مهارت بالایی دارد.در چنین مواقعی برنج به هم چسبیده و شکل ظاهری کته همیشگی را نخواهد داشت.

برنج مجلسی فسفری

مواد لازم برای پخت زرشک پلو با برنج آبکش برای 4 نفر:

برنج: 2 پیمانه

آب: به مقدار کافی

کره: به میزان لازم

نمک: 2 قاشق غذاخوری

روغن: 2 الی 3 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده: 2 قاشق غذاخوری

سینه مرغ طعم دار پخته شده و ریش ریش شده: 2 عدد

پیاز داغ: 4عدد بزرگ

زرشک : 100 گرم

مواد لازم برای طعم دار کردن مرغ زرشک پلو:

سینه مرغ: 2عدد

سس مایونز: یک قاشق غذا خوری

ماست : دو قاشق غذا خوری

نمک : یک قاشق چای خوری

آبلیمو: 4 قاشق سوپخوری

فلفل و زرچوبه و زعفران یه میزان لازم

پیاز خرد شده یا رنده شده: 2 عدد متوسط

روش پخت زرشک پلو با مرغ با برنج مجلسی فسفری:

برای این منظور برنج مجلسی فسفری را جدا و مخلفات زرشک پلو را جدا تهیه کرده و زمان سرو این دو را با هم در دیس بچینید.

طعم دار کردن مرغ برای زرشک پلو با مرغ

دستور طعم دار کردن مرغ زرشک پلو

برای طعم دار کردن مرغ ابتدا سینه مرغ را دریک ظرف درب دار ریخته و با پیاز خرد شده و ماست و سس مایونز خوب به هم بزنید. برای اینکه مواد لازم برای طعم دار کردن مرغ ، بخوبی در گوشت مرغ نفوذ کند، بهتر است از دستکش یکبار مصرف استفاده کرده و مواد لازم را بخوبی به بدنه مرغ آغشته کنید . بعد از آن نمک و زرد چوبه و آبلیمو و زعفران راهم به مرغها افزوده و با دست خوب ورز دهید تا مواد به تمام قسمتهای مرغ مالیده شود.

دستکشها را از دست جدا کرده و درب ظرف را یا سلفون محکم کنید. سپس درب ظرف را گذاشته و یکبار دیگر کل ظرف را در یک کیسه نایلونی بپیچید و با یک گره محکم از نفوذ بوی پیاز به بیرون ظرف جلوگیری کنید. ظرف را برای 4 ساعت در یخچال  بگذارید تا گوشت مرغ نرم و طعم آنها مطبوع شود. علت اینکه چند بار ظرف در کیسه نایلونی پیچیده می شود، جلوگیری از بو گرفتن سایر اقلام موجود در یخچال است. بوی پیاز بسیار زیاد بوده و امکان دارد سایر مواد غذایی را خراب کند.

حتما بخوانید: طرز تهیه برنج آبکش

دستور پخت برنج زرشک پلو :

برای تهیه برنج آبکش مجلسی، ابتدا آن را پاک کرده و چندین بار آب را عوض کنید تا رنگ آب داخل ظرف شفاف شود. 1 قاشق غذاخوری نمک اضافه کرده و اجازه دهید برنج فسفری به مدت 3 ساعت  خیس بخورد. نصف قابلمه را آب ریخته و روی حرارت زیاد بگذارید تا جوش بیاید.  یک قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کرده و آب برنج خیس خورده را دور ریخته و برنج را به آب در حال جوش اضافه کرده و با کفگیر دوبار هم بزنید. بعد از 8 تا 10دقیقه مغز برنج کمی سفت و دو طرف برنج کمی نرم  می شود که این یعنی زمان آبکشی برنج است.

بعد از آبکشی روی برنج فسفری یکبار آب سرد بریزید تا نشاسته اضافی آن خارج شود. چند بار آبکش را تکان دهید تا حرارت، برنجهای پایین آبکش را له نکند. قابلمه خالی را خشک کرده، سپس روغن مایع و زعفران دم کرده را به داخل قابلمه اضافه کرده و قابلمه را کمی به چپ و راست حرکت دهید تا ترکیب روغن و زعفران کاملا قابلمه را چرب کند. بجای ته دیگ زعفرانی می توانید از ته دیگ نان یا سیب زمینی استفاده کنید. برنج را داخل قابلمه بریزید و زیر حرارت را کم کنید و  روی قابلمه دم کنی بگذارید. استفاده از یک شعله پخش کن باعث می شود ته دیگ یکدستی  داشته باشید. بعد از اینکه بخار از لبه های برنج بیرون آمد برنج مجلسی فسفری دم کشیده و آماده سرو است.

زرشک پلو بامرغ

طرز تهیه مخلفات زرشک پلو با مرغ:

مرغ طعم دار را از یخچال برداشته و بعد از اینکه مواد آنرا از روی مرغ پاک کردید، مرغها را داخل قابلمه با آب کم آبپز کنید. بعد از پخته شدن مرغها. آنها را ریش ریش کرده و در یک ظرف جدا نگه دارید. در یک ماهیتابه سه پیاز بزرگ پیاز داغ کرده و آن را هم بدون روغن روی مرغها بریزید. زرشک را در یک آبکش ریز شستشو داده و داخل روغن به مدت چند ثانیه طوری بچرخانید که فقط بدنه آنها چرب شود. اگر زرشکها روی حرارت مستقیم قرار بگیرند پف کرده و کدر می شوند. در نهایت تمام مواد را روی هم ریخته وداخل ماهیتابه یکبار دیگر برای یک دقیقه تفت دهید. به هنگام سرو می توانید مخلفات را بصورت تزئینی روی برنج بریزید و یا بصورت لایه به لایه داخل دیس سرو نمایید.

این قسمت به سلیقه خود شما بستگی دارد. از آب مرغ هم می توانید به عنوان سس روی پلو استفاده کنید. این سس طعم فوق‌العاده ای به زرشک پلو با مرغ بخشیده و برنج را از حالت خشک بودن خارج می کند.

در نهایت:

فروشگاه آنلاین برنج فسفری با ارائه انواع برنج و دیگر محصولات غذایی به صورت آنلاین، توانسته نیاز بسیاری از هموطنان را برطرف سازد. اگر به دنبال بستری برای مشاهده قیمت روز برنج هستید، می‌توانید علاوه بر مراجعه حضوری به فروشگاه ها، با بررسی وبسایت و مشاهده قیمت آنلاین برنج، نسبت به خرید اینترنتی برنج مجلسی فسفری اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *