مجله آشپزی

طرز تهیه برنج آبکش

طرز تهیه برنج آبکش

با طرز تهیه برنج آبکش  تا چه اندازه آشنا هستید؟ آیا با خود فکر کرده اید که چه کنم برنجم قد بکشه؟ بطور قطع طرز تهیه برنج آبکش مجلسی با طرز تهیه برنج پاکستانی آبکش تفاوتهای چندانی ندارند. آنچه مهم است یادگیری پایه و اساس روش پخت است. با چند بار پخت به راحتی می توانید روند عملکرد خود را در هرکدام از این موارد تشخیص دهید. اگر به طرز تهیه برنج آبکش ایرانی علاقه دارید، در ادامه ما را همراهی کنید.

 

طرز تهیه برنج آبکش برای 4 نفر

برای پخت ابتدا مواد لازم را طبق جدول زیر فراهم سازید.

مواد لازم برای تهیه برنج آبکش برای ۴ نفر

برنج ایرانی  4 پیمانه
آب به مقدار لازم( چند برابر تعداد پیمانه)
نمک 4 قاشق غذا خوری
روغن یا کره 6 قاشق غذا خوری
نان یا سیب زمینی (جهت تهیه ته دیگ) به اندازه چینش ته قابلمه
آماده سازی: ۴۵ دقیقه
زمان دمکشی: ۱۵ دقیقه

مرحله اول

بعد از پاک کردن برنج ، آن را با آب ولرم خیس کرده و دو یا سه بار آب آن را خالی کنید تا آب موجود داخل برنج، شفاف شود. سپس یک قاشق نمک به آن افزوده و اجازه دهید 2 ساعت خیس بخورد. (اگر4 پیمانه برنج داریم 8 الی 10 پیمانه آب نیاز است). در روش رستورانی ابتدا یک تشت آب پر کرده، سپس ۱ قاشق چایخوری به آن نمک اضافه و یک کیسه برنج در آن خالی می کنند.

مرحله دوم

حدود نصف یا کمی بیشتر از نصف یک قابلمه مناسب را با آب پرکنید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. یک قاشق به آن نمک زده، آب برنج خیس خورده را بیرون ریخته و برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید.

طرز تهیه برنج آبکش

 مرحله سوم

با کفگیر یکی دوبار برنج را آرام هم بزنید. بعد از گذشت 10 دقیقه یک دانه از برنج را با دو انگشت فشار دهید. دانه برنجی که امتحان می‌کنید  باید نرم  بوده و از حالت شکننده خارج شده باشد. اما در عین حال، اگر مغز آن کمی سفت بود نیز، یعنی برنج پخته شده است.

مرحله چهارم

در این مرحله از طرز تهیه برنج آبکش، نوبت آبکش کردن برنج است. برنج را در یک آبکش بریزید تا آب و نمک اضافی آن گرفته و آبکشی شود. حالا بلافاصله آبکش را بلند کنید و چند مرتبه آن را تکان دهید تا برنج های زیرین جابه جا شوند و حرارت آن ها را له نکند. توجه داشته باشید که خیلی روی برنج آب شیر نگیرید.

مرحله پنجم

قابلمه را مجدد روی حرارت قرار داده و کف آن را با روغن چرب نمایید. سپس برای ته دیگ برنج، مقداری نان لواش یا چند تکه سیب زمینی اسلایس شده قرار دهید. حال برنج را با کف گیر روی ته دیگ ریخته و آنرا به صورت گنبدی شکل دهید.

مرحله ششم

قابلمه را بر روی یک شعله پخش کن قرار دهید. مقداری روغن را داخل یک قابلمه دیگر داغ کرده و بعد آن را روی سطح برنج بریزید. توجه داشته باشید که روی قابلمه حتما دم پخت قرار دهید. البته تعدادی عادت دارند بعد از پخت در انتها روغن داغ را به برنج اضافه کنند .این به سلیقه خودتان بستگی دارد. فقط از کره یا روغن‌هایی با برند معتبر استفاده کنید.

مرحله هفتم

پس از گذشت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت برنج شما آماده شده و عطر آن در فضای خانه خواهد پیچید. در نهایت درب قابلمه را بردارید و حرارت را خاموش کنید. حال آرام دور برنج را با قاشق جدا کرده و قابلمه را یکدفعه بر روی دیس بر گردانید تا برنج قالبی داشته باشید.

 

ترفندهای طلایی یک کدبانوی حرفه ای:

با داشتن این تجربیات، پخت شما بی نقص خواهد شد. با هم به تعدادی از این ترفندها اشاره می کنیم.

اگر می خواهید دانه های برنج خوب قد بکشند:

برای اینکه برنجتان خوب قد بکشد، می‌توانید در هنگام جوشیدن یک استکان آب سرد به به برنج در حال قل خوردن، اضافه کنید.

طرز تهیه برنج آبکش

اگر برنجتان بیش از اندازه جوشیده است:

  • اگر می خواهید برنج کمی خودش را جمع کند، موقع آبکش کردن، روی برنج آب سرد بریزید و سپس آن را آبکشی کنید.
  • شما می توانید هنگام دم گذاشتن برنج، روی آن آب و روغن ندهید. این کار باعث می شود ظاهر برنج تا حدودی بهتر شود.

زمانی که دوست ندارید برنج آبکش شما شفته  شود:

اگر برنج ایرانی میپزید به هنگام جوشاندن برنج، دو قاشق روغن به ان اضافه کنید تا دانه‌ها بهم نچسبند. بعد از آبکش این روغن از برنج خارج می شود.

اگر برنج شما بی نمک شده است:

  • وقتی کار از کار گذشته تنها چاره ما استفاده از نمکدان سر سفره است.
  • اگر قبل از دم کشیدن برنج متوجه مشکل شدید، مقداری نمک را در آب جوش حل کرده و روی برنج در حال دم کشیدن بریزید.

وقتی می خواهید رنگ برنج آبکش سفید تر شود:

اگر از برنج‌های مرغوب ایرانی استفاده کنید، با چنین مسئله‌ای روبرو نخواهید شد و رنگ برنجتان ذاتا سفید است. اما اگر دوست دارید برنج مجلسی درست کنید، هنگام جوشیدن آن، یک قاشق آبلیمو یا ماست و دوغ اضافه کنید. این عمل باعث سفیدتر شدن و نچسبیدن برنج  خواهد شد.

اگر برنج تان ته گرفت چیکار کنید:

  • یک پیاز بزرگ پوست بگیرید و آن را وسط برنج فرو ببرید و روی آن را با مقدار برنج زیادی پوشش دهید. پیاز بوی سوختگی برنج را می گیرد.
  • ساده ترین راه این است که، به سرعت چند تکه نان روی برنج بگذارید و موقع سرو، نانها را کنار بگذارید. نان بوی سوختگی را تا حدودی به خودش می گیرد.
طرز تهیه برنج آبکش

طرز تهیه برنج آبکش

 اگر دوست دارید برنج مجلسی بپزید:

اگر میهمان دارید قابلمه بزرگی انتخاب کنید. حجم زیاد آب و فضای بزرگ باعث می شود تا برنج به اندازه کافی قد بکشد. به آب در حال جوش ۱ قاشق غذا خوری روغن مایع بریزید تا خود را بیشتر نشان دهد. همچنین اگر برنج تان کهنه باشد باید مدت بیشتری خیسانده شود.

اگر برنجتان شور شده است:

  • اگر قبل از آبکش متوجه شوری شدید، موقع آبکش کردن، آب بیشتری روی برنج بگیرید.
  • سیب زمینی، شوری غذا را به خود جذب می کند. شما می توانید از این خاصیت استفاده کنید و زمانی که احساس کردید برنج شور شده چند قطعه سیب زمینی پوست کنده به آن اضافه کنید.
  • اگر برنج شور شده و کاری نمی توانید انجام دهید، خورش را کم نمک بپزید.

وقتی می خواهید برنج زعفرانی داشته باشید:

اگر می خواهید برنجتان حالت زعفرانی داشته باشد و عطر و طعم زعفرانی به خود بگیرد، ظرف زعفران را موقع دم کشیدن، روی برنج قرار داده و دمکش را روی آن بگذارید. با این کار هم زعفران پررنگ می شود و هم عطر برنج مرغوبتر می شود.

طرز تهیه برنج آبکش

سخن پایانی طرز تهیه برنج آبکش:

برنج به عنوان یک ماده غذایی پرمصرف، به روش‌های متفاوت پخته می‌شود.روش آبکش مرسوم ترین روش پخت در مجالس و سرسفره های خانواده های ایرانی است. برنج دم کشیده به نوع برنج، نحوه پخت، اندازه قابلمه، میزان حرارت شعله و روش پخت آن بستگی دارد. در این مقاله به طرز تهیه برنج آبکش اشاره شد. حتی روش مطرح شده هم بسته به نوع پخت برنج میتواند تغییر کند. ولی آنچه مشخص است، تجربه و مهارت شما در پخت هر نوع برنج، مهمترین عامل دخیل در دستپخت شماست. در نهایت از شما عزیزان سپاسگزاریم که همراه ما هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *