مجله آشپزی

کباب مرغ لاپلو

کباب مرغ لاپلو

کباب مرغ لاپلو یکی از غذاهای محلی و محبوب است که در دهه ۱۹۷۰ میلادی در استان گیلان  تولید و طول سالیان متمادی به یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی تبدیل شده است. یکی از دلایلی که باعث شناخته شدن کباب مرغ لاپلو به عنوان یک غذای محلی شده، تنوع در طعم و ظاهر آن است. این غذا در مناطق مختلف از مواد اولیه مختلفی تهیه می‌شود که طعم و ظاهر آن را متفاوت از دیگری می‌کند. همچنین، داشتن فرایند پخت و پز ساده، باعث شده که هر کسی بتواند به راحتی این غذا را در خانه خود تهیه کند. از آنجایی که کباب‌مرغ لاپلو با مرغ تهیه می‌شود، این غذا از لحاظ تغذیه‌ای بسیار سالم و مفید است.

نوع گوشت مرغی که در کباب مرغ لاپلو استفاده می‌شود

نوع گوشت مرغی که برای تهیه کباب‌مرغ لاپلو استفاده می‌شود، می‌تواند از نوع مرغ گوشتی باشد. مرغ گوشتی طیوری است که برای تولید گوشت پرورش می‌یابد. این نوع مرغ به دلیل داشتن گوشت سفت و لذیذ، برای تهیه کباب مرغ لاپلو بسیار مناسب است.

روش پخت ( کباب مرغ لاپلو) :

مواد اولیه کباب مرغ لاپلو شامل مرغ، برنج، پیاز، زعفران، روغن و ادویه‌های مختلف است. برای تهیه این غذا، مرغ به قطعات کوچک تکه‌تکه می‌شود و درون یک کاسه قرار می‌گیرد. برای پخت کباب‌مرغ لاپلو، ابتدا باید به مرغ، مقداری زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و روغن اضافه کرده و بخوبی مخلوط کنید. سپس برنج خیس شده همراه با پیاز رنده شده و ادویه‌های مختلف را به مرغ اضافه کنید و دوباره مخلوط کنید.

برای شروع، ابتدا کمی روغن در ظرفی بریزید. سپس موادی که مخلوط کرده‌اید را به آن اضافه کنید. حالا کباب مرغ لاپلو شما آماده پخت است. برای پخت این غذا، به آن به مدت 40 تا 45 دقیقه فرصت دهید تا دم بکشد. حال آماده سرو و خوردن است. چون روش پخت کباب‌مرغ لاپلو بسیار ساده است، می‌توانید به راحتی این غذا را در خانه تهیه کنید و از آن لذت ببرید.

کباب مرغ لاپلو

 میزان کالری و مواد مغذی موجود در کباب مرغ لاپلو:

کباب مرغ لاپلو به دلیل داشتن مرغ، برنج، پیاز و ادویه‌های مختلف، دارای مواد مغذی متنوع و مفیدی از جمله پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. مرغ دارای پروتئین بالا است که برای رشد ونمو بدن بسیار مفید است. همچنین دارای ویتامین B6، فسفر، سلنیوم و نیاسین است. برنج کربوهیدرات، فیبر، پروتئین و ویتامین B1 ، کلسیم، آهن و پتاسیم دارد. پیاز دارای ویتامین C ، کلسیم و خواص ضد عفونی است. زعفران یک آنتی‌اکسیدان‌های قوی با خواص ضد التهابی است. اما روغن اسیدهای چرب ناسالم دارد و استفاده از آن به مقدار کم توصیه می‌شود.

معمولا هر پرس کباب‌مرغ لاپلو، حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ کالری دارد. اما این میزان کالری بسته به مواد اولیه و روش پخت می‌تواند متفاوت باشد. با توجه به اینکه کباب مرغ لاپلو دارای کالری متوسطی است، می‌توانید با مصرف معقول این غذا، از لذت آن بهره‌مند شوید.

تنوع‌ غذایی در کباب مرغ لا پلو:

در تهیه این غذا از برنج، مرغ، پیاز و ادویه‌های مختلفی مثل زعفران و دارچین استفاده می‌شود. اما با توجه به تنوع مواد اولیه و روش های پخت، کباب مرغ لاپلو در مناطق مختلف ایران به صورت متفاوتی تهیه می‌شود.

کباب‌مرغ لاپلو تهرانی:

در این نوع غذا، برنج شیرین و کمی شور تهیه می‌شود و مرغ با ادویه‌های مختلف و زعفران درشت خرد شده مخلوط می‌شود.

کباب مرغ لا پلو مشهدی:

در این نوع کباب‌مرغ لا پلو، برنج به همراه مغز پسته، زعفران و دارچین تهیه می‌شود و مرغ با ادویه‌هایی مثل زردچوبه و فلفل سیاه قاطی می‌شود.

کباب‌مرغ لاپلو کرمانشاهی:

در کرمانشاه، برنج به همراه پیاز، روغن و زردچوبه تهیه می‌شود و مرغ با ادویه‌های مختلف مثل زردچوبه و زعفران مخلوط می‌شود.

کباب مرغ لا پلو گیلانی:

در این نوع کباب‌مرغ لاپلو، برنج به همراه لوبیا سبز و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود و مرغ با زردچوبه و فلفل سیاه مخلوط می‌شود.

کباب‌مرغ لاپلو آذربایجانی:

در این نوع پخت کباب‌مرغ لاپلو، برنج به همراه قارچ، پیاز و ادویه‌های مختلف تهیه شده و مرغ با زردچوبه و زعفران طعم‌دار می‌شود.

با هم بخوانیم:طرز تهیه ناردون مرغ اناری

مزایای تغذیه غذایی با کباب مرغ لاپلو

این غذا علاوه بر طعم خوشایندی که دارد، به عنوان یک گزینه سالم و خوشمزه در جایگاه غذای اصلی قرار گرفته و دارای مزایای زیر می‌باشد. کباب مرغ لاپلو شامل مرغ، برنج و ادویه‌های مختلفی است که این مواد باعث افزایش سطح انرژی در بدن می‌شوند و به شما کمک می‌کند تا برای انجام کارهای روزانه انرژی داشته باشید. این غذا منبع خوبی از پروتئین است. مصرف آن به کاهش خطر بیماری‌های قلبی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و سایر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

دیگر امتیازات این غذا:

ادویه‌های مختلفی مثل زعفران و دارچین در این غذا می‌تواند به قوت قلب، بهبود سلامت گوارش و افزایش ایمنی بدن کمک کند. مرغ موجود در آن منبع عالی پروتئین و اسیدهای آمینه است. مصرف مرغ در کنار برنج به شما کمک می‌کند تا بدن شما به خوبی از پروتئین استفاده کند و به رشد عضلات کمک کند.این ادویه‌ها سرشار از ویتامین‌های مختلفی مانند ویتامین ب، ویتامین c و ویتامین k است. که با آن سلامتی خود را حفظ کرده و از بیماری‌هایی چون سرماخوردگی و گلودرد در امان می مانید.

 

 

نتیجه کلی:

جهت تهیه این نوع غذا می‌توانید انواع برنجها را در سایت برنج فسفری مشاهده فرموده و جهت خرید برنج به روی لینک مربوطه کلیک فرمایید.

4 دیدگاه در “کباب مرغ لاپلو

  1. فاطمه گفت:

    کدوم برنج شما عطر و بو بیشتری دارد؟

    1. parisa گفت:

      با احترام ، برنج طارم هاشمی

  2. زهرا گفت:

    بسیار عالی

    1. parisa گفت:

      ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *