مقالات

غذای برنجی برای سحر

فرنی با آرد برنج برای 4 نفر

غذای برنجی برای سحر یکی از انتخابهایی است که تعداد زیادی از ایرانیان به خوردن آن به هنگام سحری علاقه دارند. در ماه  رمضان برای اینکه انرژی روزانه بدن تامین شود هر کس ترجیجاتی در تغذیه خود دارد. تمام مواد غذایی از انواع مختلف مواد مغذی تشکیل شده‌اند. .حواستان باشد که ترجیحات شما در این ایام مانع ایجاد عدم توازن در تغذیه شما نگردد. تاکید بر انواع مختلف مواد غذایی و توجه به تنوع غذایی در این وعده ها در حفظ سلامتی و انرژی بدن تاثیر مستقیم می گذارد. ما در سایت برنج فسفری به پیشواز ماه رمضان رفته و جهت راحتی بیشتر در برنامه ریزی، شما عزیزان را با انواع غذای برنجی در ماه رمضان آشنا خواهیم ساخت. با ما هم قدم شوید.

 

موقع سحری چی بخوریم که ضعف نکنیم

برای غذای سحری می‌توانید یکی از غذاهای پرطرفدار پلو یا چلو را درست کنید. این غذاها حاوی برنج هستند و به حفظ احساس سیری در طول روز روزه داری کمک می‌کنند. بهتر است غذاهای پر ادویه و خیلی شیرین تهیه نکرده و از تهیه غذاهای چرب پرهیز کنید. برای تغذیه مناسب، می‌توانید سبزیجات، سالاد، و مواد فیبردار را در وعده سحری خود داشته باشید. این مواد به دلیل داشتن فیبر، به رفع احساس گرسنگی کمک می‌کنند و برای سلامتی بدن مفیدند. اگر مایل هستید، می‌توانید لیست غذایی دقیق‌تری برای سحری تهیه کنید تا سحری منظم و متنوعی داشته باشید.

بیشتر بخوانیم: انواع غذای سالم با برنج

وعده سحری در ماه رمضان

غذاهایی که در وعده سحری ماه رمضان می‌توانند برای انرژی و حفظ سلامتی مناسب باشند عبارتند از:

  1. غذاهای حاوی فیبر: مانند نان‌های چند جو، حبوبات یا سبزیجاتی که انرژی را در طول روز تامین می‌کنند.
  2. پروتئین‌های با کیفیت: مانند ماهی، مرغ، تخم مرغ یا لبنیات کم چرب، که اشباعیت را افزایش داده و انرژی بدن را برای مدت طولانی‌تری در طی روز فراهم می‌کنند.
  3. میوه‌های تازه: مثل هلو، خرمالو، هندوانه و پرتقال که حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی مهم هستند.
  4. میوه‌های خشک: مثل خرما یا زردآلو که انرژی فوری فراهم می‌کنند.
  5. آب: حرارت بدن در طول روز در ماه رمضان بیشتر از حالت عادی است، پس مصرف آب کافی در وعده سحری بسیار حائز اهمیت است.

بهتر است بدانید، فست فودها انتخاباتی نامطلوب برای این وعده هستند. مصرف زیاد غذاهای آماده و مواد قندی، باعث افزایش قند خون و کاهش انرژی بدن می‌شود.

 

غذای برنجی برای سحر

اگر غذای برنجی برای سحر در نظر دارید زرشک پلو، لوبیا پلو و یا شکر پلو تهیه کنید. این غذاها به دلیل راحتی پخت برای سحری مناسبترند.

شکرپلو(غذای برنجی برای سحر)

اگر اهل استان فارس یا شهرهای جنوبی کشور باشید، حتما تجربه خوردن«شکر پلو» را دارید. شکر پلو غذاهای مشهور و محبوب استان فارس به ویژه شیرازی‌هاست. این غذا معمولا در ماه‌های محرم و صفر به عنوان نذری یا در مهمانی‌ها و مجالس، به عنوان یک غذای مجلسی سرو می‌شود. شکر پلو برای نذری یا برای سحری و شام ماه رمضان را معمولا با قیمه و شکر پلو مهمانی را با مرغ تهیه می‌‌کنند.

غذای برنجی برای سحر

غذای برنجی برای سحر

طرز تهیه شکر پلو شیرازی:

برنج را به مدت چند ساعت در آب و نمک خیس کنید. مغز پسته و بادام را با یک نصف پیمانه  گلاب خیس کنید. خلال پوست نارنگی را هم چند بار در آب جوش بجوشانید و هر بار آب را خالی کنید تا تلخی آن گرفته شود.

سپس با مقداری آب ، شکر و گلاب ، شهدی غلیظ درست کنید و خلال ها را داخل شهد بریزید تا برای چند ساعت در شهد مانده و شیرین شوند. در مرحله بعدی شکر را با دو لیوان آب روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و کاملا غلیظ شود.

سپس یک قاشق چایخوری زعفران را در مقداری آب جوش دم کنید و بهمراه دو قاشق روغن به شهد شکر اضافه کنید. بعد از آماده شدن برنج به هنگام سرو، آن را با خلال های شیرین شده تزیین کنید. تنها تفاوتی که آماده کردن برنج دارد این است که قبل از دم کشیدن کامل برنج آن را داخل آبکش بریزید و شهد شکر را به آن اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا مخلوط شوند .سپس دوباره برنج را به قابلمه برگردانید تا با حرارت کم خوب دم بکشد .شکر پلوی آماده شده یک نوع غذای برنجی برای سحر یا افطاری شماست که می توانید با مرغ یا خورشت قیمه نوش جان کنید.

 

زرشک پلو با مرغ ریش ریش زعفران (غذای برنجی برای سحر)

اگر به دنبال غذای برنجی برای سحر هستید ، زرشک پلو بپزید. برای این منظور، مرغ را به همراه پیاز و سیر و ادویه ها و کمی نمک و برگ بو داخل قابلمه قرار دهید و بپزید. بعد از پخت آنرا از استخوان جدا کرده و ریش ریش کنید. در ادامه هویج را پوست بگیرید و به صورت رنده درشت یا خلالی خرد کنید و داخل یک تابه با کمی کره و زعفران تفت دهید تا نرم شوند. در ادامه باید برنج را روی حررات قرار دهید و بگذارید تا بجوش بیاید. زمانی که برنج نرم شد آن را آبکش کنید و کف قابلمه مقداری سیب زمینی یا ته دیگ دلخواه قرار دهید. سپس برنج و هویج را لا به لا ریخته و پلو را دم بگذارید تا برنج پخته شود.

 

سحری چی بخوریم

سحری می‌تواند شامل مواردی مانند نان، پنیر، زیتون، ماست، خرما، سبزیجات و میوه باشد. با توجه به اینکه می‌توانید از غذاهای سرد و گرم هم استفاده کنید، می‌توانید انتخاب‌های مختلفی داشته باشید. افرادی که عادت به غذاهای گرم دارند باید در سحر وعده‌ای مشابه با ناهار میل کنند اما افرادی که تمایل به غذای سرد دارند چیزی مشابه صبحانه میل می‌کنند.

 

غذا برای سحری ساده

خوشبختانه در آشپزی ایرانی از ترکیب مختلفی از برنج‌ها می‌توان وعده های متنوع و خوشمزه ای درست کرد. سحری پختن با پلوهای مخلوط،  کار شما را راحت می‌کند. برنج جزء غذاهایی است که کربوهیدرات پیچیده دارد. این غله زمانی که با حبوبات و سبزیجات دیگر ترکیب می ‌شود یک وعده کامل بدست می‌آید. عدس پلو، لوبیاپلو، استانبولی پلو یا همان دمی گوجه، کلم پلوی شیرازی، رشته پلو، زرشک پلو با مرغ، باقالی پلو، نخودپلو، ماش پلو، سیب پلو و آلبالو پلو از بهترین گزینه‌های سیرکننده برای غذاهای سحر است.

طرز تهیه نخود پلو

برای تهیه یک نوع غذای برنجی برای سحری نخود پلو بپزید. بر ای این منظور یک عدد پیاز خلالی خرد شده، مرغ تکه شده ۸۰۰ تا یک کیلوگرم، ۳ پیمانه برنج، شوید تازه یا خشک شده ۱۰۰ گرم، نمک، فلفل و زرچوبه نیاز دارید. ابتدا تکه‌های مرغ را آب‌پز کنید و سپس داخل تابه با پیاز تفت دهید. بعد نخود فرنگی کنسروی را تفت  داده و در آخر شوید را به آن اضافه کنید. مخلوط حاصل را با برنج مخلوط کنید و مرغ‌ها را روی آن بچینید. برای تهیه سیب پلو هم شما به مقداری سیب، کشمش پلویی، سیب زمینی، شوید و مرغ نیاز دارید. پختن این غذا هم  مثل سایر غذاهای مخلوط بسیار ساده است.

 

غذا برای سحری با برنج

برای تهیه غذای برنجی برای سحر می توانید استانبولی یا لوبیا پلو بپزید. این غذاها به دلیل اینکه بدون خورشت و با زحمت کمتری تهیه می‌شوند، برای سحری مناسبترند.

استانبولی

استامبولی، اصالت ترکیه‌ای دارد. ظاهرا دستور استانبولی پلو در دوره قاجار از ترکیه به ایران آمده و خیلی زود هم در آشپزی ایرانی محبوب شده است. برای تهیه آن پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن تفت دهید تا نرم و شفاف شود. گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. رب گوجه فرنگی را به همراه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به گوشت اضافه کنید و تفت دهید تا رب رنگ بگیرد. برنج را شسته و به همراه 3 پیمانه آب به مواد اضافه کنید. شعله را زیاد کنید تا آب به جوش آید. پس از جوش آمدن آب، شعله را کم کنید و برنج را به دم بگذارید تا پخته شود. پس از پخت برنج، آن را با چنگال هم بزنید تا ته دیگ جدا شود.

 

نکات تکمیلی پخت استانبولی

  • استانبولی پلو را در ظرف مورد نظر خود بکشید و با ماست، سالاد و یا ترشی سرو کنید.
  • می‌توانید از سیب زمینی نگینی و زعفران دم کرده در این غذا استفاده کنید.
  • برای چاشنی بیشتر، می توانید از پودر لیمو عمانی یا سماق نیز استفاده کنید.

 

غذای سحری بدون برنج

اگر کسی غذای برنجی برای سحر را دوست نداشت ، می توانید سه نوع غذای بدون برنج زیر را با زحمت کمتری آماده کنید.

 

1.ساندویچ سالاد نخود:

  • بدون برنج و گوشت
  • گیاهی و مقوی
  • مناسب برای گیاهخواران

 

طرز تهیه :

مواد لازم : نخود پخته، خیارشور، کرفس، شوید، سس، نان

نخودها را خیس کرده و بپزید و سپس پوره کنید. نخود پوره شده را با خیارشور، کرفس، شوید و سس مخلوط کنید. مخلوط را داخل نان بریزید و ساندویچ درست کنید.

 

مزایای ساندویچ سالاد نخود :

از مخلفات و مواد مختلف تشکیل شده و منبع فیبر، پروتئین و آنتی‌اکسیدان است.

 

2.غذای برنجی برای :

  • غذای ساده و سریع
  • پیش غذا یا سحری
  • ترکیبات: گوجه فرنگی، بادمجان کبابی، تخم مرغ
  • طرز تهیه: کبابی کردن بادمجان، پخت با گوجه فرنگی، سیر و تخم مرغ

 

طرز تهیه:

مواد لازم: بادمجان، گوجه فرنگی، سیر، تخم مرغ، نان

بادمجان‌ها را کبابی کنید. گوجه فرنگی‌ها را رنده کنید و با سیر تفت دهید. بادمجان‌های کبابی را پوره کنید و به گوجه فرنگی تفت داده شده اضافه کنید.تخم مرغ‌ها را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا پخته شوند. میرزا قاسمی را با نان میل کنید.

افطاری 10 دقیقه ای

افطاری 10 دقیقه ای

مزایای میرزا قاسمی:

    • غذای ساده و سریع
    • پیش غذا یا سحری
    • منبع فیبر، ویتامین و آنتی‌اکسیدان

 

3.خوراک مرغ و قارچ:

  • محبوب و ساده
  • مجلسی یا رژیمی

 

طرز تهیه:

  • مواد لازم:مرغ، قارچ، پیاز، سیر، خامه، پنیر، نان

مرغ‌ها را بپزید یا تفت دهید. قارچ‌ها را تفت دهید. مرغ‌ها، قارچ‌ها، پیاز، سیر و خامه را در قابلمه بریزید و بپزید. پنیر را روی خوراک مرغ و قارچ بریزید و در فر ذوب کنید. خوراک مرغ و قارچ را با نان میل کنید.

 

مزایای خوراک مرغ و قارچ:

    • محبوب و ساده
    • مجلسی یا رژیمی
    • منبع پروتئین، فیبر و ویتامین

 

غذاهای سالم افطار و سحر

اگر می خواهید غذای برنجی برای سحر یا افطار داشته باشید، با تنوع بخشیدن به انواع خورشت می توانید سحری و یا افطاریهای متنوع و خوشمزه ای تهیه نمایید. با هم به چند نوع خورشت اشاره می کنیم.

تهیه خورش بامیه

«خورش بامیه» یکی از خوشمزه‌ترین خورش‌های ایرانی با مرغ و گوشت و یک غذای مناسب برای برنامه غذایی یک ماهه رمضان است. طبع بامیه سرد و تر است و به همین خاطر، یک غذای ایرانی مناسب برای سحری و شام ماه رمضان به حساب می‌آید.

 

خورش کرفس:

  • طبع خنک
  • مناسب برای سحری ماه رمضان
  • با لوبیا یا بدون لوبیا
  • سبزیجات: کرفس، جعفری، نعنا
  • مراحل پخت:
    • تفت پیاز و گوشت
    • اضافه کردن زردچوبه
    • تفت سبزیجات
    • اضافه کردن کرفس
    • اضافه کردن آب
    • اضافه کردن آبغوره و نمک در 20 دقیقه آخر پخت

نکات:

  • برای خوشمزه شدن خورش کرفس، باید مراحل تهیه را به درستی رعایت کنید.
  • کرفس را می توانید جداگانه تفت دهید تا له نشود.
  • آبغوره را زودتر از 20 دقیقه آخر اضافه نکنید، زیرا باعث سفتی گوشت می شود.

 

غذاهای سالم افطار و سحر کودکانه

برای ترغیب کودکان به روزه گرفتن می‌توانید به غذاها تنوع ببخشید و مواد دلخواه آنها را به غذا اضافه کنید. برای سحری، بهتر است از غذاهای سالم و مغذی استفاده کنید تا رسیدن زمان وعده افطار شما را سیر نگه دارد. همیشه سعی کنید از مصرف غذاهای سنگین و چرب در سحری خودداری کنید. در نهایت اینکه به اندازه کافی آب یا شربت سکنجبین بنوشید تا از کم‌آبی بدن در طول روز جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *