مجله آشپزی

غذای برنجی برای افطار

غذای برنجی برای افطار

فرهنگ غذایی ایرانیان چیزی بیش از ترکیب مواد غذایی برای پخت و پز است. در واقع حکایتی از ردپای تفاوت های قومیتی، سبک زندگی و پندارهای دینی و آیینی جامعه در این مفهوم فرهنگی به تصویر کشیده می شود. ماه رمضان برای بسیاری از ایرانیان حال و هوای زندگی نوسالژیک و دوران خوش آب و رنگ و پراشتیاق کودکی را تداعی می کند. این مناسبت در هر منطقه بسته به تاریخ و فرهنگ حاکم در آن ناحیه به همراه آداب و رسوم مختلف برگزار می شود. ادغام غذا با مناسبت های تاریخی، پیوند آن را با فرهنگ هر منطقه بیش از پیش استوار می سازد. تنوع غذایی بی نظیر ایران عزیزمان خبر از تاریخی غنی و پربار دارد که می‌بایست آن را تا حد توان حفظ کنیم. با ما همراه باشید تا غذاهای برنجی متنوع ایرانی را برای وعده افطار ماه مبارک رمضان معرفی کنیم.

با هم بخوانیم: آیا برنج برای کاهش وزن مفید است؟

غذای افطاری

نکته ی مهمی که در خصوص غذاهای افطاری وجود دارد، ظرفیت بالای آن ها برای بازیابی انرژی بدن است. از آن جایی که در طول روزه داری انرژی بدن به شدت کاهش می یابد، مصرف منابع پرانرژی در وعده افطار بسیار حائز اهمیت است. غذاهای افطاری بهتر است کم چرب و متنوع باشند. مصرف غذاهای شور، تند، و بسیار شیرین بهتر است به حداقل برسد. نوشیدنی های الکلی، کافئین دار و گازدار برای این دوره مناسب نیستند. به خاطر داشته باشید که نباید یک باره معده را پر کنید. حجم غذا و سرعت خوردن خود را کاهش دهید و به بدنتان فرصت گوارش کامل دهید. در وعده افطاری، میوه‌جات و سبزیجات بگنجانید و بین مصرف افطاری و خوراکی های جانبی یک ساعت فاصله بیاندازید. در فاصله افطار و سحری، طی دفعات زیادی آب بنوشید تا کمبود آب بدنتان جبران شود.

غذای برنجی برای افطار

افطاری چی درست کنم ساده باشه با برنج

حتما بارها برایتان پیش آمده که به فکر تهیه غذای برنجی ساده برای شام بوده و بین انتخاب چند گزینه تردید داشته باشید. آشکار است که برنج با بخش اعظمی از غذاهای ایرانی پیوند خورده است از این جهت تهیه غذای برنجی برای افطار ممکن است گزینه های متنوعی پیش رویتان قرار دهد. این مسئله گاهی ممکن است زمان و انرژی زیادی از شما بگیرد. ما اینجا هستیم تا علاوه بر صرفه جویی در زمان و انرژی شما، بهترین گزینه ها را پیشنهاد داده و به خواص، مواد لازم و نحوه پخت آن ها بطور مختصر اشاره کنیم.

 

غذای برنجی برای افطار

عدس پلو

اولین غذای برنجی برای افطار عدس پلو است. این غذا برای کنترل فشار و چربی خون، مراقبت از پوست، جلوگیری از آلزایمر و سرطان و بهبود سلامت قلب و عضلات مورد استفاده قرار میگیرد. برای تهیه این غذا کافیست ابتدا برنج را خیس کنید و عدس را پس از خیس کردن بپزید. پیاز را تفت داده و با گوشت چرخ کرده بپزید. برنج را پس از آبکش کردن با عدس مخلوط کرده و دم کنید. کشمش و خرما را با کره تفت داده و با هویج بپزید. سپس مواد ذکر شده را برای تزئین روی برنج بکار ببرید.

 

لوبیا پلو

لوبیا پلو دارای ویتامین A، C، B و K بوده و برای دیابت، ایدز و سرطان مفید واقع می شود. استحکام کنترل فشار خون، استخوان، خونسازی، دفع مواد سمی و بهبود سیستم گوارش از خواص این غذا بشمار می روند. برای تهیه این غذای برنجی برای افطار کافیست برنج را خیس و آبکش کنید. گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز، لوبیای خرد شده، رب و سیر سرخ کنید. برنج را پس از نیم پز کردن، به همراه مواد لایه لایه در قابلمه بریزد و کامل دم کنید.

 

غذای برنجی برای افطار

دمی گوجه

این غذا برای درد مفاصل، تصلب شراین،  استرس، غلظت خون بالا و یبوست مفید است. برای پخت دمی گوجه باید ابتدا برنج را خیس کنید. پیاز را به همراه رب گوجه، زردچوبه و فلفل سیاه تفت دهید و سپس به آن ها گوجه و سیب زمینی اضافه کنید. برنج را آبکش کرده و به همراه مخلوط آماده شده دم بگذارید.دمی گوجه یک نوع غذای برنجی برای افطار است که در 10 دقیقه به سرعت آماده می شود.

 

رشته پلو

این غذا حاوی ویتامین B1، B6، B13 و B5 بوده و برای تقویت سیستم گوارش و رشد و تقویت بافت مو موثر واثع میشود. برای تهیه این غذا باید ابتدا برنج و رشته پلویی را آبکش کنید. سیب زمینی را کف قابلمه پخش کرده و برنج و رشته پلویی را روی آن رخته و دم بگذارید. گوشت چرخ کرده، پیاز، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه ترکیب کرده و کوفته قلقلی درست کنید. رشته پلو را با کوفته قلقلی و کشمش تفت داده شده تزئین کنید. برای درست کردن غذای برنجی در ماه رمضان برنج فسفری بهترین نوع برنجهای ایرانی را در اختیار شما قرار می دهد.

 

غذای ساده برای افطار با برنج و مرغ

یافتن غذای برنجی برای افطار حقیقتا ممکن است برای برخی بسیار دشوار باشد. بسیاری از افراد بامصرف گوشت قرمز دچار عارضه میشوند. گوشت قرمز به علت کلسترول بالا احتمال ابتالا به بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان، الزایمر و بیماری های گوارشی را افزایش میدهد. بنابراین بهتر است میزان مصرف گوشت قرمز را به سه یا چهار وعده در هفته کاهش دهید. می توانید گوشت ماهی و مرغ را جایگزین گوشت قرمز کنید. با ما همراه باشید تا به چند نمونه از غذاهای برنجی با مرغ برای افطار اشاره کنیم.

غذای برنجی در ماه رمضان

 

زرشک پلو

این غذا دارای ترکیباتی سرشار از پروتئین، فسفر، ویتامین B، آمینواسید تریپتوفان، سلنیوم و نیاسین است. جلوگیری از الزایمر، تقویت سیستم ایمنی، بهبود سرطان، جلوگیری از ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی از خواص زرشک پلو با مرغ به حساب می روند. برای تهیه این غذا کافیست مرغ را با نمک، زعفران و فلفل سیاه طعم دار کرده، آن در سیر، رب و پیاز تفت داده و در آب بپزید. برنج طارم هاشمی را خیس کرده و دم کنید. مرغ را با زعفران، آبلیمو و گلاب مزه دار کنید. زرشک را در کره و شکر تفت داده و به مرغ اضاقه کنید.  حال از افطاری خود لذت ببرید نوش جان

 

ته چین مرغ

تقویت بافت عضلات و استخوان ها، کاهش تنش عصبی، رفع خستگی و خون سازی از خواص ته چین مرغ می باشند. برای تهیه این غذا ابتدا مرغ را با زعفران، نمک، فلفل سیاه و دارچین بپزید و ریش ریش کنید. زرشک را خیس کنید و تفت دهید. برنج را هم خیس و آبکش کنید. تخم مرغ، ماست، زعفران و گلاب را با مقداری برنج فجر مخلوط کرده و ته قابلمه بریزید. سپس مرغ و زرشک را روی مخلوط ریخته و آن را با باقی برنج بپوشانید. کره را روی برنج بریزید و پس از 30 الی 45 دقیقه ته چین را برگردانید و با پسته سرو کنید.

 

مرصع پلو

یکی از خوشمزه ترین انواع غذای برنجی برای افطار مرصع پلوست. این غذا حاوی ویتامین K، E، A، B و C بوده و مواد معدنی همچون سدیم، پتاسیم، فسفسر، منگنز، منیزیم، آهن، کلسیم و پروتئین در آن فراوان است. خونسازی، تقویت حافظه، کاهش استرس، تقویت استخوان، بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت ایمنی بدن از خواص این غذا به شمار میروند. برای تهیه مرصع پلو باید ابتدا مرغ را با پیاز، زردچوبه و فلفل سیاه مزه دار کنید. هویج، کشمش و زرشک را تفت  داده و به آن ها عسل اضافه کنید. خلال بادام و پسته را تفت دهید و ته قابلمه را با سیب زمینی و کنجد بپوشانید. برنج را با مقدار کمی سبوس در قابلمه بریزید و مرغ را روی آن قرار دهید. مقداری آب مرغ در قابلمه بریزید و بگذارید برنج دم بکشد. برنج را با زعفران و مواد تفت داده شده تزئین کنید.

 

کشمش پلو

کشمش پلو برای سلامت دندان و لثه مفید بوده و موجب تقویت استخوان می شود. از آنجایی که این غذای برنجی برای افطار یک غذای پرانرژی و کم چرب می باشد، برایماه رمضان گزینه ی خوبی به شمار می رود. درتهیه کشمش پلو باید ابتدا برنج و عدس را جداگانه خیس کنید. برنج را آبکش کرده و عدس را بپزید. پیاز تفت داده شده را به همراه گوشت چرخ کرده، کشمش، نمک و فلفل به عدس اضافه کنید. برنج و مواد را لایه لایه در قابلمه ریخته و دم بگذارید.

خورشت فسنجون نوعی غذای برنجی برای افطار

خورشت فسنجون نوعی غذای برنجی برای افطار

خورشت فسنجان

پیشگیری از بیماری قلبی عروقی، کاهش تنش روانی و کنترل فشار خون از خواص خورشت فسنجان به حساب میروند. برای تهیه این غذای برنجی برای افطار هم باید ابتدا برنج را دم بگذارید. مرغ را به همراه پیاز تفت داده شده سرخ کرده و سپس در آب بپزید. گردو را تفت داده و به آن رب انار، رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل سیاه، شکر و مرغ اضافه کنید و بگذارید خورشت جا بیافتد . غذا آماده است. با نشستن بر سر سفره افطاری یادی هم از لیست پیشنهادی ما برای افطاری داشته باشید.

 

خورشت مرغ کاری

این غذا حاوی پتاسیم، کلسیم، فسفر و پروتئین است.  تقویت سیستم ایمنی، بهبود سلامت قلب، افزایش متایولیسم و کنترل فشار خون از خواص خورشت مرغ کاری به حساب می روند. برای تهیه مرغ کاری ابتدا برنج را خیس کرده و دم کنید. سینه مرغ را به قطعات خورشتی تکه تکه کنید. پیاز را به همراه سیر، رب، ادویه کاری، فلفل سیاه، کره و نمک تفت دهید. مرغ را در آب جوش کامل بپزید. سپس مرغ را به همراه مواد و خامه 5 الی 10 دقیقه بپزید. در نهایت خورشت را با جعفری خرد شده تزئین کنید.

 

کنار برنج چی درست کنم

اگر هنوز هم این سوال را دارید که با برنج سفید چی درست کنم، بد نیست این لیست حاوی غذای برنجی برای افطار را چک کنید. ممکن است در لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج هنوز هم نتوانید غذای محبوب خود را بیابید. بنابراین در ادامه به لیست غذاهای برنجی محبوب ایرانیان نیز اشاره خواهیم کرد. امید است بتوانید غذای برنجی برای افطار متناسب با شرایط خود را پیدا کنید.

 

سبزی پلو با ماهی

کاهش خطر ابتلا به بیماری های مغزی و قلبی، جلوگیری از زوال غقل، کاهش تنش های عصبی، تقویت استخوان، درمان آکنه و سرطان بخشی از خواص این غذا به شمار میروند. برای پخت سبزی پلو با ماهی ابتدا باید برنج را خیس و آبکش نمایید. ماهی را با سیر، پیاز، زعفران، ادویه ماهی، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه طعم دار کرده و سرخ کنید. برنج طارم استخوانی را با سبزی مخلوط کرده و با ماهی سرو کنید.

 

باقالی پلو با ماهیچه

این غذا برای درمان پوکی استخوان، تقویت بینایی، تقویت سیستم ایمنی و کاهش دردهای قاعدگی موثر واقع می شود. برای پخت این باقالی پلو با ماهی کافیست ابتدا برنج را آبکش کرده و باقلا سبز را بپزید. برنج و باقلا سبز را به همراه شوید خشک، کره، زغفران، پودر دارچین و هل لایه لایه در قابلمه ریخته و دم بگذارید. ماهیچه را به همراه پیاز، فلفل سیاه، نمک و زردچوبه در آب بپزید و با برنج سرو کنید.

 

چلو کباب

جلوگیری از پوکی استخوان، تقویت عضله سازی، کاهش خستگی و تقویت سیستم اعصاب و بینایی از خواص این غذا به شمار می روند. برای تهیه چلو کوبیده باید ابتدا برنج را خیس و آبکش کنید. پیاز را رنده کرده و آب آن را بگیرید. گوشت گوساله و گوسفند چرخ کرده را با پیاز، نمک، فلفل و زعفران مخلوط کرده، کامل ورز داده و به مدت 2 الی 3 ساعت در یخجال قرار دهید.  گوشت را به سیخ بکشید و کباب کنید. برای چسبندگی بیشتر گوشت میتوانید به آن مقداری تخم مرغ اضافه کنید. چلوکباب یکی از محبوبترین غذای برنجی برای افطار است که بیشتر روزه داران ایرانی آن را دوست دارند.

 

کباب تابه ای

این غذا در مبارزه با سرطان، تقویت سیستم دفاعی و جلوگیری از سکته قلبی کاربرد دارد. برای پخت کباب تابه ای  کافیست برنج را دم بگذارید. گوشت چرخ کرده را با پیاز، نمک و فلفل مخلوط کرده، ورز داده و پس از یک ساعت استراحت دادن در یخچال، آن را و در کنار گوجه سرخ کنید.

غذای برنجی در ماه رمضان

خورشت قیمه

تقویت سیستم ایمنی، ترمیم بافت استخوان، خونسازی، درمان یبوست، تقویت پوست و مو و کاهش تنش عصبی از خواص این غذا می باشند. در تهیه آن باید ابتدا برنج را آبکش کنید. لپه را خیس کرده و گوشت را به همراه پیاز، رب و لپه سرخ کنید. سپس لیمو عمانی، نمک، فلفل سیاه و زعفران را به همراه آب به مخلوط اضافه کنید و بگذارید خورشت جا بیافتد. خورشت را به همراه سیب زمینی سرخ شده با برنج سرو کنید.کمترین ایرانی می‌توان پیدا کرد که به این نوع غذای برنجی برای افطار نه بگوید.

 

خورشت قرمه سبزی

اگر از 90 درصد ایرانیان راجع به انتخاب نوع غذای برنجی برای افطار سوال شود، بدون قطع جواب قورمه سبزی خواهید شنید.  افزایش اشتها، کاهش التهاب، کنترل فشار خون، بهبود سیستم عصبی، خونسازی و تقویت سیستم گوارش از خواص خورشت قرمه سبزی به شمار میروند.  برای تهیه این غذا باید ابتدا برنج فسفری سایت ما  را دم کنید. گوشت را با پیاز تفت دهید و به همراه لوبیا در آب بپزید. سبزی را به اندازه کافی  تفت داده و سرخ کنید و آن را به همراه لیمو عمانی، فلفل سیا، آبغوره و نمک به خورشت اضافه کنید و بگذارید جا بیافتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *