مجله آشپزی

طرز تهیه خورشت ترش واش شمالی

طرز تهیه خوشت ترش واش

ترش واش نام نوعی سبزی سه برگ در شمال ایران با طعمی ترش بوده  که در استان گیلان بعمل می آید. این سبزی فصلی بوده و تنها در ماه های خاصی از سال رشد می کند. سبزی ترش واش کمیاب بوده و زمانی که به همراه برنج طارم فسفری سرو می شود ،دارای عطر و طعم بی نظیر و لذت بخشی خواهد بود. از این رو مزه و طعم خورشت ترش واش از طریق همین سبزی تامین  شده و با برنج فسفری طعم منحصر بفردی می یابد. دراین بخش از مجله آشپزی از وب سایت برنج فسفری قصد داریم تا طرز تهیه خورشت ترش واش گیلانی را به شما آموزش دهیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

فرهنگ ایرانیان در پذیرایی از میهمان

ایرانیان از گذشته مردمی خونگرم و میهمان نواز بوده اند. با وجود این همه بحران و نوسانات اخیر اقتصادی هنوز هم که هنوز است پذیرای از میهمان آدابی است که در رگ و خون ما ایرانیان ریشه کرده است. تدارک هر آنچه از امکانات که در توان  یک خانواده باشد، قسمتی از فرهنگ ما ایرانیان است.  در این میان ایرانیان نسبت به غذایی که برای مجالس تهیه میکنند، نیز حساس هستند. جای جای ایران ایران همچون سفری ای است رنگین که با انواع و اقسام خوراکی های خوشمزه آراسته شده است. هر گوشه از این خاک، آداب و رسوم گوناگون، غذاهای متنوع و شیوه زندگی منحصربه فرد خود را دارد.

بنابراین اهمیت مهمان از یک سو و تنوع غذا، از سوی دیگر، باعث شده است که انتخاب غذا، یک چالش مهم برای برگزاری مجالس رسمی و یا میهمانی به شمار آید. در ادامه سری به شمال ایران زده ایم تا  با برنج فسفری و خورشت ترش واش پذیرای میهمانان خود باشیم.

 

خواص سبزی ترش واش در خورشت ترش واش 

دانه ترش واش از جمله محصولاتی است که بسیار کمیاب و شدیدا گران است و تنها نزد کسانی که اقدام به پرورش ترش واش می کنند یافت می گردد. سبزی ترش واش به دلیل دارا بودن مقدار زیاد آهن برای درمان کم خونی بسیار مفید است. در طب سنتی به مصرف گیاه ترشک برای برطرف کردن اختلالات خونی، آلرژی های بهاری، سل غدد لنفاوی گردن، اختلالات حاد پوستی و نوعی بیماری خونی ناشی از کمبود ویتامین C توصیه شده است.  این سبزی منبع فسفر بوده و سرشار از ویتامین سی هم می باشد. از ترش واش یا گیاه ترشک برای درمان دمل، دفع زرداب، تصفیه خون و کارایی کبد، کلیه و روده ها نیز استفاده می گردد.

طرز تهیه خوشت ترش واش

از آنجایی که سبزیترش واش جذب مواد مغذی را بهبود می بخشد و برای تقویت مو، ناخن و کیفیت پوست بدن بسیار تاثیرگذار است. سرو این قضا به همراه برنج فسفری  به اندازه ای لذیذ است که به مثابه یک داروی اشتها آور عمل کرده و فرد را به پرخوری بیشتر ترغیب می کند.

بیشتر بخوانیم:طرز تهیه ناردون مرغ اناری

معرفی خورشت ترش واش شمالی:

خورشت ترش واش از نوعی سبزی خورشتی به نام ترش واش قاتق، بویا قاتق، غورابه و… تهیه می‌شود که این سبزیجات در مناطق شمال به ویژه نواحی اطراف استان گیلان یافت می‌شوند. این خورشت به علت دارا بودن سبزی ترش واش، سرشار از ویتامینc ، آهن و فسفر است. از فواید این غذا می توان به خواص ضدعفونی‌کنندگی آن ، تقویت مو و ناخن، افزایش سطح ایمنی بدن و تسکین درد مفاصل اشاره کرد.

طرز پخت خورشت ترش واش شمالی

اگر تصمیم به تهیه ی خورشت ترش واش شمال دارید، بهتر است ابتدا لیست مواد لازم را چک کنید.

طرز تهیه خورشت ترش واش شمالی

مواد مورد نیاز برای تهیه‌ی خورشت ترش واش شمالی

مواد مورد نیاز برای تهیه‌ی این خورشت عبارتند از یک عدد سینه‌ی مرغ، یک عدد پیاز، پنج عدد بادمجان، دو حبه سیر، یک قاشق غذاخوری رب انار ، یک قاشق غذاخوری رب آلوچه، روغن مایع، نمک، آب، فلفل و زردچوبه. همچنین یک کیلو سبزی که شامل ترکیبی ازسیزیجات ترش واش، گشنیز، نعنا، جعفری و چوچاق می باشدکه همگی برای تهیه‌ی خورشت ترش واش مورد نیاز می باشند.

برای تهیه‌ی خورشت ترش واش شمالی به ترتیب زیر عمل کنید:

اولین قدم شستن و پوست کندن بادمجان‌ها می‌باشد. پس از این کار، برای گرفتن تلخی آب بادمجان‌ها، حدود یک قاشق غذاخوری نمک روی بادمجان‌ها بپاشید و نیم ساعت بگذارید خودش را بگیرد. سپس سبزی را کاملا با احتیاط پاک و خرد کنید و آن را تمیز بشویید. در این حین بادمجان ها را خشک کنید در روغن کافی سرخ کنید. سپس سبزی را جداگانه در روغن تفت دهید. مرغ را در روغن کافی در یک قابلمه‌ی تمیز سرخ کنید سپس پیاز و سیر خرد شده را در کنار مرغ تفت دهید. فلفل و زرد چوبه را به همراه رب انار و رب آلوچه به مواد درون قابلمه اضافه کنید. در انتها حدود چهار لیوان آب در قابلمه بریزید تا مرغ در کنار ترکیبات ذکر شده پخته شود.

در مرحله‌ی بعد،

پس از گذشت مقداری زمان از پخت مرغ، سبزی را به قابلمه اضافه کنید؛ در صورت نیاز می‌توانید مقداری آب ترکیبات قابلمه را بیشتر کنید. در انتها باید گوجه فرنگی‌ها را در روغن کافی در تابه سرخ کنید و به همرا بادمجان‌ها به قابلمه اضافه کنید و به مدت یک و نیم ساعت بگذارید بپزد. می‌توانید مقداری گوجه فرنگی سرخ شده را نیز کنار بگذارید و آن‌ها را هنگام سرو برای تزیین خورشت استفاده کنید. این خورشت لذیذ در کنار پلو یا نان محلی سرو می‌شود.

طرز-تهیه-خورشت-ترش-واش

اگر امکان تهیه‌ی سبزی محلی در  خورشت ترش واش نبود چه کنیم:

برخی افراد ران مرغ را به سینه‌ی مرغ ترجیح می‌دهند، متناسب با ذائقه‌ی خود می‌توانید ران مرغ را جایگزین سینه‌ی مرغ  کنید. گوشت گوساله یا گوسفند یا حتی گوشت چرخ کرده‌ی کوفته‌ شده نیز گزینه‌های خوبی برای ساخت ترکیب لذیذ خورشت ترش واش هستند. اگر تمایل به  ترشی بیشتر در خورشت ترش واش دارید، می‌توانید از زرشک، آب نارنج و آبغوره استفاده کنید. افرادی که امکان تهیه‌ی سبزی محلی ندارند، می‌توانند آن را حذف کنند. توجه داشته باشید که حتما سبزی استفاده شده در این خورشت، برعکس بادمجان و گوجه فرنگی، کاملا خرد و له شده باشد.

در نهایت:

در این مبحث در رابطه با طرز تهیه خورشت ترش واش شمالی صحبت شد. امید است با تهیه این غذا لحظات زیبا و ارزشمندی در کنار خانواده های خود داشته باشید. اگر پیشنهادی دارید که باعث شده تجربه خاصی در این رابطه داشته باشید، خوشحال می شویم با ما در میان بگذارید.

2 دیدگاه در “طرز تهیه خورشت ترش واش شمالی

  1. parisa گفت:

    بعد از ثبت خرید برنج هاتون ، چند روزه به دستمون میرسه؟

    1. مریم مذهبدار گفت:

      از طریق پست حدود 3 الی 5 روز کاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *