مجله آشپزی

طرز تهیه برنج کته

طرز تهیه برنج کته

سفره ایرانی با برنج و نان پیوند خورده و برنج یکی از اصلی ترین مواد غذایی برای پذیرایی از مهمان می باشد که، به دو شکل برنج کته ساده و آبکش پخته می شود. برنج های دانه بلند و بی کیفیت هندی به راحتی قد می کشند، و تقریبا طرز پخت خاصی ندارند.  در حالی که پخت برنج ایرانی به ‌صورت کته مانع از دست رفتن مواد مغذی آن می‌شود و به  دلیل اینکه آبکشی نمی‌شود، ارزش غذایی بیشتری نسبت به برنج دمی آبکش ‌شده دارد. طبخ برنج ایرانی متناسب با سن دانه، جنس بذر و حتی میزان آبی که برنج در آن پخته می شود، فرق می کند. اگر دوست دارید با فوت و فن های تهیه برنج کته خوب و باکیفیت و خوشمزه آشنا شوید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

طرز تهیه برنج کته برای دو نفر

شاید در نگاه اول تهیه برنج کته ساده تر از نوع سوزکش آن به نظر برسد، اما بعضی وقتها الارغم آشنایی با روش پخت، می بینیم که کته ما به هم چسبیده، له یا سفت می شود. برای اینکه برای دو نفر بتوانیم  کته درست کنیم سوالاتی در ابتدای کار مطرح است از جمله اینکه برای هر نفر چه مقدار برنج نیاز است ؟ در ظرف تهیه برنج کته چقدر نمک بریزیم؟  برای جوشاندن کته چه مقدار زمان لازم است؟ و اینکه مقدار پیمانه کردن آب برای هر پیمانه برنج چقدر است؟ در ادامه به تک تک سوالات جواب خواهیم داد.

برای هر نفر چه مقدار برنج پیمانه بزنیم؟

در طرز تهیه برنج کته بدون خیساندن لازم است با اندازه تقریبی پیمانه کردن برنج به ازای هر نفر آشنایی داشته باشیم. این اندازه گیری را می توان در شرایط نرمال به ازای هر ۱ کیلو برنج را برای 7 تا 10 نفر در نظر گرفت. از آنجایی که حجم برنج بعد از پخت افزایش میابد، پس لازم است قبل از اقدام یک شناخت کلی از موارد زیر داشته باشیم.

اشتهای میهمان

اشتها و میل افراد برای خوردن یکی از عوامل مهم در پخت برنج است. تعدادی با یک پیمانه برنج سیر می شوند و حتی ممکن است مقداری اضافه بیاید ولی تعدادی ممکن است نیاز به دو پیمانه داشته باشند.

سن و سال افراد

هرچه میانگین سنی افراد حاضر پایین تر باشد به همان نسبت ، برنج کمتری جهت پخت لازم است. شما می‌توانید به ازای هر نفر یک پیمانه و به ازای کودکان نیم پیمانه برنج در نظر بگیرید.

نوع برنج

نوع برنج مورد استفاده در پیمانه زدن آن بسیار مهم است. بعضی برنجها کوتاه و شکسته هستند و بعد از پخت، حجیم نمی شوند.در حالی که تعدادی ذاتا قد بلند هستند به همین دلیل بعد پخت با حجم بیشتری از غذا روبرو خواهیم بود.

چطور برنج کته ته دیگ دار درست کنیم؟

بیشتر کته ها معمولا ته دیگ ندارند. اما اگر به ته دیگ علاقه دارید روشی وجود دارد که برای بیشتر ته دیگها جوابگو می باشد. برای تهیه ته دیگ هنگام تهیه برنج کته وقتی که آب برنج تمام شد، برنج را در یک ظرف دیگر خالی کنید. کف قابلمه را مقداری روغن بریزید. ته دیگ مورد علاقه تان را در ظرف قرار داده و در انتها برنج را به آن اضافه کنید. با این روش می توانید کته را با هر ته دیگی که دوست دارید تهیه کنید.

در ظرف تهیه برنج کته چقدر نمک بریزیم؟

اگر قصد دارید برای 4 نفر برنج کته درست کنید بعد از ریختن 6 پیمانه آب بر روی برنج به اندازه یک قاشق چای خوری به آن نمک اضافه کنید. برای تست کردن میزان نمک می توانید بعد از هم زدن نمک در آب، مقداری از آب برنج را بچشید. میزان شوری آب باید کمتر از حالت آبکش باشد. زیرا آب برنج آبکش نشده و جذب آن می شود. سعی کنید مزه خیلی ملایمی از نمک را در محلول حس کنید.

تاثیر پیش غذا در مقدار پیمانه زدن برنج 

برای آماده کردن کته از هر برنجی مثل ایرانی، پاکستانی، هندی یا …، می توان استفاده کرد. اما اگر می خواهید عطربرنجتان در راهرو کوچه یا لابی آپارتمان  بپیچد و طعم خوب بهترین برنج را بچشید، پیشنهاد ما برای شما برنج ایرانی است. مقدار پیمانه کردن برنج تا حدود زیادی  به پیش غذا و غذاهای دیگری که به همراه برنج سرو می شود، بستگی دارد. اگر برای خودتان برنج می پزید به ازای هر نفر یک پیمانه برنج نرمال است. اما اگر میهمانی گرفته اید و بغیر از کباب یا خورشت پیش غذای دیگری در میز غذای شما وجود دارد، بهتر است یک کیلو برنج را برای 10 نفر در نظر بگیرید.

طرز تهیه برنج کته

طرز تهیه برنج کته

طرز تهیه برنج کته:

  1. برنج را پاک کنید و دو یا سه بار بشویید. از شستشوی زیاد یا چنگ‌زدن برنج بپرهیزید تا برنج نشکند  و بعد از دم‌کشیدن، ریز یا  شفته  نشود. حداقل ۱۵ دقیقه برای برنج ایرانی  و ۳۰ دقیقه برای برنج دانه بلند کافی است.
  2. برنج را درون قابلمه ریخته و به ازای هر پیمانه یک و نیم پیمانه آب و یک چهارم قاشق چایخوری نمک  اضافه کنید.
  3. برای تهیه برنج کته قابلمه بزرگی انتخاب کنید طوری که برنج شما تنها یک سوم آن را پر کند.
  4. دانه های برنج شسته شده را، بصورت یکدست ته ظرف پخش کنید. اگر برنجتان ایرانی است، طوری آب بریزید تا به یک بند انگشت شما بیرون از برنج و داخل آب باشد.
  5. اگر از برنج هندی استفاده می کنید، یک و نیم بند آب بیشتر اضافه کنید چون به جوش بیشتری نیاز دارد.
  6. نمک و روغن را قبل از قرار دادن قابلمه روی حرارت اضافه کنید، چون نمک باعث می شود دانه های برنج وا نروند و روغن به نچسبیدن دانه های برنج کمک می کند. به ازای هر پیمانه برنج نصف قاشق غذاخوری روغن مایع به برنج اضافه کنید.
  7. ابتدا باید حرارت بالا باشد تا آب بجوشد. ولی وقتی آب برنج تمام شد و سوراخ هایی در سطح آن ایجاد شد، زیر شعله را ملایم کرده و از دمکنی بجای در قابلمه استفاده کنید.

 نکات کلیدی در طرز تهیه برنج کته:

  • سطح آب به اندازه یک بند انگشت از سطح برنج بالاتر باشد.
  • برنجی که برداشت همان سال باشد معمولا گزینه مناسبی برای کته کردن نیست. برنج کهنه اغلب کیفیت بهتری دارد و برای خرید توصیه می شود.
  • در طول جوشیدن برنج از هم زدن آن خودداری کنید، چون برنج شفته می شود.

روش سرور برنج کته:

روند سرو هر غذا بسته به سلیقه کدبانوی خانه دارد. تعدادی دوست دارند کته را به‌صورت قالبی در سفره بچینند؛ برای این حالت، نیازی به جمع‌کردن برنج وسط قابلمه نیست. شما می توانید با پشت قاشق کمی برنج را در قالب مورد نظر یا ته قابلمه مقداری فشرده کنید. این کار باعث می شود تا موقع برگرداندن داخل دیس، برنج از هم نپاشیده و شکل قالب را به خود بگیرد.

در نهایت:

آنچه مطرح شد، تنها روش استاندارد تهیه برنج کته نمی باشد. شما عزیزان چنانچه مهارت بهتری در این زمینه دارید، ما را از تجربیات ارزنده خود بهره مند سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *