مقالات

برنج طارم را بشناسیم

طارم

یکی از مهم ترین و پر کاربردترین غلات که در نقاط زیادی از ایران کاشته می شود، برنج طارم است. برنج ها در انواع مختلفی وجود دارند که یکی از انواع پر طرفدار برنج در بین مردم، برنج طارم می باشد. این برنج در مناطق شمالی کشور و در استانهای گیلان و مازندران کشت می شود. طارم دارای نوع های مختلفی مانند: برنج طارم هاشمی، برنج طارم سنگی، دم سیاه و… است. در ادامه به ویژگی های این برنج و نحوه پخت آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

مزایای  برنج طارم:

مصرفطارم در غذاهای محلی بسیار رایج است. برنج طارم به دلیل خصوصیات مختلفی که دارد، می‌تواند مزایای فراوانی برای سلامتی بدن داشته باشد. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

منبعی غنی از کربوهیدرات:

برنج مذکور، منبعی غنی از کربوهیدرات است که به عنوان یکی از منابع اصلی انرژی برای بدن شناخته می‌شود. مصرف این نوع برنج می‌تواند به حفظ سطح انرژی بدن کمک کرده و خستگی را کاهش دهد.

حاوی فیبر:

طارم، حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است که می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و پیشگیری از بیماری‌های مربوط به گوارش کمک کند.

حاوی مواد معدنی:

برنج طارم حاوی مقدار قابل توجهیی از مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، فسفر و منیزیم است که در افزایش سلامت استخوان‌ها، کنترل فشار خون و بهبود عملکرد عضلات موثر هستند.

حاوی ویتامین‌ها:

این برنج حاوی مقداری از ویتامین‌های B1، B2 و B3 است که به بهبود سلامت پوست، حفظ عملکرد سیستم عصبی و بهبود عملکرد گوارش کمک می‌کنند.

 کمک به کاهش وزن:

طارم به دلیل داشتن فیبر و کم کربوهیدرات، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و به کنترل قند خون و کاهش خطر بیماری‌های مرتبط با چاقی، مانند بیماری قلبی-عروقی و دیابت کمک کند.

 

در کل، برنج طارم به دلیل داشتن کربوهیدرات، فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف، می‌تواند به حفظ سلامتی بدن کمک کند. با توجه به این مزایا، می‌توان این نوع برنج را به عنوان یکی از گزینه‌های سالم و مفید برای خوراکی‌های روزانه در نظر گرفت.

بیشتر بدانیم: برنج طارم ندا

برنج طارم چیست؟

نخستین بار برنج طارم در شهر طارم که در مجاورت استان های گیلان و مازندران وجود دارد کاشته شد. پس از آن کشت این نوع برنج در استان های دیگری مانند مازندران و گیلان رواج یافت. در سال های اخیر کشت این نوع محصول در استان مازندران و شهر فریدونکنار رواج بیشتری نسبت به سایر شهر ها یافته و برنج های این منطقه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. برنج های طارم با توجه به آب و هوای منطقه ای که در آنجا کشت می شوند، دارای انواع مختلفی از جمله طارم دم سیاه، طارم عطری، طارم سنگی و… هستند.

از بهترین انواع برنج های طارم می توانیم به طارم دم سیاه اشاره کنیم. این برنجها در آستانه اشرفیه کشت می شود و طعم، عطر و بوی بی نظیری دارد. یکی از روستاهایی در شمال کشور که در کشت برنج به دلیل وجود آب و هوای فوق العاده، بسیار موفق بوده است، روستای درام است. برنج های این منطقه از نادرترین برنجها در ایران هستند.

برای شناخت بهتر برنج طارم باید ویژگی های ظاهری آن را بدانید. این برنج ها دارای ظاهری استخوانی و رنگی سفید مایل به کرم هستند. بر نج طارم به نسبت سایر برنج ها محصول کمتری می دهد ولی طعمی بی نظیر دارد.

برنج طارم

بیشتر بخوانیم:طرز تهیه برنج آبکش

طریقه پخت برنج طارم

برنج های طارم به دلیل تازگی و رطوبتی که دارند، در هنگام پخت ممکن است به خوبی قد نکشند و شفته شوند. بهتر است اگر برنج طارم تازه را خریداری کردید، اجازه دهید مقداری از تازگی آنها کم شود سپس استفاد کنید. برنج های قدیمی به دلیل از دست دادن مقداری از رطوبت خود، بهتر پخته می شوند.

برای شفته نشدن برنج های طارم تازه، به میزان آب برای پخت برنج دقت کنید و مراقب باشید برنج بیش از حد پخته نشود. این نوع برنج ها به دلیل تازگی که دارند زودتر پخته می شوند.

 

آیا طارم به کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی کمک می‌کند.

بر اساس مطالعات علمی، مصرف برنج طارم به دلیل داشتن فیبر، پتاسیم، منیزیم و مواد معدنی دیگر می‌تواند به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند.

یکی از عوامل مهم بیماری‌های قلبی-عروقی، افزایش کلسترول بد LDL در خون است. فیبر موجود در برنج طارم می‌تواند به کاهش این نوع کلسترول کمک کند و در نتیجه به کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی مرتبط با آن کمک کند.

همچنین، پتاسیم و منیزیم موجود در برنج  می‌توانند به کنترل فشار خون کمک کنند. فشار خون بالا یکی از عوامل مهم بیماری‌های قلبی-عروقی است و مصرف مناسب پتاسیم و منیزیم می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به این نوع بیماری‌ها کمک کند.

تشخیص کیفیت برنج طارم

برای تشخیص کیفیت این  نوع برنج می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

1- ظاهر دانه‌ها: برنج  باید از دانه‌هایی باشد که رنگشان یکنواخت و درخشان باست. همچنین، دانه‌ها باید بدون شکستگی، ترک و خشک شده باشند.

2- عطر و طعم:  این برنج باید عطر و طعمی مطلوب و ملایم داشته باشد. این عطر و طعم می‌تواند به دلیل محتویات گیاهی و روغن‌های طبیعی موجود در برنج طارم باشد.

3- پوسته دانه‌ها: پوسته دانه‌های طارم باید براق و بدون لکه و خط باشد. همچنین، پوسته باید بدون هیچ گونه نشتی و ضایعات باشد.

4- وزن: برای تشخیص کیفیت برنج طارم، می‌توانید به وزن دانه‌ها توجه کنید. برنج طارم باکیفیت باید دانه‌های سنگین و یکنواخت داشته باشد.

5- نوع بسته‌بندی: برای حفظ کیفیت  طارم، بسته‌بندی آن نیز بسیار مهم است. باید از بسته‌بندی‌هایی استفاده شود که برای محافظت از برنج در برابر رطوبت، حشرات و هر گونه آلودگی مناسب باشند.

بییشتر بدانیمبرنج طارم هاشمی درجه یک فسفری 10 کیلویی

نتیجه نهایی:

اگر به دنبال خرید برنج طارم هستید، با همکاران ما در بخش فروش تماس بگیرید. در نهایت، قبل از خرید برنج طارم، از اعتبار و شناخت فروشنده و کیفیت محصول اطمینان حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *