مقالات

گرانترین برنج ایرانی کدام است؟

گرانترین برنج ایرانی

به احتمال قوی شما هم جز افرادی هستید که بارها از خود پرسيد‌ه‌ اید گرانترین برنج ایرانی کدام است؟ در کجا کشت میشود، علت گران بودن آن چیست و چه طعم و بویی دارد؟ اگر فکر میکنید قیمت بالای برنج فقط به خاطر کیفیت، طعم‌، بو، رنگ و مزه مطلوب آن است، کاملا در اشتباهید. در قيمت گذاری محصولات و کالاها علاوه بر کیفیت فاکتورهای مهم دیگری از جمله تحلیل بازار، قیمت رقبا، پرسونای خریدار، موقعیت جغرافیایی، ماندگاری، فصل کشت، کميت محصول  و… تاثیر گذار هستند. در این مقاله قصد داریم شما را با گرانترین برنج ایرانی آشنا کرده و علت آن را شرح دهیم.

ارزش غذایی برنج

جالب است بدانید برنج به عنوان غذای اصلی نیمی از افراد جهان به مصرف می‌رسد. برنج پس از نیشکر و ذرت در رتبه سوم از لحاظ میزان تولیدات کشاورزی قرار دارد. این محصول در هر صد گرم خود، دارای دوازده درصد ویتامین B1، سه درصد B2، یازده درصد B3، بیست درصد B5، پنج درصد B6 و ۲ درصد B9 می‌باشد. برنج سفید خام غنی نشده در هر ۱۰۰ گرم دارای ۸۰ گرم کربوهیدرات، ۰.۱۲ گرم قند، ۱.۳ گرم فیبر خوراکی، ۰.۶۶ گرم چربی و ۷.۳ گرم پروتئین می‌باشد. مواد معدنی موجود در برنج سفید در هر صد گرم شامل ۲۸ میلی گرم کلسیم، ۱۱۵ میلی گرم فسفر، ۲۵ میلی گرم منیزیم، ۱۱۵ میلی گرم پتاسیم و کمتر از ۲ میلی گرم روی، آهن و منگنز می‌باشند.

گرانترین برنج ایرانی

گرانترین برنج ایرانی

گرانترین برنج ایرانی

به علت نوسانات قیمت برنج، گرانترین و یا ارزان ترین برنج موجود در بازار ممکن است از محصولی به محصول ديگر تغییر کند.اما به طور کلی در حال حاضر برنج‌ های طارم هاشمی و صدری دم سیاه از جمله گران ترین برنج های ایرانی به حساب می‌آید. البته لازم است بدانید که برنج‌ دم سیاه تفاوت های ظاهری برجسته و عطر و طعمی کاملا متفاوت با سایر برنج های موجود در بازار ایران دارد. به همین علت دم سیاه نیز معمولا در لیست برنج های گران ایرانی قرار میگیرد. در حالت کلی برنج هاشمی به دلیل کیفیت بالا، طعم ممتاز و دانه‌های بزرگ، به عنوان یک برنج پرطرفدار و مرغوب در بازار ایران و جهان شناخته شده است. قیمت برنج هاشمی معمولاً بالاتر از برنج‌های دیگر است و خریدارانی که به دنبال برنج با کیفیت بالا هستند، مشتری این برنج می باشند.

برنجهای کاشت دوم در رده گرانترین برنج ایرانی:

برنج های کاشت دوم گران هستند. به برنج هایی نوبت دوم  گفته میشود که برای کاشت آن، کشاورزان بعد از برداشت برنج در نوبت اول، شالیزار را شخم زده و زمین را برای کاشت برنج نوبت دوم آماده می‌کنند. معمولا زمان کاشت برنج‌های نوبت اول در ابتدای فصل بهار میباشد و برداشت آن نیز در اواسط فصل تابستان صورت می‌گیرد. به همین ترتیب کاشت برنج کشت دوم از اواسط تابستان شروع شده و در نهایت برداشت آن در فصل پائیز و به طور معمول آبان ماه صورت میگیرد.

جالب است بدانید که پروسه کاشت، نگهداری و در نهایت برداشت برنج‌های کشت دوم، هیچ تفاوتی با برنج‌های کشت اول ندارد و تنها تفاوتی که هست میزان آب مصرفی آن است. برنج‌های کشت دوم به علت نشا در اوج گرما سال آب بیشتری از دست میدهند و در نتیجه به آب بیشتری برای رشد و به عمل رسیدن نیاز پیدا می‌کنند.

گرانترین برنج ایرانی

گرانترین برنج ایرانی

مهم‌ترین ویژگی‌های گرانترین برنج ایرانی

گرانترین برنج شمال ایران، به دلیل عطر و طعم دلپذیر، دانه‌های بلند و استخوانی و دانه‌های قلمی پس از پخت، از ارزش و قیمت بالایی برخوردار است. این برنج عمدتاً در استان‌های گیلان و مازندران کشت می‌شود.

عطر دل انگیز

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گرانترین برنج شمال، عطر دلپذیر آن است. این عطر به دلیل وجود ترکیبات آروماتیک در برنج ایجاد می‌شود. برنج طارم هاشمی دارای عطر بسیار قوی و ماندگار است که باعث می‌شود غذای پخته شده با این برنج، عطر و طعمی بی‌نظیر داشته باشد.

دانه‌های قلمی و استخوانی

دانه‌های برنج طارم هاشمی، بلند و استخوانی هستند. این دانه‌ها پس از پخت، به صورت قلمی و کشیده در می‌آیند. دانه‌های بلند و استخوانی باعث می‌شوند که برنج پس از پخت، ظاهری زیبا و مجلسی داشته باشد.

دون دون شدن دانه ها پس از پخت

پس از پخت، دانه‌های گرانترین برنج ایرانی، به صورت قلمی و کشیده در می‌آیند. این دانه‌ها به دلیل داشتن نشاسته کمتر، پس از پخت، نرم و لطیف می‌شوند. دانه‌های قلمی باعث می‌شوند که برنج پس از پخت، ظاهری زیبا و مجلسی داشته و طعم و مزه‌ای لذیذ بخود بگیرد.

گرانترین برنج ایرانی کجا کشت می شود؟

برخلاف مناطق سرد و خشک، مناطق گرم و مرطوب پتانسیل زیادی برای کشت و تولید برنج مرغوب دارند. علاوه بر آب و هوا و منطقه جغرافیایی، نوع خاک برای کشت برنج نیز بسیار حائز اهمیت است. هرچه‌ خاک حاصلخیز تر و آب و هوا مرطوب و گرمتر باشد، به همان اندازه برنج مرغوب تری تولید میشود. بنابراین واضح است که منطقه کشت، رشد و برداشت برنج تأثیر بسزایی روی قیمت محصول نهایی دارد. به طور میانگین در شهرهای مختلف شمال چون رشت، گیلان، مازندران، رودبار یا در شهرهایی همچون آستانه اشرفیه و لاهیجان انواع برنج کشت می شود که بسته به خاک هر منطقه می تواند در زمره گرانترین برنج های ایرانی قرار بگیرد.

برنج صدری دم سیاه یا برنج هاشمی؟

برنج صدری دم سیاه و برنج هاشمی دو نوع برنج معروف و از گرانترین برنج ایرانی محسوب می شوند. هر دوی این برنجها برای مجالس استفاده می‌شوند. این دو نوع برنج از لحاظ کیفیت و پخت تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. تفاوت اصلی بین این دو نوع برنج در عطر آن‌ها است. برنج صدری دم سیاه، نسبت به برنج هاشمی، عطر بیشتری دارد. اکثر برنج‌های معطر ایرانی در شمال کشور کشت می‌شوند و طرفداران زیادی در داخل و خارج از کشور دارند. وب سایت برنج فسفری تامین کننده تخصصی انواع برنج ایرانی است و بستری معتبر جهت خرید اینترنتی برنج با تضمین اصالت و کیفیت آن فراهم کرده است.

گرانترین برنج ایرانی

محل کشت گرانترین برنج ایرانی

آیا گرانترین برنج ایرانی لزوما گران‌تر است؟

انواع برنج ایرانی به دلیل کیفیت و طعم بالای خود، در سراسر جهان شناخته شده است. این برنج در انواع مختلفی کشت می‌شود که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های برنج، میزان کشیدگی دانه‌های آن است که به آن رِی برنج گفته می‌شود. رِی برنج به معنای تعداد پرس غذایی است که از هر یک کیلوگرم برنج به دست می‌آید.برنج‌های با رِی بالا، دانه‌های کشیده‌تری دارند و پس از پخت، حجم بیشتری می‌گیرند. این امر باعث می‌شود که از هر یک کیلوگرم برنج، تعداد پرس بیشتری به دست آید.برنج‌های ارزان قیمت معمولاً رِی پایین‌تری دارند و دانه‌های کوتاه‌تری دارند. این امر باعث می‌شود که از هر یک کیلوگرم برنج، تعداد پرس کمتری به دست آید.

برنج ایرانی را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

برنج‌های کم‌کیفیت و ارزان قیمت

این برنج‌ها معمولا از دانه‌های کوتاه و پهن تشکیل شده‌اند. این دانه‌ها پس از پخت، نرم و چسبناک می‌شوند. برنج‌های کم‌کیفیت معمولا از میزان کشیدگی کمتری برخوردار هستند و احتمال شپشک زدن آنها بیشتر است.

برنج‌های باکیفیت و گران قیمت

این برنج‌ها معمولا از دانه‌های بلند و استخوانی تشکیل شده‌اند. این دانه‌ها پس از پخت، نرم و خوش‌طعم می‌شوند. برنج‌های باکیفیت معمولا از میزان کشیدگی بیشتری برخوردار هستند و احتمال شپشک زدن آنها کمتر است.

بنابراین، گرانترین برنج ایرانی لزوماً گران‌تر نیست. برنج‌های ارزان قیمت ممکن است قیمت کمتری داشته باشند، اما از نظر تعداد پرس غذایی که به دست می‌دهند، ممکن است کمتر از برنج‌های گران قیمت باشند.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت برنج ایرانی

تعدادی از عوامل به قرار زیر است.

برنجهای کشت دوم:

فاکتور اول برنج هایی که در نوبت دوم کاشت میشوند و یا به طور تخصصی، “برنج های کاشت دوم” ه در صدر برنج های گران قیمت قرار میگیرند. بخاطر نحوه کاشت و برداشت این نوع برنجها بسیار مرغوب و طعم دار و معطر و مشتری پسند هستند.

میزان کشت برنج:

فاکتور بعدی که در قیمت برنج ایرانی تاثیر دارد میزان کشت آن برنج میباشد. هرچه عرضه برنج در بازار بیشتر باشد به همان نسبت قیمت آن کمتر میشود و برعکس، هر چقدر میزان عرضه برنج در بازار کمتر باشد، به همان نسبت قیمت برنج بیشتر خواهد شد. همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم، برنج صدری دم سیاه به علت اینکه تنها در برخی از مناطق گیلان به صورت کاملا محدود کشت میشود، همواره جز برنج های گران قیمت ایرانی محسوب میشود.

هزینه های تولید:

هزینه‌های تولید را نباید دست کم گرفت. هزینه‌های تولید بعضی ازبرنج ها نسبت به سایر انواع برنج بیشتر است. این امر نیز بر قیمت این برنجها تاثیر می گذارد.

واردات برنجهای خارجی:

مورد بعدی بغیر از کاشت به واردات برنج های مختلف مربوط می شود. مثل برنج تایلندی، هندی، پاکستانی و‌‌‌… که به طور معنی داری بر روی قیمت برنج های داخلی اثر می گذارد.

گرانترین برنج ایرانی

گرانترین برنج ایرانی

 ارزانترین و گرانترین برنج ایرانی

در بین محصولات گرانترین برنج ایرانی برنج طارم هاشمی  است. این نوع برنجها به دلیل کیفیت بالایی که دارند کیلویی ۱۷۴ هزار تومان به بازار عرضه می شوند. برنج ممتاز هاشمی و برنج طارم نیز جزو گران‌ترین نمونه‌های ایرانی هستند . اما طارم استخوانی ارزانتر و مناسبتر از انواع دیگر برنجهاست. البته برنجای لاشه از نوع دانه بلند آن ارزانتر هستند. انواع دیگر برنجها هم در سایت برنج فسفری وجود دارد که جهت کسب اطلاع آز آخرین قیمتهای به روز شده نرخ تعدادی از آنها را در اختیار شما قرار می دهیم.

قیمت برنج ایرانی:

قیمت برنج‌ها ممکن است متغیر باشد و متأثر از عوامل مختلفی مانند محصولات کشاورزی، تولید، عرضه و تقاضا باشد. بنابراین، قبل از خرید برنج هاشمی یا هر نوع برنج دیگری، بهتر است قیمت‌ها را در بازار بررسی کنید. قیمتهای عرضه شده در سایت برنج فسفری به قرار زیر می باشد.

نوع برنج قیمت به تومان
برنج طارم استخوانی  فوق اعلا ۸۵۰۰۰ تومان
برنج فجر گرگان ۸۲۰۰۰
برنج طارم هاشمی ۱۱۸۰۰۰
برنج لاشه طارم عطری اعلا ۸۸۰۰۰
برنج لاشه فجر اعلا ۵۳۰۰۰
برنج قهوه ای درجه ۱  (طارم) ۱۰۹۰۰۰
برنج دودی هیزمی سنتی اعلا ۸۶۰۰۰
سبوس برنج خوراکی هر کیلو ۸۰۰۰۰

بیشتر بخوانیدآیا بهترین زمان خرید برنج را می دانید؟

شرایط فروش در سایت برنج فسفری:

  • همه برنجها به شرط پخت و عطر و طعم عالی با ضمانت مرجوعی دارند.
  • سورت شده بدون اشغال
  • بوجار شده بدون شکسته
  • ارسال رایگان تحویل درب منزل

جمع بندی مبحث گرانترین برنج ایرانی:

عوامل زیادی بر قیمت برنج تاثیر دارد اما بطور عموم بخاطر کیفیت بالا دو نوع برنج صدری دم سیاه و برنج هاشمی گرانترین برنج ایرانی هستند. جهت خرید انواع برنج با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *