مقالات

چرا برنج فجر؟

برنج

برنج یکی از مهم ترین غذاهای اصلی دربیشتر نقاط جهان می باشد که خواص بسیار زیادی دارد و برای سلامتی بسیار موثر است برنج فجر یکی از محصولات غذایی مهم ایران است که در بسیاری از خانواده‌های ایرانی به عنوان غذای اصلی مصرف می‌شود. این برنج به دلیل خواص غذایی و نوع مصرف آن در غذاهای ایرانی، در داخل و خارج از کشور معروف است.

خواص برنج فجر:

این فجر دارای خواص غذایی بسیار زیادی است. این برنج حاوی ویتامین‌های گروه B، فیبر، پروتئین، آهن و کلسیم است که به سلامتی بدن کمک می‌کند. همچنین، به دلیل داشتن فیبر و پروتئین بالا، می‌تواند احساس سیری بیشتری در افراد را به دنبال داشته باشد و از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی نیز کاستی کند. از دیگر خواص برنج مخصوصا برنج فجرمیتوان  به تامین انرژی و ویتامین برای بدن  و تنظیم سیستم گوارشی اشاره کرد. همچنین برای افرادی که دچار سوء تغدیه هستند بسیار موثر و مفید می باشد.

در کل، برنج ما به دلیل خواص غذایی بالایی که دارد و نوع مصرف آن در غذاهای ایرانی، به عنوان یکی از محصولات مهم کشاورزی و صنعتی ایران شناخته می‌شود

 

 

چرا برنج فجر

برنج فجر یکی از مرغوب‌ترین برنج‌ها در شمال کشور می‌باشد.البته این نوع برنج به دلیل دیررس بودن متعلق به منطقه خاصی نیست و حتی در مناطق سرد و کوهستانی مورد کشت قرار میگیرند. ولی امروز بیشتر در استان گلستان کشت و برداشت می‌شود.

برنج فجر از نوع برنج بلداست که در برخی مناطق ایران نیز به نام برنج دم‌سفید شناخته می‌شود. این برنج دارای دانه‌هایی سفید روشن و نرم با طعم خوبی است که بعد از پخت به صورت کامل آماده مصرف می‌شود. برنج فجر بدلیل داشتن طعم خوب و قابل قبول، علاوه بر استفاده در غذاهای سنتی ایرانی، در غذاهای خارجی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بعنوان یک محصول کشاورزی، برنج فجر در مناطقذکر شده فوق کشت می‌شود و درنتیجه، می‌تواند برای اقتصاد منطقه مهم باشد. همچنین، برنج فجر بدلیل داشتن خواص غذایی بالا، به عنوان یکی از صادرات غذایی ایران به کشورهای دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمان برداشت برنج

بهترین موعد آماده کردن بذر، فراهم کردن خزانه آماده کردن شالیزار، پاشیدن بذر ها در خزانه، کاشت محصول  واز بین بردن علف های هرزو سم پاشی و برداشت برنج اوایل فرودین ماه می باشد و زمان برداشت در مرداد و شهریور  ماه هرسال می باشد بنابرین دوره رشد برنج فجر  از کاشت تا برداشت ۱۳۰ روز می باشد.

قیمت برنج فجر:

برنج فجر یکی از محصولات مهم کشاورزی و غذایی ایران است که به دلیل داشتن خواص غذایی بالا، طعم لذیذ و نوع مصرف گسترده در غذاهای ایرانی، مورد توجه قرار گرفته است. بسیار خوش پخت در بین برنج های مرغوب ایرانی بوده و  به دلیل پخت عالی ، قد کشیدن و عطر و طعم عالی و قیمت بسیار مناسب و مقرونه به صرفه بودن مورد توجه رستوران ها قرار گرفته است .

ویژگی ظاهری برنج فجر

ویژگی ظاهری برنج فجر

  • شکلی مشابهت به خنجر دارد که انتهای آن باریک است.
  • اندازه متوسط و در دسته برنج های دانه ریز قراردارد.
  • رنگ دانه های برنج فجر مات و استخوانی می باشد.
  • طول دانه برنج تقریبا 8 میلی متر می باشد که پس از پخت حدودا  2 میلی متر افزایش پیدا می کند  و به 10.03 میلی متر می رسد.

تفاوت برنج فجر با دیگر انواع برنج

برنج فجر تفاوت‌هایی با دیگر انواع برنج‌ها دارد. از جمله اینکه:

شکل و اندازه دانه:

دانه‌های برنج با رنگ سفید روشن و نرم هستند و اندازه‌شان بزرگ است. در مقابل، برنج بسیاری از انواع دیگر دانه‌های کوچکتری دارند.

طعم و بو:

فجر دارای طعم خوب و قابل قبولی است. همچنین، این برنج بوی خوبی دارد که در غذاهایی مانند پلو و قیمه به کار می‌رود. در مقابل انواع دیگر برنج، به دلیل داشتن طعم منحصر به فرد، در غذا‌های خاصی به کار می‌روند.

نوع مصرف:

برنج فجر به عنوان یکی ازانواع برنج دم‌سفید به کار می‌رود و بیشتر در غذاهای ایرانی مانند پلو و قیمه استفاده می‌شود. در مقابل، برخی از انواع برنج دیگر، مانند برنج بسمتی، در غذاهای خاصی مانند برنج با میگو و یا ماهی به کار می‌روند.

مدت زمان پخت:

برنج فجر نسبت به برنج بسیاری از انواع دیگر، مدت زمان پخت کمتری دارد و در زمان کوتاهتری پخته می‌شود.

خواص غذایی:

برنج مذکور دارای خواص غذایی بسیار زیادی است که به سلامتی بدن کمک می‌کند. این برنج حاوی ویتامین‌های گروه B، فیبر، پروتئین، آهن و کلسیم است. در مقابل انواع دیگر برنج دارای خواص غذایی خاص دیگر هستند.

 شیوه پخت برنج فجر:

شیوه پخت این نوع برنج ها بصورت کته و آبکشی می باشد که از نظر پزشکان پخت بصورت کته بسیار مفیدتر می باشد.

 روش تشخیص:

با توجه به شباهت ظاهری برنج فجر با برنج های خارجی برای تشخیص برنج  یک مشت از برنج مورد نظر را بردارید و با دهان خود ها کنید به دلیلی عطر و بوی خوبی که این نوع برنج  برخوردار می باشد می توان به راحتی برنج فجر را از برنج های خارجی تشخیص داد.

کلام آخر:

برای تهیه انواع برنج با ما در تماس بوده و بهترین کیفیت برنج با قیمت منصفانه را از ما جویا باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *