بلاگ, مقالات

پخت برنج طارم هاشمی

پخت برنج طارم هاشمی

پخت برنج طارم هاشمی چیزی که سوال بسیاری از کاربران است. برنج طارم هاشمی یکی از محبوب‌ترین و مشهروترین ارقام برنج شمال کشور به شمار می‌رود که تنها در صورت آگاهی یافتن به اصول پخت و نگهداری آن، می‌توانید از مزیت‌های این برنج برخوردار شوید. عطر و طعم بی‌نظیر برنج طارم هاشمی در کنار ارزش غذایی بالا، باعث شده این برنج یکی از اعضای ثابت سفره‌ی ایرانیان جای جای کشور به حساب رود. با ما همراه باشید تا علاوه بر بررسی پاره‌ای از خصوصیات این برنج، به اصول  پخت و نگهداری آن نیز بپردازیم.

معرفی برنج طارم هاشمی

برنج طارم هاشمی یکی از محصولات پرفروش مازندران، گیلان و گلستان به شمار می‌رود. بذر این رقم در سال‌های اخیر به میزان قبال توجهی توزیع شده و در سطح بازار از فروش بالایی برخوردار است. ساقه این برنج در مقایسه با طارم محلی ضخیم‌تر بوده و نسبت به بیماری بلاست مقاوم‌تر است. برنج طارم هاشمی خوشه‌های به طول تقریبا 30 سانتی‌متر دارد و بلندی بوته‌های آن به 140 سانتی‌متر میرسد.

رنگ ساقه و برگ‌های این رقم سبز روشن بوده و بطور تقریبی صد عدد دانه سالم در یک خوشه از آن یافت می‌شود. طی مراحل خیساندن تا برداشت تقریبا 120 روز به طول می‌انجامد. مناسب‌ترین زمان برای خزانه گیری دهه اول فروردین ماه و بهترین زمان برای نشاء کاری دهه دوم اردیبهشت ماه گزارش شده است. ناگفته نماند عواملی همچون آب و هوا، کودهای کشاورزی، کیفیت بذر و … می‌توانند میزان محصول برداشت شده را تحت تاثیر قرار دهند.

پخت برنج طارم هاشمی

پخت برنج طارم هاشمی

ویژگی برنج طارم هاشمی

ویژگی‌های برنج طارم هاشمی بسته به مکان و نحوه کشت می‌تواند متفاوت باشد اما عطر آن از بارزترین ویژگی‌های شاخص این برنج به حساب می‌رود. این برنج دارای دانه‌های سفید رنگ مایل به کرم می‌باشد که قد آن‌ها می‌توان بشکل قلمی بلند و ریز در بازار به چشم بخورد. بطور متوسط طول دانه‌های برنج 7.5 میلی‌متر و عرض آن 2 میلی‌متر می‌باشد. از مشخصه‌های دیگر این برنج می‌توان به بافت بسیار نرم آن پس از پخت اشاره کرد. جالب است بدانید دانه‌های این برنچ عموما پس از پخت حدود 1.5 میلی‌متر افزایش قد پیدا می‌کنند. ارزش روزانه سدیم، کربوهیدرات، ویتامین B1، B2، B3 و B6 در هر 100 گرم به ترتیب عبارت است از 0.12، 27، 0.8، 0.26، 18 و 4.5 میلی‌گرم. همچنین میزان پروتئین برنج سفید حدود 8.8 درصد گزارش شده است. برای شناسایی برنج طارم هاشمی کافیست در کنار توجه به شکل و رنگ دانه، عطر آن را نیز بسنجید.

نکات نگهداری برنج طارم هاشمی

برای حفظ کیفیت برنج بهتر است مکان و ظرف نگهداری برنج را کم اهمیت نپنداریم. علاوه بر این مورد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت،چیزی که در مبحث پخت برنج طارم هاشمی یا هر نوع برنج دیگر باید توجه کرد این است که، بهتر است به زمان تولید برنج توجه داشته باشید. سعی کید به ترتیب برنجی را مصرف کنید که زمان تولید قدیمی‌تری دارد.

ظرف نگهداری برنج

سعی کنید برای اینکار از ظروف درب‌دار استفاده کنید. ظروف پلاستیکی که از مواد دسته دوم ساخت شده‌اند هرگز برای این مصرف توصیه نمی‌شوند. ظروف شیشه‌ای و فلزی لعاب‌دار مات گزینه‌های بهتری برای اینکار می‌باشند. پارچه یا کیسه برنج باید داری ویژگی جذب بالایی باشد تا بتوانید رطوبت برنج را بگیرد و از رشد کپک و آفت در آن جلوگیری کرده و به حفظ کیفیت آن کمک کند. کیسه پلاستیکی به علت آسیب‌پذیر بودن در برابر گرما و الیاف مصنوعی موجود در بافت آن‌ها هرگز نباید برای اینکار مورد استفاده قرار گیرند زیرا عطر و کیفیت برنج را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند.

مکان نگهداری برنج

برنج هرگز نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد زیرا نور خورشید بافت دانه‌های برنج را پوک کرده و شرایط را برای رشد حشرات آفت فراهم می‌نماید. مکان نگهداری برنج به هیچ وجه نباید بودار، مرطوب و گرم باشد، بهتر است یک مکان خنک با تهویه مناسب بدین منظور گزینش شود. برای نگهداری برنج خام در یخچال یا فریزر باید توجه داشته باشید که این روش برای مقادیر کم برنج پاسخگو است و ظرف نگهداری به هیچ عنوان نباید مرطوب باشد. برای نگهداری برنج پخت شده  در یخچال نیز بهتر است مانند برنج خام از ظروف درب‌دار استفاده شود و تا حد امکان از قرارگیری آن در مجاورت مواد غذایی خام جلوگیری کرد. برنج خیس خورده نیزحتما باید حاوی نمک باشد و در یخچال تا حداکثر 2 روز نگهداری شود. در این دو روز بهتر است هر چند ساعت یکبار آب برنج را تعویض کنید.

پخت برنج طارم هاشمی

پخت برنج طارم هاشمی

نحوه پخت برنج طارم هاشمی

برای بهره گرفتن از ویژگی‌های برنج باید به اصول پخت آن مسلط باشید. این امر ممکن است در ابتدا کاری دشوار بنظر برسد اما نگران نباشید با مقداری تمرین و استمرار به آن مسلط خواهید شد. تا به حال برای پخت برنج از دو روش مرسوم آبکش و کته استفاده شده است که هر یک را بطور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد. در نظر داشته باشید که آشپزی امری تجربی است بدین معنا که اگر با گذشت زمان روشی بهتر و مناسب‌تر با ذائقه غذایی خود یافتید، در صورت بی‌خطر بودن، می‌توانید آن را حفظ کنید یا حتی گسترش دهید.

نکات پیش از پخت برنج طارم هاشمی

از نکات قابل توجه در پخت برنج طارم هاشمی می‌توان به استفاده از دمکنی اشاره کرد. بهره جستن از دمکنی با جلوگیری از خروج بخار، کیفیت دم کشیدن برنج را افزایش می‌دهد. فقط توجه داشته باشید که پارچه دمکنی باید نسبت به حرارت مقاوم باشد، رنگ پس ندهد، قابلیت جذب بخار بالا داشته باشد و به راحتی قابل شستشو باشد. علاوه بر این، بهتر است حین دم کشیدن برنج، با چنگال چند سوراخ در آن ایجاد کنید تا بخار بتواند به راحتی به سطح آن برسد. قابلمه انتخاب شده برای پخت برنج باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که بتواند دانه‌هایی که طی پخت افزایش حجم یافته‌اند را در خود جای دهد. یعنی قابلمه باید تقریبا 2 برابر حجم برنج خام، فضای خالی داشته باشد.

پخت برنج طارم هاشمی به روش کته

ابتدا برنج را تمیز کنید. آن را بشویید و بگذارید تا دو ساعت خیس بخورد. برنج‌های خارجی به زمان بیشتری نیاز دارند. سپس آب برنج را خالی کرده و برنج را همراه با آب سرد و مقداری نمک روی شعله قرار دهید. آب برنج باید به اندازه یک بند انگشت در سطح بالاتری از برنج خام قرار گیرد. وجود نمک در آب جوش باعث می‌شود برنج بیشتر جوش بخورد. برای سنجش شوری برنج کافیست آب جوش آن را تست کنید. معمولا هر دو پیمانه برنج، به یک قاشق مرباخوری نمک احتیاج دارد. شعله باید در اندازه قابلمه باشد و تا پیش از جوشیدن آب، زیاد باشد. وقتی آب شروع به جوشیدن کرد، شدت حرارت را کاهش دهید. هنگامی که آب برنج کشیده شد، مقدار حرارت را تا دو برابر کاهش دهید و برنج را با دمکنی روی دم بگذارید. جالب است بدانید برنج کته نسبت به آبکش ویتامین‌های بیشتری دارد.

پخت برنج طارم هاشمی به روش آبکش

در این روش همانند کته برنج را پاک کنید بشویید. سپس برای خیساندن برنج، آن را در یک آب گرم شور قرار دهید. زیاد بودن نمک در این مرحله ایرادی ندارد. آب باید تقریبا 5 سانت بالاتر از سطح برنج باشد و برنج باید حدود 4 ساعت در آب بماند. در مرحله بعد دو سوم قابلمه را از آب پر کنید و بگذارید آب به جوش بیاید. برنج شسته شده را در قابلمه بریزید و بگذارید حدود ده الی پانزده دقیقه در آب جوش بماند. اگر با جویدن یا له کردن دانه برنج متوجه شدید که از حالت سفت بیرون آمده است، مرحله آبکشی را شروع کنید. برنج را درون آبکش بریزید و بگذارید آب آن خارج شود و سپس در یک قابلمه چرب داغ بریزید. سعی کنید تماس برنج را با کناره‌های قابلمه به حداقل برسانید. در نهایت مخلوطی از آب و روغن را روی برنج بریزید و بگذارید دم بکشد.

نحوه دمکش کردن برنج کته و آبکش

برای اینکه برنج بهتر دم بکشد بهتر است برنج را بشکل تپه‌ای در مرکز قابلمه جمع کنید. ایجاد چند حفره در سطح برنج به افزایش کیفیت دم کشی کمک می‌کند. بطور معمول نیم ساعت زمان برای دم کشیدن برنج کافی است. بعد آن پخت برنج طارم هاشمی تمام است.

بیشتر بخوانیمفرق برنج طارم و هاشمی

پخت برنج طارم هاشمی نو

برنج نو به برنجی گفته می‌شود که کمتر از دو ماه از برداشت آن گذشته باشد. این برنج به علت داشتن رطوبت بالا، برای پخت گزینه مناسبی به شمار نمی‌رود. بهترین برنج برای پخت برنج سه ماهه می‌باشد زیرا توان قدکشی بالایی دارد و عطر و کیفیت خود را حفظ می‌کند. تهیه برنج نو بسیار مشکل است زیرا پروسه ورود به بازار زمان‌گیر است. خوبی این برنج در عطر قوی آن است ولی متاسفانه به علت رطوبت بالای آن، در پخت و پز سریعا شفته می‌شود. رنگ برنج نو شفاف‌تر از برنج کهنه است و عطر بسیار بیشتری دارد. نکته کلیدی در پخت برنج طارم هاشمی این است که خیساندن برنج و مدت زمان دم آن باید کمتر باشد. برای خیس خوردن برنج نو در روش آبکش، 15 دقیقه کفایت می‌کند.

پخت برنج طارم هاشمی

پخت برنج طارم هاشمی

پخت برنج طارم هاشمی کهنه

برنج کهنه برنجی است که حدود یک سال از برداشت آن سپری شده است. این برنج به علت دارا بودن تاریخ انقضای دو الی سه ساله شرایط نگهداری دشواری ممکن است داشته باشند. همچنین این برنج بسیار خشک بوده و از عطر و رطوبت کمتری برخوردار است و نمی‌تواند به عنوان برنج مجلسی مورد استفاده قرار گیرد. خوبی این برنج این است که می‌توان از آن در پخت شیرینی و انواع گسترده‌ای از خوراکی‌ها بهره جست. توجه داشته باشید که برای مصارف مجالس و مهمانی‌ها حتما برنج سه یا دو ماهه تهیه کنید. بطور کلی برنج کهنه از سلامت بیشتری برخوردار است. تنها نکته در پخت برنج طارم هاشمی کهنه مدت زمان خیساندن آن است. این زمان باید بیشتر از برنج نو و  برنج سه ماهه باشد . چیزی که باید در پخت برنج طارم هاشمی توجه کرد این است که این برنج بسیار خشک است و ممکن است به خوبی دم نکشد.

نکات مهم در پخت برنج طارم هاشمی

در صورتی که در پخت برنج طارم هاشمی عجله دارید، می‌توانید برنج را به مدت نیم ساعت در آب ولرم قرار دهید و سپس شروع به پخت کنید. در صورتی که برنج با وجود قرار گرفتن در آب جوش هنوز سفت باشد و یا به اندازه کاقی قد نکشیده باشد، یک فنجان یا حتی کمتر آب جوش به آن اضافه کنید. برای قد کشیدن برنج می‌توانید یک فنجان آب سرد را در حین جوشیدن برنج به آن اضافه کنید. برای جلوگیری از چسبیدن دانه‌ها به یکدیگر، بهتر پس از دم کشیدن برنج، مقداری کره یا روغن به آن اضافه کنید. اگر قصد دارید ته دیگ قالبی داشته باشید، باید هنگامی که برنج مقداری آب برای شروع به پخت دارد، شعله را تا مدت زمان بیشتری بالا نگه دارید. اگر قصد نرم کردن ته دیگ را دارید، بهتر است پس از دم کشیدن برنج و بستن شعله، درب قابلمه را تا مدتی بسته نگه دارید.

جمع بندی کلی:

چنانچه در پخت برنج طارم هاشمی  پیشنهاد دیگری دارید، خوشحال می شویم ما را از تجربیات خود بهره مند گردانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *