بلاگ, مقالات

نحوه نگه داری برنج هاشمی

نحوه نگه داری برنج

نحوه نگه داری برنج به چه صورت است. بعد از نیشکر و ذرت، برنج در رتبه سوم از محصولات کشاورزی پرمصرف طبقه بندی شده است. امروزه برنج عضوی جداناپذیر از سفره هر ایرانی به شمار می رود و فرهنگ غذایی ایرانیان سخت به برنج گره خورده است. جالب است بدانید که ایران در سال 2023 در رتبه چهاردهم تولیدکنندگان برنج در آسیا قرار گرفته است. در میان انواع برنج های موجود در بازار داخلی، برنج هاشمی یکی ازمحبوب ترین انواع برنج ایرانی به شمار می رود. با ما همراه باشید تا در کنار معرفی این برنج بی نظیر، به نحوه نگه داری آن بپردازیم.

تاریخچه برنج هاشمی

برنج هاشمی به افتخار مرحوم آقای یوسف هاشمی، متولد 1326 کشاورز استان زیبای گیلان نامگذاری شده است. آقای هاشمی در دهه شصت، متوجه گونه ‌ای متفاوت در خوشه های برنج شالیزارش شد و تصمیم گرفت آن ها را برای سال بعد نزد خود نگهداری کند تا بتواند خزانه ای جدا برای آن ها در نظر بگیرد. در اوایل فصل بهار سال بعد، وی خوشه های ذکر شده را با احتیاط کاشت و درو کرد و با تکرار این کار به مدت پنج الی شش سال توانست تولید محصول این گونه را به بیشتر از یک تن افزایش دهد.

از آن جایی که نام گونه این برنج نامعلوم بود، مدیر شالی کوبی تصمیم گرفت که این برنج را به افتخار کاشف آن یعنی جناب هاشمی نامگذاری نماید. متاسفانه سود چندانی بابت این کشف عاید آقای هاشمی نشد اما تاثیری که وی بر صنعت تولید برنج گذاشت در سطح کشور بی نظیر بود.

نحوه نگه داری برنج

نحوه نگه داری برنج

معرفی برنج هاشمی

خوشه های برنج هاشمی در مقایسه با برنج های دیگر طویل تر هستند و دانه های پس از پخت قابلیت قد کشیدن زیادی دارند. این برنج دارای عطر بی نظیری است و پس از پخت نرمی خود را تا مدتی نسبتا طولانی حفظ می کند. برنج هاشمی در نوع سرد و گرم در بازار یافت می شود. واژه سرد و گرم به علت طبع آن در این نوع برنج بکار گرفته نشده اند، بلکه به علت تفاوت آن ها در زمان رسیدنشان است. برنج هاشمی سرد چند هفته پس از نوع گرم آن می‌رسد و به لحاظ کیفیت در مقایسه با نوع دیگر بهتر است.

نوعی تقسیم بندی دیگر در خصوص این برنج وجود دارد که انواع آن را بر اساس نحوه تولید و استخراج در کارخانه طبقه بندی می کند. برنج عطری هاشمی، قهوه ای هاشمی و دودی هاشمی در این دسته از طبقه بندی ها قرار می گیرند.

برنج عطری هاشمی

این برنج حاصل پوست گیری برنج هاشمی در کارخانجات است که به رنگ سفید یافت می شود.

برنج قهوه ای هاشمی

این برنج بجای پوستگیری، حرارت میبیند و به علت نشست مواد مقوی شلتوک در مغز آن،  رنگ قهوه ای به خود می گیرد.

برنج دودی هاشمی

در این دسته، برنج هاشمی طی فرایندی به برنج هاشمی دودی تبدیل می شود. رنگ این برنج تیره تر است و عطر تند دود را از خود ساطع می کند. رشد میکروارگانیسم ها و میرکروب ها در برنج های دودی عموما بسیار دشورا صورت می گیرد و این مساله امتیازی بزرگ برای یک برنج به شمار می رود.

ویژگی های برنج هاشمی

برنج هاشمی بسیار خوش پخت بوده و دارای دانه های کرم رنگ، کشیده و معطر است. این برنج در گروه ارقام بلند قد دسته بندی می شود و عرض ساقه آن کم است. همین ویژگی باعث می شود که آفت کرم ساقه خوار کمتر در این نوع برنج بروز پیدا کند. از آنجایی که ساقه های این برنج میزبان خوبی برای این نوع آفت به حساب نمی روند، طبعا به آفت کشی و سم پاشی کمتری نیاز پیدا می کنند. همین سبب می شود هزینه های پرورش این گیاه کاهش یابد و مهم تر از همه، مواد مغذی آن تحلیل نرود.

رشد گیاه فقط در صورت غنی بودن خاک از مواد معدنی و مواد مغذی امکان پذیر است.  توجه داشته باشید که در صورت سهل انگاری در پرورش این برنج، ممکن است ساقه های آن خم شوند و یا به اصطلاح بخوابند و به هنگام برداشت مشکل ساز شوند.

بیشتر بخوانیمخرید برنج طارم هاشمی

خصوصیات برنج هاشمی

دانه های این برنج بلند و کشیده هستند و پس از پخت قد می کشند و عطری دلپذیر از خود ساطع می کنند. این برنج توانایی زیادی در جذب آب دارد و همین ویژگی موجب نرمی بی نظیر آن پس از پخت می شود. قد دانه های برنج هاشمی حدود 6 میلی متر می باشد که پس از پخت طول آن ها به 14 الی 16 میلی متر می رسد. برنج سفید هاشمی در هر 100 گرم، حاوی 2.7 گرم پروتئین و 28 گرم کربوهیدرات است. قند و چربی موجود در برنج به قدری کم است که نمی تواند مساله ای نگران کننده برای بیماران دیابتی به شمار رود.

علاوه بر اینها، برنج هاشمی حاوی منیزیم، ویتامین B12، آهن، سدیم، پتاسیم و کلسیم می باشد که همگی برای تامین نیازهای بدن ماده ای ضروری به حساب می روند. معمولا هر 130 گرم برنج هاشمی، چیزی حدود 100 کالری دارد.

روش تشخیص برنج هاشمی

تشخیص برنج هاشمی برای افراد تازه کار ممکن است در ابتدا بسیار دشوار بنظر برسد، اما اگر این کار را مرتبا تکرار کنید به مهارت کافی در این خصوص دست خواهید یافت. شلتوک لین برنج کشیده بوده و دارای زائده ای قهوه‌ای رنگ در دم خود می باشد. علاوه بر آن ساقه های این برنج نازک و ظریف هستند. برای بررسی دانه های برنج هاشمی در بازار کافیست به ویژگی های ذکر شده از این برنج رجوع کنید. دانه های این برنج به رنگ کرمی شفاف بوده و دارای ظاهری کشیده می باشند.

دانه های برنج هاشمی اصل باید سفت باشند و هیچ گونه رطوبتی در آن ها یافت نشود. از آن جایی که این برنج معطر است، کافیست با جویدن دانه های این برنج، عطر، طعم و سفتی آن را امتحان نمایید. علاوه برموارد ذکر شده، بهتر است پیش از خرید از محدوده قیمت این برنج در بازار باخبر باشید.

نحوه نگه داری برنج هاشمی

علاوه بر دقت در حین خرید برنج، بهتر است به نکات نگهداری برنج توجه کنید. به منظور حفظ کیفیت برنج بهتر است نقش محل و ظرف یا کیسه نگهداری برنج را کم اهمیت نپندارید. برنج مانند هر خوراکی دیگری از محیط نگه داری خود تاثیر می پذیرد و ممکن است طعم و عطر آن دستخوش تغییر شود. در ادامه در خصوص دو مورد ذکر شده بطور کامل صحبت خواهیم کرد.

ظرف یا کیسه نگهداری برنج

بهتر است برای نگه داری برنج از کیسه های پارچه ای یا نخی خشک استفاده کنید که قابلیت رطوبت گیری بالایی داشته باشند. اگر تصمیم دارید بجای کیسه های نخی از ظرف استفاده کنید، باید توجه داشته باشید که حتما مات و درب دار باشند. ظروف نگداری برج باید به اندازه کافی برای حجم برنج مدنظر گنجایش داشته باشند در غیر این صورت ممکن است دانه های برنج شکسته و خرد شوند.

نگه داری در کیسه

همانطور که گفته شد کیسه های پارچه ای بهترین انتخاب برای نگهداری برنج به شمار می روند اما اگر قصد شما استفاده از کیسه های پلاستیکی است بهتر است دست نگه دارید. ساختار کیسه های پلاستیکی به قدری شیمیایی است که می تواند عطر، طعم و ترکیبات برنج را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر آن، کیسه ها هرگز نمی توانند پوششی ایمن برای جلوگیری از نفوذ حشرات به شمار روند. کیسه های پلاستیکی همچنین در برابر تغییرات دمایی بسیار حساس می باشند و ممکن است موجب مسمومیت برنج شوند.

نحوه نگه داری برنج

نحوه نگه داری برنج

نحوه نگه داری برنج در بطری یا شیشه نوشابه

ظروف پلاستیکی مورد استفاده برای نگه داری برنج بهتر است از مواد دسته دوم ساخته نشوند زیرا ممکن است طعم و عطر برنج را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. ظروف فلزی یا شیشه ای نیز باید کاملا خشک بوده و دارای روکش لعابی باشند. تا کنون مشکلی در خصوص کیفیت برنج نگهداری شده در بطری یا شیشه نوشابه دیده نشده است بنابراین می توانید از این ظروف استفاده نمایید. پیش از بستن درب این ظروف، باید چند ضربه خفیف به آن ها بزنید تا هوا خارج شود.

فقط توجه داشته باشید که ظرف مورد استفاده باید کاملا خشک و تمیز باشد و در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. تنها مشکل کوچکی که ممکن است در این خصوص وجود داشته باشد، حجم کوچک بطری ها و شیشه های برنج است.

محیط نگهداری برنج

نکته کلیدی در خصوص محل نگهداری برنج رطوبت آن است. محل نگه داری برنج به هیچ عنوان نباید مرطوب باشد. همچنین برنج هرگز نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. علاوه بر اینها، برنج قابلیت بو گرفتن از محیط خود را نیز دارد بنابراین محیط باید دارای تهویه مناسب باشد.

نگه داری در فریزر و یخچال

فراموش نکنید که برای نگه داری برنج در فریزر و یخچال باید حتما از ظروف درب دار تمیز و خشک استفاده نمایید.

نحوه نگه داری برنج

نحوه نگه داری برنج

برنج پخته شده

برای نگه داری برنج پخته شده در یخچال و فریزر باید حتما از کیسه یا ظرف درب دار تمیز و خشک استفاده کنید. درب دار بودن ظرف از بو گرفتن برنج از محیط جلوگیری می کند و مانع آلوده شده برنج از محیط می شود. بهتر است برنج تا مدت طولانی در این حالت نگهداری نشود و حدالامکان زود مصرف شود.

برنج خام

برای نگه داری برنج خام در فریزر و یخچال کافیست برنج را در ظرف درب دار گذاشته و هوای آن را تا حد امکان خارج کنید. ظرف هرگز نباید مرطوب باشد زیرا ممکن است زمینه رشد قارچ ها و باکتری ها را فراهم کند. توصیه می شود که حجم برنج کم را به این روش نگهداری کنید و تا حد امکان آن را زودتر مصرف کنید. اگر برنج خیس خورده دارید، سعی کنید برنج را در آب نمک تا حداکثر دو روز در یخچال نگهداری کنید. فراموش نکنید که هر چند ساعت یکبار آب برنج را حتما عوض کنید.

نحوه نگه داری برنج در بالکن و انباری

بهتر است سمتی از بالکن را انتخاب کنید که نور خورشید به آن نتابد. محیط انباری یا بالکن هرگز نباید گرم و مرطوب باشد. رطوبت و گرما می تواند شرایط را برای رشد باکتری، قارچ و آفات برنج فراهم کند. انباری باید دارای تهویه مناسب بوده و تا حد امکان تمیز باشد. اگر زمین مکان مدنظر شما مرطوب است، بهتر است زمین را با قطعات چوب بپوشانید و برنج را در فاصله 30 سانتی متری از زمین قرار دهید.

نحوه نگه داری برنج

نحوه نگه داری برنج

روش های دیگر  نحوه نگه داری برنج

برخی افراد برای دور کردن حشرات و آفات از میخک، حبه سیر، برگ یا پوست گردو، نمک و زنجبیل استفاده می‌کنند. کافیست هر یک از مواد ذکر را درون یک پاکت تمیز قرار دهید و در سطح آن تعدادی سوراخ ایجاد کنید و در برنج بگذارید. در خصوص قرص برنج باید اشاره کنیم که بهتر است از آن برای نگهداری برنج‌های موجود در خانه استفاده نکنید زیرا برای سلامت انسان بسیار خطرناک است.

افرادی که قصد نگهداری برنج با قرص برنج در سیلوها را دارند باید قرص را در دستمال کاغذی بپیچند و از تماس مستقیم آن با برنج جلوگیری کنند. اگر قرص برنج در برنج پودر شده باشد، کل برنج باید دور ریخته شود. سعی کنید تا حد امکان استفاده از قرص برنج را برای نگه داری برنج در اولویت‌های خود قرار ندهید. برای از بین بردن شپشک کافیست برنج را برای مدتی مقابل نور خورشید و یا در فریزر قرار دهید.

با هم بخوانیم :ویژگی های برنج طارم هاشمی

سخن نهایی نحوه نگه داری برنج

پس در یاد داشته باشید که برای بهره بردن از خواص برنج باید به اصول نگه داری آن تسلط داشته باشید. امیدواریم از مطالب فوق نهایت استفاده را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *