مقالات

نحوه نگهداری از برنج

نگهداری از برنج

اگر به دنبال برنجی با کیفیت و طعم عالی هستید، حتماً باید بدانید که نگهداری صحیح از برنج بسیار مهم است. برنج، به عنوان یکی از مهمترین غلات مورد استفاده در غذاهای ما، باید به شکل صحیحی نگهداری شود تا طعم و کیفیت آن حفظ شود. با ارائه راهنمایی‌های لازم در خصوص نحوه نگهداری از برنج،  شما می‌توانید برنج خود را به شکل صحیحی نگهداری کنید. در فروشگاه برنج فسفری، به عنوان یکی از بهترین فروشگاه‌های برنج در کشور، ما به شما برنج با کیفیت و درجه یک را ارائه خواهیم داد.

جایگاه برنج در وعده‌های غذایی

حدود نیمی از جهان به برنج به دید غذای اصلی می‌نگرند و از آن به عنوان مهم‌ترین غلات غذایی نام می‌برند. پس از نیشکر و ذرت، برنج سومین محصول کشاورزی است که به میزان زیاد تولید می‌گردد. چین و هند از بزرگترین تولیدکنندگان این محصول به شمار می‌روند و در ایران، مازندران رتبه اول بیشترین تولید برنج را به خود اختصاص داده است. برنج از جمله محبوب‌ترین غذاهایی است که در سفره هر ایرانی یافت می‌شود و تصور نبود برنج در اکثر غذاهای ایرانی بسیار مشکل است. برنج بر خلاف  سالیان قبل، به وفور در سفره عموم مردم یافت می‌شود و این مساله تولیدکنندگان را به سوی رقابت در تولید محصول باکیفیت‌تر سوق داده است.

ارزش غذایی برنج

برنج فجر

بیشتر بخوانیم:چرا برنج فجر؟

ارزش غذایی برنج

بد نیست بدانید برنج در هر ۱۰۰ گرم، ۱۲% پروتئین DV و ۷۱% پروتئین Q دارد، علاوه بر آن ویتامین‌های B1، B2، B3، B5، B6 و B9 نیز در این محصول یافت می‌شوند. همچنین مواد معدنی چون کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز و سلنیم در آن در مقادیر مختلف وجود دارند. برنج به ازای هر ۱۰۰ گرم، ۸۰ گرم کربوهیدرات، ۰.۱۲ گرم قند، ۰.۶۶ چربی و ۳۶۵ کیلوکالری انرژی‌ دارد. برنج‌های ایرانی هیچ‌گونه مواد نگهدارنده ندارند، بدین جهت شیوه نگهداری آن حائز اهمیت است. در ادامه به انواع روش‌های نگهداری برنج خواهیم پرداخت.

مکان نگهداری از برنج

برنج هرگز نباید در محیط مرطوب و گرم‌ نگهداری شود، زیرا این دو عامل شرایط را برای رشد شپشک و حشرات برنج فراهم کرده و در افت کیفیت برنج تاثیرگذارند. حتما توجه داشته باشید که ظرف نگهداری برنج باید مقداری فضا برای تهویه داشته باشد، در غیر این صورت زود فاسد شده و نمی‌توان آن را به مدت طولانی ذخیره کرد. همچنین نور مستقیم خورشید باعث خرد و خراب شدن دانه‌های برنج می‌شود و باید تا حد امکان برنج را در محیط نسبتا تاریک قرار داد. اگر برنج رطوبت زیادی دارد، می‌توانید آن را مدتی در سایه پهن کنید تا رطوبتش را از دست بدهد.

راهنمایی‌های مهم برای نگهداری از برنج

برنجی که از شالیزار برداشت می‌شود تا بر سر سفره های غذایی آورده شود مراحل متعددی طی می‌کند که در این مراحل نیاز به  مراقبتهای ویژه دارد. در زیر نمونه هایی از روشهای نگهداری این محصول آورده شده است.

نگهداری از برنج در بسته‌های پارچه‌ای

یکی از بهترین روش‌های نگهداری از برنج، استفاده از بسته یا کیسه‌های پارچه‌ای می‌باشد. کیسه‌های پارچه‌ای رطوبت برنج را به خود جذب می‌کنند و سبب می‌شوند برنج طولانی‌مدت قابل نگهداری باشد.

نگهداری از برنج در پلاستیک

باید توجه داشته باشید که نگهداری برنج در ظروف یا فرآورده‌های پلاستیکی موجب تغییر طعم و عطر برنج می‌شود. نگهداری برنج در ظروف پلاستیکی توصیه نمی‌شود اما اگر به هر دلیلی به این شیوه روی آورده‌اید، پیشنهاد می‌شود از پلاستیک‌های مات و خشک استفاده نمایید. اطمینان حاصل کنید که پلاستیک مورد استفاده شما حتما مرغوب بوده و از مواد دسته دوم تهیه نشده باشد، زیرا در این صورت مواد شیمیایی آن به راحتی ترکیبات برنج را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

نگهداری از برنج در ظروف شیشه‌ای

ظرف نگهداری برنج باید یک دریچه داشته باشد که در هر بار استفاده، برداشتن درپوش برای شما مشکل‌ساز نشود. ظروف شیشه‌ای لعاب‌دار می‌توانند کیفیت برنج را تا مدت زمان نسبتا طولانی حفظ کنند. سعی کنید تا حد امکان ظروف شیشه‌ای مات را برای نگهداری برنج جایگزین ظروف شفاف کنید.

نگهداری از برنج در ظروف فلزی

بطور کلی استفاده از ظروف فلزی برای نگهداری برنج توصیه نمی‌شود اما در صورتی که انتخاب شما این گزینه باشد، بهتر است از ظروف فلزی با روکش لعاب‌دار استفاده نمایید، زیرا نگهداری برنج را تا مدت‌ها امکانپذیر می‌نماید.

نگهداری از  برنج در انبار یا بالکن

توجه داشته باشید نور خورشید نباید بر برنج بطور مستقیم تابیده شود، همچنین دمای محیط باید کم باشد زیرا گرما کیفیت برنج را کاهش می‌دهد. مکان مرطوب به هیچ عنوان نباید محل نگهداری برنج باشد زیرا آفات، قارچ، باکتری‌ها و بیماری‌های مختلف در محیط مرطوب رشد پیدا می‌کنند و کیفیت برنج را تحت تاثیر قرار می‌دهند. برای نگهداری استاندارد توصیه می‌شود کف زمین کفپوش چوبی داشته باشد و یا برنج در ارتفاع ۲۰ سانتی‌متری زمین قرار گیرد.

 روش‌های بهتر برای نگهداری برنج در خانه

با استفاده از امکانات خانه از ورود رطوبت و هوا به برنج جلوگیری کنید. امروزه ظروف مختلفی به بازار عرضه می شود در پوشها و مهره‌های مخصوص برای بستن ظروف کار را برای شما راحت کرده‌اند.  همچنین می‌توانید از کیسه‌هایی با قابلیت بسته شدن استفاده کنید تا برنج را در داخل آن نگهداری کنید. در حالت کلی نگهداری در ظروف در بسته، در محیط خشک و خنک و دور از نور خورشید بهترین روش برای نگهداری از برنج در خانه است. ذیلا اشاره ای به این روشها خواهیم داشت.

نگهداری از برنج در ظروف بسته:

برنج معمولا بصورت کیسه ای در بازار موجود است. بعد از خرید زمانی که درب کیسه باز می شود و چند لیوانی مصرف میشود، نگهداری مابقی برنج در همان کیسه مناسب نیست. برای جلوگیری از ورود رطوبت و هوا به برنج، بهتر است آن را در ظروف بسته نگهداری کنید. از جمله ظروفی که برای این منظور مناسب هستند، می‌توان به ظروف شیشه‌ای، ظروف سطلی یا پلاستیکی و یا چند لایه اشاره کرد.

نگهداری در محیط خنک و خشک:

برنج در محیط خشک و خنک بهترین شرایط را برای نگهداری دارد. بنابراین بهتر است آن را در جایی نگهداری کنید که دمای آن پایین باشد و در معرض نور خورشید قرار نگیرد. دانه های برنج در معرض نور مستقیم آفتاب خراب و شکننده می شوند. ازطرفی ممکن است حشراتی در برنج پدید آید و از کیفیت آن کاسته شود.

نگهداری از برنج در فریزر یا یخچال

بد نیست بدانید برای نگهداری برنج در کیسه یا بسته پلاستیکی که در کیپ دارد، باید هوای آن را خارج کنید. این کار موجب نگهداری طولانی مدت برنج می‌شود. اما توجه داشته باشید که تا مدت خاصی می‌توانید آن را سالم حفظ کنید، اگر بیشتر از آن به طول بیانجامد، آن را مصرف نکنید. فراموش نکنید که کیسه باید خشک باشد زیرا رطوبت زمینه‌ساز رشد باکتری‌ و قارچ می‌باشد. بعضی از افراد برنج را در یخچال نگهداری می‌کنند. این روش به دلیل کاهش رطوبت در داخل یخچال، می‌تواند مناسب باشد. اما برای جلوگیری از خراب شدن برنج، باید از ظروف بسته و مناسب استفاده کنید و برنج را در قسمتی از یخچال که دمای آن پایین‌تر است، قرار دهید.

نگهداری برنج خیس خورده و پخته شده در یخچال

برنج پخته شده باید در ظرف دربسته و تمیز نگهداری شود، توجه داشته باشید که برنج با گذشت زمان کیفیت خود را از دست می‌دهد. در صورتی که برنج سفت و یا سطح آن لزج شد از مصرف آن خودداری نمایید. اگر برنج را خیس کرده‌اید اما قصد پخت آن را ندارید، آن را در آب نمک قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید. وجود نمک از خراب شدن و بو گرفتن برنج جلوگیری می‌کند. در صورتی که قصد نگهداری بیش از یک روز را دارید، هر چند ساعت یک‌ بار آبش را عوض کنید.

تاثیر نحوه نگهداری بر کیفیت برنج

نحوه نگهداری از برنج می‌تواند تاثیر زیادی بر کیفیت آن داشته باشد. برای نمونه، اگر برنج را در محیط نم و گرم نگه داریم، رطوبت درون ظرف برنج افزایش می‌یابد و باعث تغییر در طعم و بوی برنج می‌شود. همچنین، در صورتی که برنج را در محیط خیلی خشک نگه داریم، ممکن است زیادی آب آن گرفته و خشک شده و کیفیت آن کاهش یابد. در مقابل، نگهداری از برنج در محیط خشک و خنک، باعث حفظ رطوبت و طعم و بوی برنج می‌شود و از خراب شدن آن جلوگیری می‌کند. همچنین، استفاده از ظروف مناسب، باعث جلوگیری از رطوبت و هوا ورودی به داخل برنج شده و کیفیت آن حفظ می‌شود. در کل، نحوه نگهداری از برنج می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر کیفیت آن داشته باشد.

نگهداری و پاک کردن برنج

 

معرفی روش‌های ساده و موثر برای پاک کردن برنج و تمیز کردن آن :

برای پاک کردن برنج، می‌توانید آن را در آب سرد برای چند دقیقه قرار دهید و سپس با آبکش آن را شستشو دهید. این روش باعث حذف آلودگی‌های برنج می‌شود. برای اطمینان بیشتر برنج را در آب گرم قرار داده و سپس آب آن را تغییر دهید و دوباره آب گرم به آن اضافه کرده و برای چند دقیقه در آب گرم قرار دهید. سپس با آبکش برنج را شستشو دهید.

آب لیمو نیز می‌تواند برای تمیز کردن برنج مفید باشد. برای این کار، یک قاشق غذاخوری آب لیمو را به آب شستشوی برنج اضافه کنید و برای چند دقیقه در آب گرم قرار دهید. پس از آن، با آبکش برنج را شستشو دهید. استفاده از آب نمک در بین ایرانیان مرسوم تر است. برای این کار، یک قاشق غذاخوری نمک را به آب شستشوی برنج اضافه کنید زمانی که می خواهید برنج را بپزید این آب نمک را خالی کرده و در قابلمه آب جوشان بریزید.

سخن پایانی نگهداری از برنج:

نتیجه گرفتیم که نگهداری در ظروف در بسته، در محیط خشک و خنک و دور از نور خورشید بهترین روش برای نگهداری از برنج در خانه است. با سایت برنج فسفری، بهترین برنج ایرانی را با کیفیت بالا و قیمت مناسب تهیه کنید. این سایت با ارایه انواع مختلف برنج، از انواع برنجهای ایرانی، برنج طارم، فجر، فسفری و.. ارزش خرید شما را بالا می‌برد. با تضمین کیفیت و اصالت محصولات، خرید برنج را به سادگی و اطمینان در سایت برنج فسفری انجام دهید.

 

2 دیدگاه در “نحوه نگهداری از برنج

  1. ناشناس گفت:

    ممنون از مطلب خوب و کاربردیتون 🙂

    1. مریم مذهبدار گفت:

      ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *