مقالات

معرفی برنج شوشتری – نگهداری و طرز پخت برنج شوشتری

برنج شوشتری

برنج همواره دارای نمونه های بسیار زیادی می باشد که در قسمت های مختلف با شرایط آب و هوایی مختلف کشت می شود. در گوشه و کنار ایران می توان عطر دلپذیر برنج را پیدا کرد. یکی از معروف ترین و برنج های ایرانی، برنج شوشتری است که عطر بوی خاص خودش را دارد. برنج شوشتری جز بهترین غلات و برنج ها است که به بسیاری از کشورها نیز صادر می شود . این برنج نوع برنج در طعم بی نظیر است و فقط کافی است که یک بار آن را تجربه کنید و عاشق این برنج شوید. در این مقاله سعی داریم که برنج شوشتری را برای شما معرفی کنیم .

برنج شوشتری چیست؟

در استان خوزستان برنج های بسیار با کیفیتی تولید می شود که عنبربو نام دارند. در بین نمونه های مختلف برنج عنبربو، برنج شوشتری از بهترین آنها می باشد. این برنج دارای عطر طعم فوق العاده ای می باشد که در بین مردم طرفدار های بسیاری دارد. همانطور که از نام برنج شوشتری پیداست، این برنج در شهر شوشتر کاشته می شود و این شهر بهترین نوع برنج را روانه بازار می کند.

برنج عنبربو از سال 1389 در استان خوزستان کاشته شده است و به مرور زمان در استان های اصفهان، لرستان، خراسان رضوی و… کاشته شد. برنج های عنبربو دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آنها دارای کیفیت های گوناگونی هستند. به برنج های عنبربو شوشتری، برنج چمپا نیز گفته می شود اما برنج های چمپا با برنج های عنبربو متفاوت هستند و چمپا در شمال کشور کاشته می شوند. عنبربو در لغت به معنای ماده ای خوشبو می باشد و این نوع برنج ها دارای رایحه ای بی نظیر هستند.

ویژگی های برنج شوشتری عنبربو

برنج های عنبربو دارای ویژگی های خاصی هستند که با توجه به آنها می توانید برنج شوشتری عنبربو را از دیگر برنج های کاشته شده در کشور ایران متمایز کنید. ویژگی های برنج عنبربو شامل موارد زیر می شوند:

  1. برنج عنبربو شوشتری دارای دانه های قد کوتاه و چاق می باشند و بعد از پخت مانند دیگر برنج ها قد نمی کشند.
  2. دارای رایحه ای بسیار خوب و طعمی بی نظیر
  3. برنج های عنبربو برخلاف برنج های شمال مانند برنج طارم از طبعی گرم برخوردار هستند.
  4.  برنج های عنبربو به صورت نیم دانه و تمام دانه وجود دارند و به دلایلی مانند قد نکشیدن زیاد، برای مهمانی ها مناسب نیستند.
  5. طرز پخت برنج های عنبربو با دیگر برنج ها متفاوت است.

با شناخت ویژگی های ذکر شده به راحتی می توان برنج شوشتری را از دیگر برنج ها تشخیص داده و در هنگام خرید بهترین خرید خود را انجام دهید.

ویژگی های برنج شوشتری عنبربو

 

خواص برنج عنبربو برای بدن

برنج عنبربو شوشتری خواص بی نظیری برای بدن دارد و مصرف به اندازه این مواد غذایی پرخاصیت، سلامت بدن را تضمین می کند. بطور مثال می توانیم برای معرفی خواص برنج شوشتری به موارد زیر اشاره کنیم:

  • این نوع برنج بسیار سبک بوده و به راحتی هضم می شود.
  • فشار خون را تنظیم می کند.
  • میزان تری گلیسرید بدن را کاهش می دهد.
  • ین نوع برنج برای افرادی که دارای سوء هاضمه هستند بسیار مناسب می باشد.
  • برنج عنبربو به دلیل داشتن طبع گرم بسیار برای افرادی که طبع سرد دارند مناسب می باشد و می تواند بسیاری از مشکلات جسمی و روحی را درمان کند.
  • مشکلات گوارشی را درمان می کند.
  • دارای مواد مغذی بسیاری از جمله ویتامین های گروه b و فیبر و مواد معدنی دیگر
  • در برابر شرایط محیطی مقاوم بوده و بعد از هربار کشت محصول فراوانی برداشت می شود.
  • در مقایسه با برنج هایی که در شمال تولید می شوند برای کشت به آب کمتری نیاز دارند.
  • تهیه شده به صورت کاملا ارگانیک و در تهیه آنها از مواد شیمیایی استفاده نمی شود.
  • قیمت این نوع برنج ها در مقایسه با سایر برنج های ایرانی کمتر است.

طرز تهیه پلو شوشتری

برای پخت برنج عنبربو باید نکاتی را رعایت کرد تا برنج با کیفیتی را بتوان پخت. برن جهای عنبربو شوشتری را می توانید به دو روش آبکش و کته بپزید. قبل از پخت برنج، آن را در مقداری آب و به میزان مورد نیاز نمک بخیسانید و اجازه دهید به مدت یک ساعت در آب بماند. برای یادگیری روش های پخت برنج می توانید با یک جستجوی ساده نحوه پخت برنج را به راحتی یاد بگیرید.

بیشتر بخوانید: برنج را چگونه بپزیم؟

نحوه نگهداری برنج شوشتری

برنج شوشتری مانند سایر برنج های عنبربو باید در جای خشک و دور از نور خورشید نگهداری شود. برنج ها را در جای مرطوب و یا بسیار گرم قرار ندهید. زیرا باعث ورود حشرات به برنج ها می شود. برای جلوگیری از ورود حشرات به برنج بهتر است برنج را در جای خشک و خنک قرار دهید و در کیسه های برنج، خمیر نمک درست کرده و اضافه کنید. میزان ماندگاری برنج های شوشتری مانند سایر برنج های عنبربو به مدت 7 ماه می باشد و توصیه می شود بیشتر از 7 ماه نگهداری نکنید.

منبع: برنج فسفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *