مقالات

فرق برنج فجر و طارم

طارم

از فرق برنج فجر و طارم تا چه میزان آشنا هستید؟ این دو برنج چه فرق  و چه وجه تمایزی دارند و چطور می توان آنها را از هم تشخیص داد؟ در بازار انواع برنج یافت می شود که دو نوع از آنها فجر و طارم است. این دو برنج انواع مختلفی هم دارند.  از آنجایی که بسیاری از افراد، این دو برنج را با یکدیگر اشتباه می گیرند و بر این باورند که این دو برنج از یک نوع هستند، برآن شدیم که مطالبی در این مورد خدمت شما عرض کنیم. این باور کاملا اشتباه است زیرا برنج فجر و طارم از دو نوع کاملا متفاوت می باشند. فرق برنج فجر و طارم در منطقه کاشت و بسیاری دیگر از موارد است که در ادامه به بررسی بهتر آنها خواهیم پرداخت.

 فرق برنج فجر و طارم

برای اینکه فرق برنج فجر و طارم را بدانید درابتدا لازم است شناختی اجمالی در مورد هر کدام داشته باشید.

برنج فجر چیست؟

برنج فجر نوعی برنج است که با تغییرات ژنتیکی بر روی سایر برنج های با کیفیت جهت بهره برداری بیشتر و بهتر توسط محققان تولید شده است.این برنج در مناطق کوهستانی کاشته می شود و نخستین بار در استان مازندران کاشته و برداشته شد.  برنج های فجر جز برنج های با کیفیت و پر فروش در کشور ایران هستند و دارای طبعی سرد می باشند. این نوع برنج ها در کشور ایران بسیار پر فروش هستند و بسیاری از رستوران ها برای تهیه غذاهای خود از برنج فجر استفاده می کنند. امروزه بیشترین استانی که این نوع برنج را تولید کرده و در دسترس مردم قرار می دهد، استان گیلان است.

فرق برنج فجر و طارم

 

برنج طارم چیست؟

برنج های طارم در انواع مختلفی تولید می شوند و از بهترین و مرغوب ترین برنج ها در ایران به شمار می روند. در گذشته این نوع برنج را در استان زنجان می کاشتند اما امروزه برنج طارم را در استان های شمالی مانند مازندران، گیلان و گلستان کاشت و برداشت می کنند.دانه های این نوع برنج ظاهری کشیده و رنگی متمایل به کرم دارند. برنج های طارم دارای عطر و بویی بی نظیر و طعمی لذیذ هستند. کاشت این نوع برنج ها اوایل سال یعنی فروردین ماه شروع شده و اواخر تیر ماه برنج را برداشت می کنند.

فرق برنج فجر و طارم در چیست؟

هر دونوع برنج در خانوارهای ایرانی استفاده دارند، با این حال تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در ادامه به فرق برنج فجر و طارم در موارد مختلف اشاره می‌کنیم:

تفاوت در کاشت و برداشت

برای کاشت برنج فجر به یک منطقه کوهستانی نیاز دارد و برای برداشت این محصول، زمانی زیادی را باید صبر کرد. اما برنج های طارم برای کاشت تنها به یک منطقه حاصلخیز نیاز دارند و طی 4 ماه می توان این محصول را برداشت کرد.

فرق برنج فجر و طارم در مناطق کشت:

برنج فجر بیشتر در مناطق شمالی ایران، به خصوص استان گیلان کشت می‌شود، در حالی که برنج طارم بیشتر در مناطق خاورمیانه کشت می‌شود.

تفاوت در عطر و بو:

برنج های طارم از عطر و بوی بیشتری نسبت به برنج های فجر، برخوردار هستند.

تفاوت در شکل و اندازه دانه:

دانه‌های برنج فجر بزرگ و تخم مرغی شکل هستند، در حالی که دانه‌های برنج طارم کوچک‌تر و گرد شکل هستند.

 تفاوت در کیفیت:

کیفیت برنج فجر زبانزد بوده و مرغوب تر از برنج طارم است.

تفاوت برنج فجر و طارم در رنگ:

برنج فجر دانه‌های سفید دارد، در حالی که برنج طارم دانه‌هایی با رنگ قهوه‌ای و براق دارد.

مدت زمان پخت:

برنج طارم معمولاً نیاز به زمان پخت بیشتری دارد تا دانه‌های آن بپزند، در حالی که برنج فجر در زمان کمتری پخته می‌شود.

به طور کلی، برنج فجر و طارم هر دو انواع برنج خوشمزه و با خواص غذایی بالایی هستند که در ایران کشت می شوند. اما در طعم، شکل، اندازه دانه و کاربردها تفاوت دارند. بهتر است قبل از استفاده از هر کدام از این دو نوع برنج، با توجه به نوع غذایی که قصد دارید تهیه کنید، این تفاوت‌ها را در نظر بگیرید.
strong

آیا برنج فجر و طارم در ترکیب با یکدیگر تفاوتی دارند؟(فرق برنج فجر و طارم)

استفاده از ترکیب برنج فجر و طارم در غذاهای مختلف می‌تواند به دلیل تفاوت‌های طعمی و خواص غذایی آن‌ها، به یک غذای با طعم و خوشمزه و با خواص غذایی بالا منجر شود. با این حال، برای تهیه هر غذایی با ترکیب این دو نوع برنج، بهتر است نسبت این دو نوع را با توجه به نوع غذا و نیز سلیقه خود تعیین کنید.

بعنوان مثال، در بعضی از غذاهایی که برای آن‌ها از ترکیب برنج فجر و طارم استفاده می‌شود، نسبت برنج طارم به برنج فجر بیشتر است تا طعم شور برنج طارم، طعم شیرین برنج فجر را تعدیل کند. در برخی دیگر از غذاها، ممکن است نسبت برنج فجر به برنج طارم بیشتر باشد تا طعم شیرین برنج فجر، طعم شور برنج طارم را تعدیل کند.

در کل، نسبت هر کدام از این دو نوع برنج در ترکیب، بستگی به نوع غذایی دارد که قصد دارید تهیه کنید.

 نتیجه نهایی از فرق برنج فجر و طارم:

برای خرید برنج فجر و طارم می‌توانید به سایت‌های فروشگاه آنلاین  برنج فسفری و همچنین فروشگاه‌های معتبر مطمئن مراجعه کنید. قبل از خرید برنج، بهتر است قیمت‌ها و کیفیت محصولات مختلف را مقایسه کنید و از فروشندگان معتبر و با تجربه خرید نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *