مجله آشپزی

دستور پخت فرنی با آرد برنج

فرنی با آرد برنج

فرنی یکی از محبوب ترین و ساده ترین دسرهای خوشمزه روسی است که شما میتوانید به سادگی آن را در خانه تهیه کنید. جالب است بدانید که فرنی با آرد برنج تنها در میان ایرانیان پرطرفدار نیست، بلکه جز دسرهای محبوب بین المللی به ویژه در کشورهای آسیایی میباشد. فرنی با آرد برنج بر خلاف ظاهر ساده و سبکی که دارد میتواند به تنهایی یک وعده غذایی کامل و مقوی محسوب شود. علاوه بر این شما میتوانید در کنار سایر وعده های غذایی خود از شیربرنج به عنوان یک نوع دسر خوشمزه استفاده کنید. این غذا جزء افطاری های  10 دقیقه ای می باشد که در صورت ذیق وقت بهترین گزینه ممکن می باشد.

چرا فرنی در رمضان مصرف می شود؟

مصرف روزانه فرنی در ماه رمضان چندین علت مهم دارد که در این قسمت به پنج مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

  1. یکی از علت های مصرف زیاد فرنی با آرد برنج در ماه رمضان، طرز تهیه آسان و سریع آن  می باشد. دومین علت دسترس پذیر بودن مواد اولیه آن در هر خانه است.
  2. در دسترس بودن مواد اولیه و ساده بودن روش پخت این دسر باعث شده که به یکی از خوراکی‌های پایه ثابت سفره افطار ماه رمضان ما ایرانی‌ها تبدیل شود.
  3. خوردن یک کاسه فرنی برای افطار یا در پایان یک روز سخت کاری انرژی را به بدن شما باز می‌گرداند و شما را سر حال می‌آورد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا طرز تهیه یک نوع فرنی با آرد برنج را به شما آموزش دهیم.
  4. روزه گرفتن به ویژه در ماه های گرم سال مثل تابستان باعث میشود فرد روزه گیرنده دچار بی حالی، سر گیجه و افت فشار خون شود. در این مواقع تنها چیزی که ممکن است به کمک فرد روزه دار بیاید یک نوشیدنی یا خوردنی با طعم شیرین می‌باشد.
  5. فیبر موجود در فرنی باعث می‌شود معده فرد روزه دار بدون مصرف کالری پر شود. علاوه بر آن کمک میکند هضم غذا به راحتی صورت بگیرد و فرد روزه دار دچار معده درد نشود.

در ادامه شیوه درست کردن یک فرنی شیرین و دلچسب را به شما علاقه ‌مندان عزیز آموزش می‌دهیم.

فرنی با آرد برنج برای 4 نفر

طرز تهیه فرنی برای چهارنفر

اگر میخواهید فرنی شما عطر و طعم لذیذتری به خود بگیرد سعی کنید تا حد امکان از مواد اولیه تازه و با کیفیت استفاده کنید. برای تهیه فرنی با آرد برنج مراحل زیر را با دقت و به ترتیب نوشته شده انجام دهید.

بیشتر بخوانید : آموزش پخت شیر برنج

مواد لازم برای فرنی آرد برنج

 

شیر 4 لیوان
آرد برنج 4 قاشق غذا خوری
شکر 4 قاشق غذا خوری
گلاب 1/2 استکان
آب 1/2 استکان
زعفران دم شده به میزان لازم
پودر هل 1/2 قاشق چای خوری
دارچین برای تزئین به میزان لازم
خلال پسته برای تزئین به میزان لازم

 

طرز تهیه فرنی با آرد برنج

تهیه فرنی با آرد برنج 7 مرحله دارد که به ترتیب به آنها اشاره کرده ایم.

مرحله اول

برای تهیه فرنی با آرد برنج، دو قاشق چایی خوری پودر هل، چهار قاشق غذا خوری شکر و چهار قاشق غذا خوری آرد برنج را در قابلمه تفلونی با هم به خوبی مخلوط کنید و به آرامی مخلوط بدست آمده را به چهار لیوان شیر اضافه کنید. توجه داشته باشید که هر چقدر شیر، شکر، پودر هل و آرد برنج را بیشتر هم بزنید، فرنی یکپارچه تر و لطیف تری خواهید داشت.

دستور پخت فرنی با آرد برنج

فرنی با آرد برنج

مرحله دوم

شعله گاز را در روی حرارت متوسط قرار دهید و ترکیب بدست آمده را روی گاز قرار دهید. بلافاصله مواد را هم بزنید به طوری که شیر سر ریز نشده و مواد گلوله نشوند. توجه داشته باشید که این مرحله ممکن است کمی زمانگیر بنظر برسد. ولی بسیار مهم است که صبور بوده و ترکیب را مرتب هم بزنید.

 

 مرحله سوم

تا زمانی که ترکیب غلیظ نشده باشد آن را هم بزنید. معمولا بعد از 15 الی 20 دقیقه فرنی شما به غلظت کافی میرسد و میتوانید درجه حرارت گاز را چند درجه  کاهش دهید. دو قاشق چای خوری پودر هل را به فرنی داغ اضافه کنید و بعد از چند دقیقه هم زدن، زیر حرارت گاز را به آرامی خاموش کنید.

 

مرحله چهارم

توجه داشته باشید که مخلوط نباید بیش از حد شل و یا بیش از حد سفت باشد.

اگر مخلوط شل باشد مقدار آرد برنج به آن اضافه کنید و روی حرارت ملایم گاز مواد را تا جایی هم بزنید که سفت تر شود.

اگر مخلوط بیش از حد سفت بود نصف لیوان شیر به آن اضافه کنید و روی حرارت ملایم گاز مخلوط را هم بزنید.

 

مرحله پنجم

بعد از خاموش کردن شعله گاز گلاب و دم کرده هل را به مخلوط اضافه کنید و آنها را به خوبی هم بزنید.

 

مرحله ششم

بلافاصله مخلوط را به ظرفی که در آن میخواهید فرنی خود را میل کنید منتقل کنید تا مخلوط خشک نشود. بسته به ظرفی که انتخاب کرده اید (معمولا 20 الی 30 دقیقه بعد) فرنی به درجه حرارت اتاق میرسد و میتوانید آن را به صورت گرم با تزئین دلخواه خود میل بفرمایید، نوش جان.

نکته: اگر میخواهید فرنی خود را به صورت خنک میل کنید مرحله بعدی را در نظر بگیرید.

فرنی با آرد برنج

مرحله هفتم

بعد از اینکه فرنی به دمای اتاق رسید آن را به یخچال منتقل کنید تا به خوبی سفت و خنک شود. بعد از 1 الی 2 ساعت فرنی شما آماده است. میتوانید با اضافه کردن پودر پسته یا زعفران آن را تزئین کنید و از خوردن فرنی نرم و دلچسب خود لذت ببرید.

 

فوت و فن‌های تهیه فرنی با آرد برنج

  • فرنی هنگامی که کاملا داغ است ممکن است مقداری آبکی یا شل بنظر برسد. اگر آبکی یا شل بودن آن از حد معمولی بیشتر بود نیاز است بیشتر گرم شود.
  • اگر فرنی داغی که از روی گاز برداشتید بیش از حد سفت شده باشد به آن شیر اضافه کنید و مجدد هم بزنید.
  • بعد از خنک تر شدن فرنی تزئینات مورد نظر خود را به فرنی اضافه کنید تا طعم و خاصیت خود را حفظ کنند.
  • برای تزئین فرنی میتوانید از ترکیب های مورد علاقه خود استفاده کنید. معمولا پسته رنده شده و زعفران طعم دلچسبی به فرنی میدهند ولی میتوانید از گل سرخ، بادام آسیاب شده و یا پودر دارچین نیز استفاده کنید.
  • اگر به طعم و عطر منحصر به فرد وانیل علاقه مند هستید میتوانید به شیر مقداری وانیل هم اضافه کنید. توجه داشته باشید که در صورت اضافه کردن وانیل، شکر کم تری به ترکیب خود اضافه کنید.
  • اگر در منزل آرد برنج ندارید می‌توانید از نشاسته برای تهیه این فرنی استفاده کنید.

 

در پایان :

فرنی از غذاهای برنجی در ماه رمضان محسوب می شود که خوردن آن هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مفید است. پخت فرنی با آرد برنج به حفظ بیشتر فیبر و مواد مغذی آن کمک می‌کند. این غذای مغذی برای کودکانی که تغذیه کمی دارند کمک کننده است. برای کسب اطلاعات بیشتر،غذای برنجی برای کودکان کم اشتها را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *