مجله آشپزی

برنج فجر یا طارم استخوانی

گرانترین برنج ایرانی

برنج فجر چیست؟ برنج فجر بهتر است یا برنج طارم؟ چگونه برنج خوب را تشخیص دهیم؟ برنج اصلاح شده خوب است یا برنج معمولی؟ چه آب وهوایی برای کاشت برنج مناسب است؟ برنج فجر ارزان قیمت را از کجا تهیه کنیم؟ اگر از جمله افرادی هستید که قصد خرید ماهیانه دارید و بین انتخاب برنج فجر و برنج طارم استخوانی  دچار تردید شده اید با ما همراه شوید.

برنج فجر یا طارم استخوانی

برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم در ابتدا بهتر است شناختی کلی از برنج فجر و طارم استخوانی داشته باشیم.

برنج فجر چیست؟

برنج فجر از ارقام پر محصول برنج و از گونه‌های اصلاح‌نژاد شده برنج است. محل کشت این برنج در استان گیلان و بعضی از مناطق استان مازندران بوده و یکی از انواع برنجهای پر متقاضی در سطح بازار ایران می باشد. متخصصین مواد غذایی در جهت تولید نمونه های با کیفیت و بهره‌برداری بهینه تغییرات ژنتیکی بر روی این برنج‌ها انجام داده و موفق به تولید برنج اعلای فجر شده‌اند. این برنج ظاهری قلمی داشته و در رنگ‌های سفید کدر و روغنی به بازار عرضه شده است.

 برنج طارم چیست؟

برنج طارم دانه‌ های نباتی کرم رنگ وً قد بلندی داشته و سرشار از کربوهیدرات بدون کلسترول است. محل کشت این برنج شهر طارم در نزدیکی استان مازندران و گیلان است. برنج طارم هاشمی، طارم دمسیاه، طارم صدری و طارم سنگی از انواع برنج‌ های طارم هستند. برنج طارم استخوانی محکم بوده و به راحتی نمی شکند. همچنین عطر و طعم لذیذی داشته و به وفور در بازارهای ایران دیده می شوند. این برنج دارای رنگ سفید نزدیک به کرم میباشد اما نسبت به آنها که از دانه های درشتی برخوردار هستند، دانه های استخوانی و قلمی تری دارد.

چگونه برنج خوب را تشخیص دهیم؟

برای انتخاب برنج با کیفیت لازم است چند فاکتور مهم را در نظر بگیرید. ابتدا باید نوع برنج را بر اساس طعم، بافت و ارزش غذایی آن انتخاب کرد. انواع دانه بلند، متوسط و دانه کوتاه همگی محبوب هستند و هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. علاوه بر این، ماندگاری و عمر برنج مهم است، زیرا گونه های قدیمی تر طعم دارتر و معطرتر هستند. فاکتور بعد جهت انتخاب برنج مرغوب، کیفیت برنج است. برای این منظور کیفیت دانه باید در نظر گرفته شود، زیرا دانه های با کیفیت تر معمولاً یکنواخت هستند و در هنگام پخت کمترمی شکننند.

مواد مغذی موجود در برنج

مواد مغذی موجود در برنج فجر کدام است؟

برنج یک غذای مغذی است که سرشار از کربوهیدرات، پروتئین، فیبر و انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. این محصول منبع عالی انرژی است و مواد مغذی ضروری مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، آهن و روی به وفور در آن یافت می شود. برنج فجر همچنین منبع ویتامین های B، ویتامین E، منیزیم، فسفر، پتاسیم، مس و منگنز است. خوردن برنج سبوس دار فجرمی تواند مواد مغذی بیشتری مانند فیبر غذایی و اسیدهای چرب ضروری را برای شما فراهم کند.

آیا برنج فجر غذای کامل است؟

برنج یک غذای کامل محسوب می شود زیرا حاوی تمام مواد مغذی ضروری بدن برای سلامتی مطلوب است. منبع خوبی از کربوهیدرات ها، پروتئین، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. برنج کم چرب است و کلسترول ندارد و برای بسیاری از رژیم های غذایی گزینه ای سالم است. علاوه بر این، برنج قهوه‌ای یا غلات کامل نسبت به برنج سفید فیبر بیشتری دارد و مواد مغذی بیشتری هم دارد و برای سلامتی بیشتر مفید است.

چگونه از کیسه های برنج مراقبت کنیم؟

مراقبت صحیح از کیسه های برنج برای اطمینان از تازه و خوش طعم بودن برنج مهم است. برای نگهداری برنج بهتر است که آن را در جای خشک و خنک و دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید. علاوه بر این، برنج را در ظروف یا کیسه های دربسته نگهداری کنید تا از جذب رطوبت یا بوهای محیط اطراف جلوگیری شود. اگر قصد دارید برنج را برای مدت طولانی نگهداری کنید، کیسه ها را مرتباً بررسی کنید و آنهایی که به نظر مشکوک هستند از بقیه دور کنید.

طرز تهیه برنج فجر

طرز تهیه برنج فجر:

تهیه برنج یک فرآیند ساده است که در چند مرحله آسان انجام می شود. ابتدا مقدار دلخواه برنج را اندازه بگیرید و با آب سرد بشویید تا نشاسته اضافی آن گرفته شود. سپس برنج را به یک قابلمه آب در حال جوش اضافه کنید و دقت کنید که به هنگام پیمانه کردن، از دو قسمت آب و یک قسمت برنج تشکیل شده باشد. در نهایت درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید واجازه دهید که 15 تا 20 دقیقه تمام آب آن گرفته شود. برای طعم بیشتر، می توانید نمک، سبزی یا ادویه جات را به آب آن اضافه کنید.

تاثیر خاک بر کشت برنج چیست؟

نوع خاک کشتزار در کاشت برنج تاثیر دارد. نوع خاک و میزان حاصلخیزی آن می تواند بر رشد و عملکرد محصول برنج تأثیر زیادی بگذارد. خاک‌هایی که بیش از حد شنی، اسیدی یا فاقد مواد مغذی هستند، می‌توانند ب محصول را مستعد بیماری‌ و آفت کنند. یا عملکرد کمتری داشته باشد. علاوه بر این، خاک باید دارای زهکشی مناسب باشد تا اکسیژن رسانی کافی و جلوگیری از غرقابی فراهم شود. انجام آزمایشات خاک قبل از کاشت برای بررسی سطوح مواد مغذی، تعادل pH و محتوای نمک محلول خاک بسیار مهم است. این می تواند به اطمینان از مناسب بودن خاک برای تولید برنج کمک کند. برنج فجر در خاک مرغوبی به عمل می آید.

با هم بخوانیم:فرق برنج کهنه با نو

 چه آب وهوایی برای کاشت  انواع برنج مناسب است؟

برنج یک محصول با آب و هوای گرم است و معمولاً در آب و هوای گرم و مرطوب مانند مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری کشت می شود. خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد و سطح pH آن بین 5.5 تا 6.5 باشد. علاوه بر این، خاک باید دارای مقدار زیادی مواد آلی و عاری از آفات و علف های هرز باشد. برنج فجر در مناطقی با فصل رشد طولانی و گرم و آفتاب فراوان رشد می کند.

برای اصلاح گونه برنج فجر چه می کنند؟

برای بهبود تنوع برنج، کشاورزان می توانند از روش های اصلاح انتخابی و اصلاح ژنتیکی استفاده کنند. اصلاح انتخابی شامل انتخاب گیاهان با صفات مطلوب و اصلاح نژاد آنها برای تولید صفات بهبود یافته است. اصلاح ژنتیکی شامل وارد کردن ژن های جدید به DNA گیاه برای ایجاد انواع صفات برتر است. هر دوی این تکنیک‌ها برای ایجاد انواع برنج فجر با عملکرد بهبود یافته، افزایش مقاومت در برابر آفات و بهبود محتوای غذایی استفاده شده‌اند.

در نهایت:

با توجه به آنچه که گفته شد برنج فجر نسبت به برنج طارم استخوانی ارجحیت دارد. شما می توانید تحقیق بیشتری در این زمینه داشته و در نهایت برنج مورد نظر خود را انتخاب نمایید. برای تهیه برنج فجر ارزان قیمت می توانید به فروشگاه برنج فسفری مراجعه نموده و کالای مورد نظر خود را با یک کلیک در سبد خرید خود داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *