مقالات

چگونه حشرات برنج را از بین ببریم؟

شپشک

شاید برای خیلی ها اتفاق افتاده که مقدار زیادی برنج تهیه کردیم ولی بعد از مدتی با حشرات ریزی به نام شپشک در برنج مواجه شدیم.

این نوع حشرات در محیط مرطوب و تاریک رشد می کنند و بیشتر به برنج و غلات آسیب می رسانند ولی از نظر پزشکی خطری برای انسان ندارند.

شپشک حشره ای ریز می باشد که رنگ آن سیاه و کدر و حدودا 3 میلی متر می باشند.

طول عمر یک شپشک حدودا یک ماه می باشد و میتواند در هر روز 4 تخم بگذارند که این تخم ها بعد از حدودا 6 روز به شپشک تبدیل می شوند و بطور کلی هر شپشک در کل عمر خود حدودا 400 تا تخم میتواند بگذارد.

شپشک

راه های نابود کردن شپشک برنج

1- قرار دادن در نور خورشید

اگرحجم زیادی از برنج شما شپشک زده ، می توانید برنج شپشک زده را روی پارچه ای تمیز زیر نور خورشید پهن کنید و خواهید دید که در کمتر از چند روز برنجی بدون شپشک دارید. زیرا این نوع از حشرات به نور آفتاب علاقه ای ندارند و به دنبال مکانی تاریک و مرطوب می باشند.

2- استفاده از جعبه کبریت

گوگرد دشمن سرسخت شپشک می باشد. به همین علت یک جعبه کبریت را درون ظرف یا کیسه برنج قراردهید خواهید دید که چگونه این حشرات از دانه های برنج جدا شده و فرار می کنند.

3- استفاده از برگ بو یا چریش

یکی دیگر از راه های مقابله با این شپشک ها استفاده از برگ بو یا برگ چریش می باشد که باعث دور شدن آنها از ظرف و یا کیسه برنج شما می باشد.

4- استفاده از قرص سیر

سیر تاثیر موثر و بسیار زیادی در جلوگیری از شپشک زدن برنج دارد که باعث افزایش زمان نگهداری از برنج و جلوگیری از ورود شپشک خواهد شد. برای این کار ابتدا چند حبه سیر را با توجه به حجم برنج خود پوست بکنید و آن را در کیسه و یا ظرف برنج خود قرار دهید فقط باید توجه داشت که هر ماه سیر تازه را جایگرین سیرهای قدیمی کنیم.

5- استفاده از میخک

میخک یکی از روش های مناسب برای دورکردن شپشک از برنج می باشد که به راحتی می توان از عطاری ها تهیه کرد. با قرار دادن میخک در ظرف و یا کیسه برنج خود باعث از بین رفتن و جلوگیری از ورود حشرات می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *