مقالات

پخت برنج تازه و کهنه

پخت برنج تازه و کهنه

برنج، دانه‌ ی طلایی‌ خوش عطر و طعم، یکی از پرطرفدارترین مواد غذایی ایرانیان است. به جرات مجلسی نمی توان یافت که در آن برنج به عنوان یکی از ارکان اصلی سفره غذا حضور نداشته باشد. مهم است که بدانید کیفیت دانه‌ی برنجی که در طول روز مصرف می‌شود، تأثیر زیادی بر روی عطر، طعم و ظاهر برنج پخته شده دارد. دانه برنج، چه در حالت نو و چه در حالت کهنه، ویژگی‌های خاصی دارد که اگر به درستی از این ویژگی‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم کیفیت برنج پخته شده را بهبود ببخشیم. در این مقاله، قصد داریم به بررسی جامع تفاوت برنج نو و کهنه، شناسایی آن‌ها، راهنمای خرید برنج باکیفیت، روش‌های نگهداری صحیح و اصول و نکات پخت برنج تازه و کهنه پرداخته و شما را در این زمینه راهنمایی کنیم. با ما باشید تا در این مسیر همراهی‌تان کنیم.

برنج نو و کهنه چیست؟

احتمالا تا کنون به کررات به اصطلاح نو و قدیمی بودن برنج خورده‌اید. شاید برای شما سوال باشد که به چه برنجی نو و به کدام یک کهنه می‌گویند. قطعا معیاری برای سنجش و تعیین نو و قدیمی بودن برنج وجود دارد که به علت تفاوت‌های این دو نوع برنج، اهمیت بالایی پیدا می‌کند. برنج قدیمی یا کهنه در اصل برنجی است که حدود چهار الی شش ماه از برداشت تا عرضه آن به بازار گذشته باشد. در این مدت برنج به لحاظ فیزیکی و شیمیایی دچار تغییراتی می‌شود که عطر، ظاهر و بطور کلی کیفیت پخت آن را متحول می‌سازد. طبیعتا این دگرگونی تفاوت‌هایی را بین برنج نو و کهنه رقم می‌زند که به واسطه آن‌ها تقاضا و در پی آن قیمت‌گذاری‌ها دچار تغییر می‌شوند. بنابراین واقف بودن بر تفاوت‌های این دو نوع برنج، می‌تواند بهره‌گیری شما را از هر یک در راستای امیالتان افزایش دهد.

تفاوت برنج تازه و کهنه

تفاوت‌های برنج نو و کهنه

برنج نو و کهنه به لحاظ وزن، ظاهر، بافت، عطر، کیفیت پخت و قیمت با یکدیگر تفاوت دارند. برنج نو به دلیل داشتن رطوبت بیشتر، وزن بیشتری نسبت به برنج کهنه دارد. برنج نو معمولاً سفید یا شیری رنگ است اما با گذشت زمان و کهنه شدن برنج، رنگ آن به سمت زرد کم‌رنگ متمایل می‌شود. این تغییر رنگ به دلیل تعییرات شیمیایی در چربی‌های موجود در برنج است که به مرور زمان رخ می‌دهد. علاوه بر آن برنج نو دارای بافتی نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر است. دانه‌های برنج نو به راحتی خم می‌شوند و در صورت فشار دادن، به جای شکستن، له می‌شوند. در مقابل، برنج کهنه بافتی سخت‌تر و شکننده‌تر دارد و دانه‌های آن در صورت فشار، می‌شکنند.

برنج نو دارای عطری قوی‌تر و دلپذیرتر است. این عطر خاص به دلیل وجود ترکیبات فرار در برنج نو است که با گذشت زمان کاهش می‌یابند. برنج کهنه عطر کمتری دارد و بوی آن خنثی‌تر است. برنج نو معمولاً زودتر می‌پزد، آب بیشتری جذب می‌کند و  پس از پخت، چسبندگی بیشتری دارد. در نهایت برنج کهنه ارزش تجاری بالاتری نسبت به برنج نو دارد.

باهم این مطلب را بخوانید: روش صحیح پخت برنج فجر/ کته و آبکش

 

نحوه شناسایی برنج نو از کهنه هنگام خرید

تشخیص برنج نو از کهنه در هنگام خرید می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد. اما نگران نباشید، با افزایش اطلاعات خود در این زمینه و آزمایش و خطا می‌توانید در این خصوص مهارت کسب کنید. برای تشخیص برنج نو از کهنه، اولین کار توجه به ظاهر دانه‌های برنج است. برنج نو معمولاً سفید یا کمی شیری است، در حالی که ظاهر برنج کهنه زرد کم‌رنگ، متمایل به مات است.

علاوه بر آن می‌توانید دانه را بو یا مزه کنید. برنج تازه دارای عطری قوی‌تر و شدید‌تراست. برنج کهنه نسبت به برنج نو عطر کمتری دارد، اما فاقد عطر هم نیست. برای تشخیص فرق برنج کهنه با نو چند دانه برنج را لمس کنید و بین انگشتان خود فشار دهید. دانه‌های برنج نو به جای شکستن، له می‌شوند، در حالی که دانه‌های برنج کهنه سخت و شکننده هستند.

اگر برنج بسته‌بندی شده می‌خرید، به تاریخ تولید یا بسته‌بندی آن توجه کنید. برنج‌های با تاریخ تولید جدیدتر، به احتمال بالا نو‌تر هستند. اگر فروشنده معتبر هم سراغ دارید، بدون هیچ دردسری، از او در مورد تازگی برنج سؤال کنید. فروشندگان معتبر معمولاً اطلاعات دقیقی در مورد محصولات خود دارند.

 

توصیه سایت “برنج فسفری” به خرید برنج باکیفیت

بطور کلی برای خرید برنج باکیفیت، جدا از نو یا کهنه بودن آن، توجه به نکات زیر مفید واقع خواهد شد:

1. منبع خرید:

برنج را از فروشگاه‌ها یا فروشندگان معتبر خریداری کنید. فروشندگان معتبر علاوه بر رعایت انصاف در قیمت‌گذاری، برای تضمین کیفیت محصولات خود، اطلاعات دقیقی در خصوص تولیدکنندگان و محصولات تولید شده در اختیار دارند و می‌توانند راهنمای خوبی در این مسیر باشند.

2. بررسی ظاهر، عطر و طعم:

به ظاهر برنج دقت کنید. برنج باکیفیت باید دانه‌های یکدست و سالم داشته و عاری از هرگونه آلودگی، حشره یا سنگریزه باشد. برنج را بو کنید. برنج باکیفیت باید بوی طبیعی و مطبوعی داشته باشد. از خرید برنج‌هایی که بوی نامطبوع یا کپک‌زدگی دارند، خودداری کنید. در بررسی ظاهر برنج‌ها، انواع آن‌ها را نیز در نظر داشته باشید.

3. بررسی بسته‌بندی:

اگر برنج بسته‌بندی شده می‌خرید، به سالم بودن بسته‌بندی و وجود اطلاعات کامل مانند تاریخ تولید، تاریخ انقضا و مشخصات تولیدکننده توجه کنید. تولیدکنندگان معتبر، از بسته‌بندی‌های استاندارد و باکیفیت استفاده می‌کنند و اطلاعات لازم و کافی در خصوص محصول تولید شده بر روی بسته‌بندی درج می‌نمایند.

4. توجه به قیمت:

در جریان باشید که قیمت بالا همیشه نشانه کیفیت بالا نیست، اما این را نیز به خاطر داشته باشید که برنج‌های بسیار ارزان معمولاً کیفیت پایینی دارند. برای کسب اطلاعات در خصوص بازه قیمت برنج مدنظرتان بهتر است با سایت برنج فسفری در ارتباط باشید. وجود فروشگاه‌های آنلاین و مقایسه قیمتها در این حوزه، نقش بسیار موثری در ارتقا سطح رقابت بازار خواهد داشت.

نگهداری برنج تازه و کهنه

نگهداری برنج نو و کهنه

نگهداری صحیح برنج، چه نو و چه کهنه، نقش مهمی در حفظ کیفیت، عطر و طعم آن دارد. برنج را در ظروف مات، درب‌دار، خشک، بی‌بو و تمیز نگهداری کنید. ظروف پلاستیکی، شیشه‌ای یا فلزیی که از مواد اولیه باکیفیت تولید شده باشند، برای این منظور مناسبند. از مصرف ظروف چوبی یا حصیری که ممکن است رطوبت جذب کنند، خودداری کنید.

بسیار مهم است که برنج را در جای خشک، خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. دمای مناسب برای نگهداری برنج بین ۱۰ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد است. از قرار دادن برنج در مکان‌های مرطوب مانند زیر سینک ظرفشویی یا نزدیک پنجره خودداری کنید. رطوبت می‌تواند باعث رشد قارچ و کپک در برنج شود.

از آنجایی که برنج قابلیت جذب بوی محیط نگهداری خود را دارد، بهتر است آن را به دور از مواد غذایی با بوی تند مانند پیاز، سیر یا ادویه‌جات نگهداری کنید.

فراموش نکنید که باید برنج را به طور منظم بررسی کنید تا از عدم وجود حشرات، کپک‌ و شپشک اطمینان حاصل شود. در صورت مشاهده هرگونه آلودگی، از مصرف آن پرهیز کنید و در پی برطرف نمودن عارضه باشید و از بیرون ریختن برنج در صورت نیاز دریغ نکنید. قرار دادن چند برگ بو، میخک و نعنا در ظرف نگهداری برنج می‌تواند به جلوگیری از رشد حشرات کمک کند.

فراموش نکنید که باید برنج را به اندازه مصرف چند ماه خود خریداری کنید. خرید بیش از حد نیاز، نگهداری برنج را با چالش مواجه می‌کند.

پخت برنج تازه و کهنه

 برنج نو بهتر است یا برنج کهنه؟

حال که به تفاوت برنج نو و کهنه از جنبه های مختلف اشاره کردیم، پاسخ به این سؤال تا حد زیادی به سلیقه شخصی و نوع استفاده از برنج بستگی پیدا می‌کند. برنج نو و کهنه هر یک مزایا و معایب خود را دارند که با واقف بودن بر آن‌ها می‌توانید با توجه به نوع مصرفتان انتخاب مناسبی داشته باشید.

بطور کلی برنج نو عطر بیشتری داشته و نیاز به زمان پخت کمتری دارد و برای کته و شیربرنج بهترین گزینه به حساب می‌روند. از طرفی قابلیت بالای جذب آب در این برنج، کیفیت پخت آن را پایین آورده و احتمال شفته شدن دانه‌ها را افزایش داده است. از این رو برای سرو در مجالس چالش‌برانگیز می باشد. برنج کهنه بر خلاف برنج نو کیفیت پخت بالایی داشته و بهترین گزینه برای پلوها ی غذاهای مجلسی به شمار می‌رود.

برنج کهنه نسبت به برنج نو از عطر کمتری برخوردار است اما با نگهداری اصولی می‌توان عطر آن را تا مدت زمان طولانی حفظ نمود. برنج کهنه نیاز به زمان پخت بیشتری داشته و به علت تقاضای بالا، قیمت بالاتری نیز دارد و نگهداری آن نسبت به برنج نو از حساسیت بیشتری برخوردار است. در نهایت، انتخاب بین برنج نو و کهنه به نوع غذایی که قصد تهیه آن را دارید، بودجه مدنظرتان و ذائقه شخصی شما بستگی دارد.

 

پخت برنج تازه و کهنه به دو روش کته و آبکش

روش پخت برنج می‌تواند تأثیر زیادی بر طعم و کیفیت نهایی آن داشته باشد. بطور کلی برنج را می‌توان به دو روش کته و آبکش برای سرو تهیه نمود. معمولا یکی از روش‌ها برای برنج نو یا کهنه بالاترین کیفیت پخت را رقم می‌زند. آگاهی داشتن از خصوصیات هر برنج به انتخاب بهترین روش پخت کمک می‌کند.

پخت برنج تازه و کهنه به روش کته

روش کته

در این روش باید ابتدا برنج را شست‌وشو داده و در آب خیس کنید و چندین بار آب آن را خالی کنید تا شفاف شود. برنج را به همراه نمک به مدت دو الی یک ساعت در آب بخیسانید. آب را خالی کرده و برنج را در قابلمه بریزید و به آن مقداری روغن و به اندازه یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج آب اضافه کنید. آن را روی حرارت بالا قرار داده و بعد از جوش آمدن، حرارت را کم کنید. زمانی که مقداری آب روی سطح برنج در حال جوش باشد برنج آماده دم کشیدن خواهد بود. برنج را روی هم در وسط قابلمه جمع کرده و چند سوراخ درون آن ایجاد کنید و بگذارید دم بکشد. اگر برنج را تا زمان پخت کامل روی حرارت کم نگه دارید، بعد از حدود نیم ساعت برنج آماده سرو خواهد بود.

نکات پخت برنج کته

اگر در مرحله خیساندن برنج به آن نمک اضافه نکرده‌اید جای نگرانی نیست، می‌توانید نمک را حین گذاشتن برنج روی شعله به همراه آب به آن اضافه کنید. وجود دم‌کنی کیفت پخت برنج را افزایش داده و زمان پخت را کاهش می‌دهد. به خاطر داشته باشید که برنج نو نیازی به خیساندن ندارد. برنج نو به علت رطوبت بالای خود احتمال شفته شدن و چسبندگی دانه بیشتری خواهد داشت بنابراین بهتر است هر ده دقیقه یکبار برنج نو را بررسی نمایید و بگذارید مقداری بخار از آن خارج شود. زمان پخت و مقدار آب مورد نیاز برای هر نوع برنج نیز متفاوت است. معمولا برنج هندی به آب و زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد. همچنین بهتر است برنج دودی را بیش از حد نشویید تا بتواند عطر خود را حفظ کند. پیشنهاد میکنیم برای تهیه برنج کته باکیفیت، برنج نو را با مقداری برنج کهنه ترکیب کنید تا کیفیت پخت ارتقا یابد.

 

روش آبکش

برنج را بشویید و بگذارین به مدت دو ساعت به همراه نمک خیس بخورد. آب را در قابلمه جوش آورده و نمک اضافه کنید. آب برنج را پس از خیساندن خالی کرده و آن را به آب در حال جوش اضافه کنید. پس از حدود ده دقیقه، هنگامی که سطح دانه‌ها نرم و درون آن‌ها مقداری سفت باشد، برنج را آبکش کنید. مقداری روغن کف قابلمه بریزید و برنج را به همراه دمکنی روی شعله کم دم بگذارید. بعد از حدود ۴۵ دقیقه، برنج آماده سرو خواهد بود.

با هم این مطلب را بخوانیم: انواع غذای سالم با برنج

نکات پخت برنج آبکش

تفاوت برنج نو و کهنه در میزان آب مورد نیاز برای پخت بسیار مهم است. برنج کهنه به علت رطوبت پایین نیاز به زمان خیساندن بیشتری با آب ولرم دارد. درحالی که برنج نو در روش آبکش نیاز به خیساندن یک ربعی در آب سرد دارد تا احتمال شفته شدن آن کاهش یابد. همچنین برنج نو به ده دقیقه زمان برای جوشیدن نیاز دارد و بهتر است حین جوش به آن مقداری روغن و نمک نیز اضافه شود. برخلاف روش کته، در مقدار نمکی که در روش آبکش به برنج اضافه می‌شود نیازی به حساسیت بالا نیست زیرا یک مرحله آبکشی صورت خواهد گرفت.

 

سخن نهایی

برای پخت برنج با کیفیت بالا، نیاز است نسبت به تفاوت‌ برنج نو و کهنه، روش تشخیص این دو و اصول نگهداری درست برنج آگاهی داشته باشید. لطفا در جهت ارتقای میزان اطلاعات بیشتر، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *