مقالات

مزاج برنج سرد است یا گرم؟

برنج از منظر طب سنتی, سرد یا گرم؟

طب سنتی همواره یکی از علم هایی بوده است که از گذشته تا کنون کمک بسیار زیادی به سلامت بدن انسان کرده است . با شناسایی انواع مواد توانسته است که انسان را تشویق به خوردن موادی کند که برای بدن انسان بسیار مفید است از این طریق توانسته است ما را در داشتن بدنی سالم کمک کنند. یکی از موادی که بسیاری از کارشناسان نظرات خود را درباره آن گفته اند برنج است. سرد مزاج یا گرم بودن مواد کمک زیادی به سلامت بدن می کند و هر گروه برای افراد متناسب به کار می رود. در این مقاله ما قصد داریم که به این موضوع پردازیم که آیا برنج طبعی گرم دارد یا سرد. پس بهتر است این مقاله را دنبال کنید.

ماده ای مقوی به نام برنج

بسیاری از پزشکان و کارشناسان بر این باور هستند که برنج سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی است که استفاده آن برای بدن بسیار توصیه می شود. مصرف برنج به اندازه درست و طبق اصول صحیح می تواند بدن انسان را بی نیاز ار هر گونه دارو شیمیایی کند. برای این که بتوانیم از خواص برنج به خوبی استفاده کنیم باید بر روی پخت و طریقه مصرف آن دقت زیادی داشته باشیم.

همانطور که میدانید برنج دارای نمونه های بسیار مختلفی می باشد که در این بین تفاوتی بین خواص آنها وجود ندارد و عمده تفاوت در مزه و بو برنج می باشد. حال پرسش این است که برنج دارای طبعی سرد است یا گرم؟ برای رسیدن به جواب این سوال باید به سراغ طب سنتی رفت. چرا که کارشناسان این حوزه همواره تلاش کرده اند که با یافتن طبع های مواد غذایی بدن انسان را از هرگونه بیماری و مشکلات متفاوت دور نگه دارند. برای این که جواب این سوال را بدانید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

برنج دارای چه طبعی می باشد؟

در واقع می توان چنین گفت که برنج دارای طبعی خشک و متعادل است. البته سرد یا گرم شدن بر اثر پختن به وجود می آید. همانطور که میدانید برنج دارای دستور پخت های بسیاری است که نوع پختن می تواند تاثیر مستقیم بر روی طبع برنج گذارد. یکی از ویژگی های برنج همین است. به عبارت ساده تر می توان گفت زمانی که برنج خشک و در شلتوک می باشد دارای طبعی خشک است اما برنج زمانی که پخته می شود می تواند به طبع سرد یا گرم تغییر حالت بدهد.

برای این که برنجی را اساس مزاج خود مصرف کنید باید آن را با دستوری بپزید که متناسب با مزاج شما باشد که در این صورت هیچ مشکلی برای شما به وجود نمی آید. ما در ادامه مقاله روش های پخت را براساس نوع مزاج معرفی خواهیم کرد. بهتر است که برای پختن برنج به دستورات زیر توجه کنید.

ابتدا سعی کنید به یک کارشناس طب سنتی مراجعه کنید و مزاج خود را بشناسید. شناخت مزاج ابتدایی ترین کاری است که شما باید انجام دهید با شناخت مزاج خود می توانید به راحتی از موادی که به شما سازگار است استفاده کنید تا دیگر بدن شما با مشکل روبرو نشود.

چگونه برنج را با طبعی سرد بپزیم؟

چگونه برنج را با طبعی سرد بپزیم؟

همانطور که اشاره شد برنج دارای طبعی متعادل است برای این که بتوانید برنج را با طبع سرد بپزید باید آن را آبکش کنید. برای تهیه ی برنج آبکش شده به مقدار لازم آب درون قابلمه ریخته و اجازه دهید آب بجوشد، سپس برنج خیس خورده را به همراه مقدار لازم نمک در آب جوش ریخته و به آن فرصت دهید تا دانه های برنج نرم شود. نرمی دانه های برنج نباید بیش از اندازه باشد، زیرا باعث شفته شدن برنج می شود.

بیشتر بخوانید: چگونه برنج را بپزیم؟

پس از این که دانه ها به اندازه کافی نرم شدند، آن را آبکش کرده و اجازه دهید دم بکشد. بعد از دم کشید برنج به مقدار دلخواه به آن روغن اضافه کنید. با این مدل طرز پخت شما می توانید طبع برنج را سرد کنید و بر اساس مزاج خود برنج مصرف کنید. با این کار دیگر بدن شما با مشکل خاصی رو برو نخواهد شد و با خیال راحت می توانید از مصرف برنج لذت ببرید. اما برای این که برنج را به طبع گرم تغییر حالت دهید در ادامه شما را راهنمایی خواهیم کرد.

طرز گرم کردن طبع برنج

برای این که برنج را با طبع گرم آماده کنید باید آن را به صوت کته بپزید . برای تهیه ی برنج کته باید به میزان آب و برنج دقت بسیار زیادی داشته باشید. زیرا کم بودن مقدار آب نسبت به برنج، باعث زنده ماندن دانه های برنج و زیاد بودن مقدار آب باعث شفته شدن برنج می شود. از این رو به شما توصیه می کنیم که حتما به مقدار دقیق آب و برنج دقت بسیاری کنید.

به طور مثال اگر دو پیمانه برنج دارید برای تهیه ی برنج کته باید سه پیمانه آب در قابلمه قرار دهید. به طور کلی همیشه باید یک پیمانه آب از میزان پیمانه برنج بیشتر باشد. در تهیه برنج کته بر خلاف برنج آبکش روغن را باید همزمان اضافه کنید و اجازه دهید برنج دم بکشد. با این روش می توانید برنج را گرم مزاج کنید.

منبع: برنج فسفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *