مقالات

فرق برنج کهنه با نو

برنج فسفری

از فرق برنج کهنه با نو تا چه میزان مطلع هستید؟ برنج یکی از غذاهای اصلی ما ایرانیان است و در اکثر کشورهای آسیایی از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. همانطور که می دانید کشاورزان از ماه تیر تا شهریور شروع به برداشت برنج می‌کنند که تعدادی بلافاصله پس از برداشت، برنج ها را به فروش می‌رسانند؛ و برخی دیگر از کشاورزان برنج ها را در
انبارهای مخصوص نگهداری می‌کنند تا به قیمت بیشتر بفروشند. برای خرید بهتر است به دنبال چه نوع برنجی باشیم؟ ما به عنوان خریدار از کجا بفهمیم برنج تازه است؟ برای دانستن جواب این سوالات  قصد داریم تفاوت ویژگی‌های برنج نو و کهنه را در این مقاله شرح دهیم.

فرق برنج کهنه و نو

 

 تعریف برنج کهنه یا (پارساله)

برای آشنایی با  فرق برنج کهنه با نو بهتر است ابتدا شناختی از هر دو نوع برنج داشته باشیم.  شاید برای شما هم سوال باشد که هرچیزی نو آن به اصطلاح (تازه آن) بهتر می‌باشد پس چرا برخی می‌گویند برنج کهنه گزینه خوبی برای پخت است. منظور از برنج کهنه کهنگی آن نیست بلکه برنج کهنه یا همان برنج پارساله در واقع به برنجی گفته می‌‌شود که از تاریخ برداشت تا زمان نگهداری و فروشش 4 تا 6 ماه گذشته باشد. این برنج نهایتاً تا یک سال در انبار نگه داری می‌شود به همین علت به آن برنج پارساله هم می‌گویند.

  تعریف برنج نو یا (امساله)

برنج تازه و یا نو به برنجی گفته می‌شود که تازه برداشت شده است و یا به اصطلاح همان محصول نهایی می‌باشد که سپس بعد از خشک کردن شالی، الک کردن، سنگ گیری، پوست گیری و سفید کردن تولید می‌شود. این برنج به علت داشتن رطوبت و تازگی به برنج نو مشهور است.

 فرق برنج کهنه با نو

حالا که با هر دو نوع برنج آشنا شده اید در ادامه مطلب می‌خواهیم درباره فرق برنج کهنه با نو صحبت کنیم. در پاسخ به این سوال که از کجا بفهمیم برنج تازه است؟ برنج نو رطوبت بیشتری نسبت به برنج کهنه دارد به همین علت طبخ آن دشوار تر است‌. برنج نو به علت تازه برداشت شدن از رطوبت بالایی برخوردار است و دارای آمیلوز بیشتری نسبت به برنج کهنه می‌باشد. همانطور که می‌دانید آمیلوز موجب شفته شدن،پف کردن، جداشدن دانههای برنج از هم و بهم چسبندگی برنج می‌شود. هرچه برنج کهنه تر باشد درصد داشتن آمیلوز کمتر می‌شود و کیفیت پخت آن نیز بیشتر می‌شود.

پس برنج کهنه دارای کیفیت پخت بهتری نسبت به برنج تازه می‌باشد.  اما برنج نو دارای شفافیت و درخشانی بیشتری نسبت به برنج کهنه است و عطر بیشتری در هنگام بو کردن دارد.  در حالی که ، برنج کهنه عطر و بوی خود را از دست می دهد و دارای ظاهری کدر و تیره می‌شود. از طرفی همانطور که قبلاً گفته شد برنج کهنه به علت اینکه زمان بسیاری از نگهداری آن می‌گذرد قیمت بیشتری نسبت به برنج تازه دارد.

راههای نگهداری برنج

طرز نگهداری برنج کهنه

اولین قدم،  نگهداری برنج در مکانی خشک و خنک است.  زیرا تماس نور خورشید در زمان طولانی موجب خرابی دانه های برنج می‌شود پس مکان نگهداری برنج در اتاق و یا انباری تاریک و دور از نور می‌تواند مناسبترین گزینه باشد. برای نگهداری از برنج کهنه در برابر آفات استفاده از موادی مانند نمک،زنجبیل،سیر،نعنا و برگ بو می‌تواند روشی پر کاربرد باشد. همچنین می‌توانید با مخلوط کردن و یا قرار دادن زردچوبه و یا پودرآن از نزدیک شدن حشرات جلوگیری کنید. با رعایت فاصله برنج از زمین (حداقل ۲۰ سانتی متر) وتکیه ندادن گونی ها به دیوار، باعث جریان هوا می‌شوید و حتما دقت کنید گونی ها فاقد هرگونه پارگی باشد.  برای افزایش ماندگاری آن را در ظرف پلاستیکی درب دار نگهداری کنید. برای از بین بردن بوی برنج کهنه نیز می توانید از برگ تازه نعنا یا پونه استفاده نمایید.

 راه های تشخیص برنج کهنه و تازه

همانطور که فهمیدیم برنج تازه نسبت به برنج کهنه رطوبت بیشتری دارد و دارای عطر زیادی می‌باشد. پس برای تشخیص برنج تازه مقداری از برنج را در کف دست قرار دهید و روی آن ها کنید اگر بعد از این کار بوی برنج بلند شد و به مشام شما رسید یعنی برنج تازه است. همچنین می‌توانید برنج را زیر دندانتان قرار دهید اگر برنج سفت بود و به سختی شکست آن برنج کهنه می‌باشد. برنج کهنه از لحاظ ظاهری نسبت به برنج تازه کدر تر و مات تر می‌باشد پس اگر آنها را در کنار هم قرار دهید به آسانی متوجه نوع برنج می‌شوید. البته همان‌طور که گفتیم برنج کهنه به علت مدت زمان زیادی که از نگهداری آن در انبار های شالیکار ها می‌گذرد قیمت آن نیز بیشتر می‌باشد.

فرق برنج کهنه با نو

 

 کلام آخر

در این مقاله در رابطه با فرق برنج کهنه و تازه صحبت شد. در نهایت خرید برنج تازه و یا کهنه کاملاً بستگی به سلیقه هر فرد در پخت دارد. اگر به عطر و بوی برنج اهمیت می‌دهید می‌توانید برنج تازه خریداری کنید اما اگر به پخت بهتر برنج اهمیت می‌دهید برنج کهنه برای شما گزینه مناسبی می‌باشد. در جواب به این سوال که برنج تازه را چند ساعت باید خیس کرد ، می توان گفت بهتر است یا خیسانده نشود و یا اگر تمایل به این کار دارید، مدت زمان ماندن برنج در آب را محدود کنید.

منبع: برنج فسفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *