برنج فجر, مقالات

تشخیص برنج فجر اصل از تقلبی

تشخیص برنج فجر اصل از تقلبی

متاسفانه وجود برنج تقلبی یا پلاستیکی در بازار ایران صحت دارد. برنجی که معمولاً از پلاستیک و نشاسته ساخته شده و در کیسه هایی مشابه به اسم برنجهای مرغوب ایرانی به بازار عرضه شده است. بخوبی می دانید، خطرات مصرف برنج تقلبی سلامتی افراد را تحدید می کند. برنج تقلبی می تواند باعث بروز انواع بیماری ها از جمله سرطان، مشکلات گوارشی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، و درد معده یا اختلالات متابولیکی مانند چاقی، دیابت، و کلسترول بالا شود. لذا اگاهی از روشهای تشخیص برنج اصل تا حد زیادی می تواند در هنگام خرید برنج ایرانی به ما کمک کند. متاسفانه برنج فجر یکی از انواع برنجهایی است که نمونه های تقلبی آن در بازار بوده و احتمال خرید تقلبی آن وجود دارد. بر همین اساس این محتوا در جهت تشخیص برنج فجر اصل از تقلبی تدوین شده تا راهنمای خریدتان باشد. پس با سایت برنج فسفری هم قدم شوید.

راه های تشخیص برنج فجر اصل از تقلبی

بر اساس تجربیات ثبت شده از افرادی که در بازار خرید و فروش برنج هستند یا بصورت روزانه در رستورانها  و غذاخوریها از انواع برنجها استفاده می کنند، راههایی برای تفکیک برنج اصل از تقلبی  وجود دارد. در اینجا چند روش ساده برای تشخیص برنج فجر اصل از تقلبی آورده شده است:

  • بوی برنج
  • شناور شدن در آب
  • خرد کردن برنج
  • قرار دادن در نور خورشید

تشخیص برنج فجر اصل از تقلبی

1. بوی برنج

یکی از ساده ترین راه ها برای تشخیص برنج تقلبی، بوی آن است. برنج طبیعی دارای بوی خوش و مطبوعی است. این بو معمولاً از روغن های طبیعی موجود در برنج ناشی می شود. برنج تقلبی معمولاً فاقد این روغن ها است و بنابراین بوی خاصی ندارد. برنج تقلبی معمولاً بوی پلاستیک سوخته می دهد. برای تشخیص برنج فجر اصل از تقلبی، مقداری برنج را در یک قاشق بریزید و آن را آتش بزنید. اگر بوی پلاستیک سوخته بلند شد، برنج تقلبی است.

2. شناور شدن در آب

دانه های برنج طبیعی معمولاً سنگین هستند و در آب ته نشین می شوند. برنج تقلبی معمولاً از مواد سبک تری مانند پلاستیک و نشاسته ساخته می شود و بنابراین در آب شناور می ماند. برای تشخیص برنج فجر اصل از تقلبی ، مقداری برنج را در یک کاسه آب بریزید. اگر برنج ها در آب شناور ماندند، برنج تقلبی است.

3. خرد کردن برنج

دانه های برنج طبیعی معمولاً به راحتی خرد می شوند. این به دلیل وجود نشاسته در ساختار دانه های برنج است. برنج تقلبی معمولاً فاقد نشاسته است و بنابراین به راحتی خرد نمی شود. برای تشخیص برنج فجر اصل از تقلبی ، مقداری برنج را در هاون بریزید و آن را بکوبید. اگر برنج ها به راحتی خرد شدند، برنج اصلی است. اما اگر برنج ها به راحتی خرد نشدند و هسته زرد رنگ داشتند، برنج تقلبی است.

4. قرار دادن در نور خورشید

برنج طبیعی حاوی ترکیباتی است که در برابر نور خورشید حساس هستند و به راحتی کپک می زنند. برنج تقلبی معمولاً فاقد این ترکیبات است و بنابراین در نور خورشید کپک نمی زند. برای تشخیص برنج فجر اصل از تقلبی ، مقداری برنج را در یک ظرف در بسته برای چند روز در مجاورت نور خورشید قرار دهید. اگر برنج کپک زد، برنج اصلی است. اما اگر برنج کپک نزد، برنج تقلبی است. بنابراین، هنگام خرید برنج، حتماً از این روش ها استفاده کنید تا از سلامت خود و خانواده خود محافظت کرده باشید.

5. سوزاندن

برنچ فجر اصل در هنگام سوخن حالت جاممد خود را حفظ کرده و به شکل برشته در می آیند. در حالی که برنج تقلبی با اشتعال زغال شده و دود می کنند. برای تشخیص برنج فجر اصل از تقلبی کافیست چند دانه از هر کدام را جلوی آتش بگیرید. تفاوت به قدری بارز است که با اولین نشانه ها موفق به تشخیص صحیح خواهید بود.

ویژگیهای برنج اصیل ایرانی چیست؟

برنج‌های ایرانی از نظر طول دانه به دو دسته‌ی دانه بلند و دانه کوتاه تقسیم می‌شوند. برنج‌های دانه بلند مانند برنج طارم، هاشمی و صدری از محبوبیت بیشتری برخوردارند. این برنج ها هنگام پخت قد می‌کشند و ظاهری خوشایند دارند. برنج‌های دانه کوتاه مانند برنج نیم‌دانه و برنج باسماتی نیز طرفداران خاص خود را دارند. این برنج‌ها هنگام پخت چسبناک می‌شوند و برای تهیه‌ی غذاهایی مانند چلوکباب و چلوماهی مناسب هستند. برنج فجر از نوع دانه کوتاه می‌‌باشد. در اینجا خلاصه‌ای از ویژگی‌های برنج خوب ایرانی آورده شده است:

  • یکدست بودن: دانه های برنج باید از نظر اندازه، رنگ و شفافیت یکسان باشند.
  • خشک بودن:  برنج اصیل ایرانی نباید راحت خرد شوند.
  • بی بند بودن: دانه های برنج نباید بند یا ترک داشته باشند.
  • نیمه بلوری بودن: دانه های برنج باید رنگی نیمه شفاف یا نیمه بلوری داشته باشند.
  • عطر و طعم: برنج باید عطر و طعم خاصی داشته باشد.

تشخیص برنج فجر اصل از تقلبی

ویژگیهای برنج فجر اصیل ایرانی چیست؟

برنج فجر یکی از ارقام پرمحصول برنج ایرانی است که در استان مازندران کشت می‌شود. برنج فجر یکی از ارقام برنج ایرانی است که در سال 1380 توسط محققان حوزه برنج با ایجاد تغییرات ژنتیکی بر روی برنج های با کیفیت جهت بهره برداری بیشتر کشاورزان تولید شده است. این برنج در دسته برنج های پرمحصول قرار داشته و از طبع سرد برخوردار است. این برنج از نظر ویژگی‌های ظاهری و کیفی به شرح زیر است:

ویژگی‌های ظاهری برنج فجر اصل

  • رنگ: سفید کدر
  • شکل: شبیه خنجر یا شمشیر
  • اندازه: طول دانه خام 8 میلی‌متر و طول دانه پخته 10.3 میلی‌متر

ویژگی‌های کیفی برنج فجر اصل

  • کیفیت پخت: متوسط
  • قد کشیدن: خوب
  • ری کردن: عالی

میزان عطر و بو برنج فجر اصل

برنج فجر از نظر عطر و بو در سطح متوسط قرار دارد. در ابتدای ایجاد این رقم، برنج فجر عطر و بوی کمی داشت، اما با تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده، عطر و بوی آن تا حدودی بهبود یافته است. به طوری که در حال حاضر، برنج فجر پس از گذشتن از زمان برداشت، عطر و طعم می‌گیرد و بویی متشابه به برنج خوش‌عطر طارم از آن بلند می‌شود.

زمان کاشت و برداشت برنج فجر اصل

بهترین زمان بذرپاشی و نشاکاری به ترتیب دهه دوم فروردین و دهه سوم اردیبهشت است. و نهایتا برنج فجر در مرداد‌ماه هر سال برداشت می‌شود. لازم به ذکر است از برنج فجر به دلیل دیررس بودن نمی‌توان در کشت دوم از آن برداشت کرد.

در مجموع، برنج فجر یک برنج پرمحصول با کیفیت پخت و قد کشیدن خوب است. عطر و بوی آن در سطح متوسط قرار دارد و پس از گذشتن از زمان برداشت، کمی عطر و طعم می‌گیرد. این برنج بیشتر در رستوران‌ها و غذا خوری ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منطقه کشت برنج فجر

برنج فجر در مناطق کوهستانی و سرد مورد کشت قرار میگیرد. این برنج نخستین بار در استان مازندران کشت و برداشت شده است ولی امروزه بیشتر در استان گلستان کشت و برداشت میشود.

بیشتر بخوانیم: برنج را چگونه بپزیم؟

ویژگیهای برنج فجر تقلبی چیست؟

برنج بی کیفیت  فجر بندهای عرضی دارد اما دانه های برنج خوب، یکپارچه و بدون بند و ترک است. بند دار شدن برنج به دلیل قرار گرفتن دانه های برنج در معرض باد یا هوای سرد بعد از خروج از کارخانه ی شالیکوبی است.

مجصول خوب ایرانی رنگی نیمه شفاف یا نیمه بلوری است اما برنج های خارجی کاملاً شفاف اند.

برنج اصیل ایرانی عطر و طعم خاصی دارد  در خالی که به برنج های بی کیفیت  یا تقلبی مقداری گرد برنج اضافه می کنند که عطر برنج ایرانی را بگیرد.

برای گرفتن مشاوره رایگان با شماره09372854225تماس بگیرید.

تشخیص برنج فجر اصل از تقلبی

تشخیص برنج فجر اصل از تقلبی

روش تشخیص برنج فجر اصل از تقلبی

شکل ظاهری:

برای تشخیص برنج فجر اصل از تقلبی از نظر ظاهری، می‌توانید مقداری از برنج را در کف دست خود بریزید و آن را با دقت نگاه کنید. اگر دانه‌های برنج از نظر اندازه و شکل یکسان بودند و ظاهری شبیه به خنجر داشتند، می‌توان آن را برنج فجر دانست.

از نظر اندازه:

برنج فجر تقلبی معمولاً دارای دانه‌های ریزتر و نامنظم‌تر از برنج فجر اصل است. همچنین، رنگ دانه‌های برنج فجر تقلبی معمولاً سفیدتر از برنج فجر اصل است.

از نظر طعم و عطر:

برای تشخیص برنج فجر اصل از تقلبی از نظر طعم و عطر، می‌توانید مقداری از برنج را در مشت خود بریزید و آن را بو کنید. اگر برنج عطر و بوی مطبوعی داشت، می‌توان آن را برنج فجر دانست. برنج فجر تقلبی معمولاً عطر و بوی کمتری از برنج فجر اصل دارد. همچنین، طعم برنج فجر تقلبی معمولاً کمی گس است.

تشخیص برنج فجر اصل از تقلبی از طریق آزمایش‌های آزمایشگاهی

در آزمایشگاه‌ها می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف، برنج فجر تقلبی را از برنج فجر اصل تشخیص داد.

پیشگیری از خرید برنج تقلبی فجر

در سال های اخیر، گزارش های زیادی در مورد وجود برنج تقلبی فجر در بازار ایران منتشر شده است. بخاطر آسیبهای شدید سلامتی، تشخیص برنج فجر اصل از تقلبی بسیارمهم است. در هنگام خرید برنج ایرانی آن را از مراکز معتبر خریداری کنید. برنج خریداری شده باید در بسته بندی های سالم و بدون آسیب باشد. همچنین برنج را قبل از خرید بو کنید و از عطر و طعم آن مطمئن شوید. برای پیشگیری از خرید برنج تقلبی به قیمت برنج توجه داشته باشید. برنج تقلبی معمولاً ارزان تر از برنج اصلی است. اگر در مورد اصالت برنجی که خریداری کرده اید شک دارید، می توانید آن را به آزمایشگاه های معتبر ارسال کنید.

نتیجه گیری:

برنج تقلبی یک تهدید جدی برای سلامتی است. بنابراین، مهم است که با روش های صحیح  تشخیص برنج فجر اصل از تقلبی بیشتر آشنا شوید تا از سلامت خود و خانواده خود محافظت کرده باشید.برای خرید برنج فجر درجه یک لینک خرید را کلیک کنید.

 

برای گرفتن مشاوره رایگان با شماره09372854225تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *