مقالات

آیا بهترین زمان خرید برنج را می دانید؟

بهترین زمان خرید برنج

امروز قصد داریم در مورد یکی از مهمترین موضوعات مرتبط با خرید برنج یعنی “بهترین زمان خرید برنج” با هم بحث کنیم. همان‌طور که می‌دانید، برنج یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در بین خانواده‌های ایرانی است و انتخاب زمان مناسب برای خرید آن می‌تواند در کیفیت و هزینه‌ی نهایی تاثیر بسزایی داشته باشد. ما در فروشگاه برنج فسفری با بهره‌گیری از تجربه و دانش کارشناسان خود در زمینه تولید و عرضه انواع برنج‌های باکیفیت، به بررسی جامع عوامل تاثیر گذار بر بهترین زمان خرید برنج می‌پردازیم تا با آگاهی بتوانید بهترین زمان و به صرفه‌ترین قیمت ممکن را انتخاب نمایید . پس همراه ما باشید تا در ادامه بیشتر بدانیم.

بهترین زمان خرید برنج

فواید برنج برای بدن:

تغذیه‌ برنج از نظر علمی فواید زیادی برای بدن دارد. برنج حاوی کربوهیدرات و فیبر بوده و باعث جذب آرام قند و انرژی در بدن می‌شود. حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل سلنیوم است که باعث خنثی سازی رادیکال‌های آزاد می‌شود. ویتامین‌های گروه B موجود در برنج باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. منیزیم موجود در برنج به کنترل فشارخون کمک کرده و فسفر آن برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها مفید است. پتاسیم برنج باعث تنظیم ضربان قلب و کاهش استرس می‌شود و آهن برنج کم خونی را درمان می‌کند. با این حساب مصرف برنج بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شود. پس چه خوب است با آگاهی از بهترین زمان خرید برنج این نیاز تغذیه‌ای خود را به موقع خریداری نماییم.

خرید برنج ایرانی از شالی نشا

قبل از بررسی بهترین زمان خرید برنج، باید تفاوت برنج نو و کهنه را بدانیم و مشخص کنیم کدام نوع را مدنظر داریم. از طرفی برنج در دو نوع کشت اول و کشت دوم به بازار عرضه می‌شود که تشخیص آن هم در شناسایی برنج کهنه و نو بی تاثیر نیست.

الگوی کلی کاشت و برداشت برنج در ایران:

– کاشت نوبت اول: اسفند و فروردین

– برداشت نوبت اول: مرداد و شهریور

– کاشت نوبت دوم: خرداد و تیر

– برداشت نوبت دوم: آبان و آذر

مزایا و معایب برنج کهنه ایرانی:

 

مزایا:

– خوب قد می‌کشد و شفته نمی‌شود

-برنج کهنه سبک‌تر است

– در بازار راحت‌تر پیدا می‌شود

– خرید آن به صرفه‌تر است

 

معایب:

– قیمت بالاتری دارد

– نگهداری آن سخت‌تر است

– عطر و بوی کمتری دارد

 

مزایا و معایب برنج تازه ایرانی:

مزایا:

– عطر و بوی بسیار خوبی دارد

– طعم خاص و خوشمزه ای دارد

– رنگ آن شفاف و زیباست

– قیمت پایین تری نسبت به برنج کهنه دارد

– نگهداری آن راحت تر است

معایب:

– خوب قد نمی کشد و شفته می شود

– در بازار به راحتی یافت نمی شود

– سنگین تر است

– خرید آن با توجه به معایبش به صرفه نیست

 

کدامیک پخت خوبی دارند برنج تازه یا برنج کهنه؟

از سوالاتی که خیلی از آشپزها در مورد برنج دارند این است که چرا برنج تازه پخت خوبی ندارد.همه‌ی ما می‌دانیم که وقتی برنج را می‌پزیم، دانه‌های برنج باید آب را جذب کرده و نرم شوند تا برنج درست پخته شده و دون دون شود. حالا اگه برنج تازه باشد یعنی هنوز خودش مقداری رطوبت دارد و کامل خشک نشده است. این رطوبت باعث میشود که وقتی برنج تازه را می‌پزیم، دیگر آبی جذب نکرده و دانه‌های آن خوب باز نشوند. در نتیجه برنج تازه نه تنها ری ندارد، بلکه خیلی سریع شفته و به هم چسبیده می‌شود. پس بهتراست سعی کنید برنج کاملاً خشک شده مصرف کنید تا پخت کامل و خوبی داشته باشد.

بهترین زمان خرید برنج

بهترین زمان خرید برنج ایرانی کهنه :

برنج یکی از محصولات کشاورزی مهم در دنیا بوده و مصرف زیادی بر سر سفره های ایرانی دارد. برنج‌های ایرانی در دو دسته کهنه و نو قرار می‌گیرند. برنج کهنه یعنی برنجی که از فصل قبل مانده و هنوز بفروش نرفته است و برنج نو یعنی برنج تازه برداشت شده.  از این رو زمان خرید این دو نوع برنج هم می تواند متفاوت باشد. خب حالا سوال اینجاست که بهترین زمان خرید برنج کهنه کی می تواند باشد؟ بر اساس تجربه و آمارهای موجود، بهترین زمان برای خرید برنج کهنه ایرانی حدود یک ماه قبل از برداشت برنج نو هست. یعنی وقتی که کشاورزان و شالیکاران مشغول برداشت و کاشت برنج جدید هستند.

بیشتر بخوانیمنکات طلایی پخت برنج

چرا بهترین زمان برای خرید برنج کهنه ایرانی یک ماه قبل از برداشت محصول جدید است؟

دلیل اینکه این زمان بهترین زمان هست این است که:

کشاورزان و شالیکاران مشغول برداشت و کاشت برنج جدید هستند، بنابراین عرضه برنج کهنه بیشتر می‌شود. چون کشاورزان قصد دارند برنج کهنه را زودتر بفروش برسانند.

قیمت برنج کهنه به دلیل افزایش عرضه، کاهش می‌یابد.

برنج کهنه با نزدیک شدن فصل برداشت برنج جدید، کیفیت خود را از دست می‌دهد، بنابراین فروشندگان تمایل دارند آن را با قیمت پایین‌تری بفروشند.

بهتر است برنج را مستقیماً از کشاورزان یا عمده فروشان خریداری کنید تا از پرداخت به دلالان و واسطه‌گری‌های غیرضروری جلوگیری کرده باشید. این کار باعث می‌شود برنج با کیفیت را با قیمت بهتری تهیه نمایید.

در مجموع، خرید برنج کهنه ایرانی در تیرماه، یک ماه قبل از برداشت برنج جدید، بهترین زمان است.

بهترین زمان خرید برنج

نکات ضروری درباره بهترین زمان خرید برنج ایرانی

همه می‌دانیم که برنج یکی از محصولات پرمصرف در بین خانواده‌ها بوده و حداقل هفته‌ای چند بار از وعده های اصلی ایرانیان محسوب می شود. خیلی خوب است در مدیریت هزینه ها و کیفیت تغذیه، آگاهی نسبی از برخی اطلاعات عمومی داشته باشیم. در مورد بهترین زمان خرید برنج ایرانی چند نکته وجود دارد:

اول اینکه برنج تازه برداشت شده حداقل به مدت 3 ماه نیاز دارد تا خشک شود و برای پخت مناسب گردد. بنابراین خرید برنج تازه در فصل برداشت، منطقی نیست.

دوم اینکه اگر شرایط نگهداری برنج در منزل مناسب باشد، می‌توان در مرداد ماه که قیمت‌ها پایین است، برنج شمال را خریداری نمود و پس از 3 ماه نگهداری، استفاده کرد. البته باید مراقب باشیم انبار نگهداری برنج، خشک و خنک باشد.

و اما نکته سوم:

سوم اینکه اگر در ماه‌های تیر تا شهریور نیاز فوری به برنج باشد، خرید برنج کهنه سال قبل توصیه می‌شود زیرا هم قیمت مناسبترو هم کیفیت پخت مطلوبتر است.

خلاصه اینکه برای خرید برنج  طارم با کیفیت با قیمت مناسب،  توجه به شرایط نگهداری و زمان نیاز به مصرف، دو عامل کلیدی درتصمیم‌گیری هستند.

 بدترین زمان خرید برنج

بر طبق تجربه از آنجایی که فصل بهار آب و هوا و شرایط نگهداری مساعدی برای برنج ندارد و برنج بیشتر در این زمان شپشک می‌زند، بدترین زمان خرید برنج اعلام شده است. قیمت برنج در این فصل سال بسیار بالاست. علت هم این است که درآمدزایی شالیکوبان و کشاورزان در این زمان به اتمام رسیده است. از طرفی حجم برنج در سطح کشور کم شده و مصرف کنندگان هم چنان همان تعداد هستند. چون برنجی به دست دلالان نمی رسد و بالانس بین عرضه و تقاضا به هم می خورد، از آن جهت قیمت برنج گرانتر می شود.

بهترین زمان خرید برنج

نوسانات قیمت برنج در طول سال

میزان عرضه و تقاضای برنج در بازار، تاثیر مستقیمی بر نوسانات قیمت آن در طول سال دارد. برنج در دو نوع کشت اول و کشت دوم به بازار عرضه می‌شود. زمان کشت اول مرداد و شهریور ماه و زمان کشت دوم برنج آبان ماه است. اکثر برنج تولیدی کشور مربوط به کشت اول است. بنابراین قیمت برنج نو در ماه‌های مرداد و شهریور بدلیل افزایش عرضه کاهش می‌یابد و بهترین زمان برای تهیه برنج تازه است. از سوی دیگر، در اوایل تابستان و تیر ماه، با شروع فصل برداشت برنج نو، تقاضا برای خرید برنج کهنه کمتر می‌شود. در نتیجه قیمت برنج کهنه در این ماه کاهش پیدا می‌کند.

بنابراین با توجه به نیاز، می‌توان با بررسی زمان‌بندی تغییرات قیمت، برنج مورد نظر را با مناسب‌ترین هزینه تهیه کرد.

 

زمان خرید برنج عمده توسط مشتریان یا برنج فروشان:

در مورد زمان مناسب خرید برنج چند نکته کلیدی وجود دارد:

  • بهترین زمان خرید برنج نو، مرداد و شهریور است که زمان برداشت اصلی برنج در ایران می‌باشد و عرضه فراوان است.
  • خرید برنج نو در همان فصل برداشت توصیه نمی‌شود، چرا که برنج نیاز به خشک شدن دارد.
  • بهتر است برنج نو خریداری شده در مرداد و شهریور، حداقل 3 ماه در انبار نگهداری شود.
  • برای خرید فوری برنج در تابستان، تهیه برنج کهنه سال قبل توصیه می‌شود.
  • قیمت برنج کهنه در اوایل تابستان (تیر ماه) کاهش می‌یابد.
  • خرید مستقیم از کشاورز بدون واسطه، می‌تواند قیمت مناسب‌تری داشته باشد.

شرایط نگهداری برنج ایرانی:

مکان نگهداری برنج باید خشک و خنک باشد. رطوبت و گرما موجب فاسد شدن سریع برنج می‌شود. انبار و قفسه‌های نگهداری برنج باید از جنس چوب یا فلز باشد تا رطوبت را جذب نکند. برنج را دور از نور مستقیم خورشید و در مکانی تاریک نگهداری کنید تا از زرد شدن آن جلوگیری شود. برنج باید به صورت بسته‌بندی شده و درون کیسه‌های مناسب نگهداری شود تا در معرض هوا و رطوبت قرار نگیرد. ظروف نگهداری برنج باید کاملاً تمیز و عاری از آلودگی باشد. دمای ایده‌آل نگهداری برنج 10 تا 15 درجه سانتیگراد است.با رعایت این نکات می‌توان برنج را به مدت طولانی‌تر و با کیفیت بالا نگهداری کرد.

 

جمع‌بندی بهترین زمان خرید برنج:

فروشگاه برنج فسفری با سالها سابقه فعالیت در زمینه تولید و عرضه انواع برنج با کیفیت، توانسته است جایگاه ویژه‌ای در بین مصرف‌کنندگان و خریداران حرفه‌ای برنج کسب کند.این فروشگاه با بهره‌مندی از کادر مجرب و متخصص در امر تولید و بسته‌بندی برنج، محصولات خود را با بالاترین استانداردهای کیفی تولید می‌کند. همچنین این فروشگاه دارای انبارهای مجهز برای نگهداری برنج بوده و با در اختیار داشتن اعضای حمل و نقل گسترده، توان پاسخگویی سریع به سفارشات در سراسر کشور را دارد. لذا همواره می‌توان برنج مورد نیاز را با کیفیت عالی و بسته‌بندی بهداشتی از این مجموعه تهیه نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *