مقالات

نکات طلایی پخت برنج

نکات طلایی پخت برنج

از نکات طلایی پخت برنج تا چه میزان خبر دارید؟ برنج یکی از محصولات استراتژیک و یکی از مهم‌ترین مواد غذایی مصرفی در رژیم غذایی مردم ایران می باشد. پخت صحیح برنج نیازمند رعایت نکاتی است تا برنجی خوشمزه، سالم و هضم‌پذیر به دست آید. با برنج فسفری همراه شوید تا گذری بر این موضوع کاربردی داشته باشیم.

بیشتر بخوانیم: تفاوت کشت دوم با چین دوم

نکات طلایی پخت برنج:

در مورد نکات مهم پخت برنج، می‌توان نکات زیر را بیان کرد:

در پخت برنج نسبت صحیح آب به برنج چقدر است؟

برای پخت صحیح برنج، رعایت نسبت آب به برنج از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اولین نکته مهم در پخت برنج، رعایت نسبت صحیح آب به برنج است معمولاً نسبت 2 به 1 یعنی به ازای هر پیمانه برنج، 2 پیمانه آب توصیه می‌شود. البته این نسبت بسته به نوع برنج مصرفی متفاوت است. خرید برنج طارم  از سایت فسفری می تواند خیال شما را از بابت کیفیت برنج راحت کند.

اگر برنج زیاد پخته شود چه باید کرد؟(نکات طلایی پخت برنج)

بهتر است برنج را با حوصله  و به اندازه مناسب بجوشانید تا بیش از حد نپزد و خواص خود را از دست ندهد. اگر برنج بیش از حد پخته شده، هنگام آبکشی روی آن آب سرد بریزید تا اندکی جمع شود و بافتش بهتر شود. راه حل بعد  اینکه هنگام دم‌گیری روی آن آب و روغن نریزید تا مجدداً به هم نچسبد. پس از پخت، برنج را سریع آبکشی کنید تا دانه‌بندی آن حفظ شود.

اگر می خواهید رنگ برنج شما در میهمانی ها سفید باشد چه باید بکنید؟

برای اینکه برنج پس از پختن سفید شود، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

راه اول اضافه کردن آبلیمو یا آب نارنج است. هنگام جوشاندن برنج، یک قاشق آبلیمو یا آب نارنج به آب برنج اضافه کنید. این عمل باعث می‌شود برنج سفیدتر و روشن‌تر شود. همچنین، این روش باعث می‌شود دانه‌های برنج به هم نچسبد. و اما پیشنهاد دوم اضافه کردن ماست یا دوغ به برنج است. می‌توانید دو قاشق ماست یا دوغ را به آب برنج اضافه کنید. این روش نیز می‌تواند باعث سفید شدن برنج بعد از پخت شود و همچنین از چسبیدن دانه‌های برنج جلوگیری کند.

چه باید کرد که برنج خوب قد بکشد؟(نکات طلایی پخت برنج)

از دیگرنکات طلایی پخت برنج طرز قد کشیدن آن است. برای دستیابی به برنجی که در حین پختن قد بکشد، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

استفاده از آب سرد:

وقتی برنج در حال جوشاندن است و به اوج جوشیدن رسیده، یک استکان آب سرد را به داخل برنج بریزید. این عمل باعث می‌شود برنج به طور کلی قد بکشد و دانه‌های برنج بزرگتر و حجیم‌تر شوند.

استفاده از قابلمه بزرگ:

برای پختن برنجی که قد بکشد، قابلمه‌ای با اندازه بزرگ انتخاب کنید. این باعث می‌شود برنج به طور مناسب در قابلمه جا داشته باشد و در هنگام پختن، فضای کافی برای قد کشیدن داشته باشد.

استفاده از روغن مایع:

در هنگام جوشاندن برنج، دو قاشق روغن مایع به آب قابلمه اضافه کنید. این عمل باعث می‌شود برنج به طرزی خوب قد بکشد و به اصطلاح خوش پخت شود.

اجتناب از ریختن آب سرد بر روی برنج:

هنگام آبکش کردن برخی از انواع برنجها، توصیه می‌شود آب سرد را روی برنج نریزید. این عمل می‌تواند شوک به برنج وارد کند و باعث متوقف شدن فرآیند قد کشیدن برنج شود. بنابراین، بهتر است آبکش را به طور ملایم و با استفاده از ظرف چکشی انجام دهید.

با استفاده از این روش‌ها، می‌توانید برنجی قد بلند و خوشمزه بپزید. هرچند که نتیجه نهایی به نوع و کیفیت برنج بستگی دارد.

نکات طلایی پخت برنج

اگر ناخواسته برنج شما شور شود چه باید بکنید؟(نکات طلایی پخت برنج)

اگر برنجتان شور شد، اضافه کردن سیب‌زمینی اولین پیشنهاد ما به شماست. هنگام پخت کته و جوشاندن برنج در آب، اگر متوجه شدید که برنج خیلی شور شده است، می‌توانید چند تکه سیب‌زمینی پوست کنده را به آب برنج اضافه کنید. سیب‌زمینی قادر است شوری غذا را جذب کند. اگر قبل از آبکش کردن برنج متوجه شوری آن شدید، می‌توانید در مرحله آبکش کردن، مقدار بیشتری آب روی برنج آبکش شده ریخته و آب شور برنج را بشورید. این کار باعث کاهش سطح شوری برنج می‌شود. در نهایت اگر هیچ راه دیگری برای کاهش شوری برنج ندارید، می‌توانید خورش را با مقدار کمتری نمک بپزید. با کاهش میزان نمک در خورش، می‌توانید تعادل را در طعم غذا حفظ کرده و شور بودن غذا را جبران کنید.

اگر غذای یک میهمانی را بی نمک یا کم نمک کرده اید راه حل چیست؟

وقتی برنج پخته شده شما بی نمک یا کم نمک شده است، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید: روی برنجی که سرو می‌کنید، می‌توانید با استفاده از نمکدان مقدار مورد نظر از نمک را بپاشید. این روش ساده‌ای است و به شما امکان می‌دهد نمک را به طور مستقیم و به میزان دلخواه طعم دار کنید. دوم اینکه می‌توانید مقداری نمک را در آب جوش برنج حل کنید و سپس این آب را روی برنج بریزید. با این کار، نمک بطور یکنواخت در برنج توزیع می‌شود و به طعم آن اضافه می‌شود. میزان نمک مورد استفاده را می‌توانید به سلیقه خود تنظیم کنید. اگر این کار جواب نداد و برنج شما کم نمک شدو این پلو قرار است به همراه  خورش سرو شود، می‌توانید خورش را با مقدار بیشتری نمک بپزید. این روش باعث می‌شود نمک بیشتری به تمام غذا اضافه شود و برنج نیز بطور طبیعی نمکی‌تر بنظر برسد.

اگربرنج تان ته گرفت راه حل چیست؟(نکات طلایی پخت برنج)

برای رفع ته گرفتگی برنج به سرعت چند تکه نان روی برنج بگذارید. نان قادر است بوی سوختگی را جذب کند و به این ترتیب بوی سوختگی برنج را کاهش دهد. این روش به طور معمول برای رفع بوی سوختگی در برنج‌های ته گرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین می‌توانید چند حلقه پیاز را داخل برنج فرو کنید. پیاز نیز مانند نان، بوی سوختگی را به خود جذب کرده و بوی نامطبوع برنج را کاهش می‌دهد. در هر صورت، توجه داشته باشید که این روش‌ها ممکن است تاثیر موقتی داشته باشند و برای جلوگیری از ته گرفتگی بهتر است روش‌های صحیح پخت برنج را رعایت کنید.

نکات طلایی پخت برنج  :

1.      

انتخاب برنج مرغوب و مناسب برای نوع غذایی که قصد پخت آن را دارید، بسیار مهم است.

2.      

قبل از پخت برنج باید آن را به مدت نیم ساعت در آب خیساند تا مواد مغذی آن حفظ شود.

3.      

برنج را در آب سرد بشویید تا ویتامین‌های آن حفظ شود.

4.      

همچنین افزودن کمی نمک و روغن به آب پخت، باعث بهبود طعم و بافت برنج می‌شود.

5.      

حین پخت باید درب ظرف را بسته نگه داشت تا بخار نکند. پخت کامل برنج حائز اهمیت است؛ زیرا پخت ناقص باعث سختی هضم برنج می‌شود.

6.      

برای پخت برنج از روغن مایع استفاده کنید تا چسبندگی آن کمتر شود.

7.      

 پس از پخت، بلافاصله باید برنج را آبکشی کرد تا از چسبندگی دانه‌ها جلوگیری شود.

8.      

برای جلوگیری از چسبیدن برنج مقداری روغن یا کره در ته دیگ بمالید.

9.      

پس از پخت، برنج را با یک چنگال به هم بزنید تا دانه‌ها از هم جدا شوند و نچسبند.

10.  

برای خوشمزه‌تر شدن برنج، می‌توانید کمی زعفران دم کرده یا شیره انگور به آن اضافه کنید.

مراحل پخت و دم کردن برنج آبکش:(نکات طلایی پخت برنج)

در ادامه مبحث نکات طلایی پخت برنج مروری بر مراحل پخت خواهیم داشت.

  1. برنج را پاک کنید و با آب ولرم شستشو دهید تا آب روی آن شفاف شود.
  2. برنج را در کاسه یا لگن بریزید و آب گرم (نه آب داغ) به اندازه‌ای بریزید که تقریباً ۴ انگشت بالاتر از سطح برنج باشد.
  3. به آب برنج نمک اضافه کنید. اگر قصد آبکشی دارید، مقدار نمک مهم نیست، زیرا می‌توانید بعداً آبکشی کنید و نمک اضافی را حذف کنید. اما اگر قصد دارید برنج را به صورت کته بپزید، نمک را به اندازه صحیح بریزید.
  4. قابلمه را روی شعله زیاد قرار دهید تا آب به جوش آید وبرنج داخل آب جوش پخته شود.
  1. برای بررسی آمادگی آبکشی برنج، یک دانه برنج را بین دو انگشت فشار دهید یا در دهانتان قرار دهید. مغز دانه برنج نباید سفت، زبر و یا خشک باشد.

و اما در ادامه

  1. همچنین، در این مرحله برخی از دانه‌های برنج روی آب قرار می‌گیرند که نشان می‌دهد زمان آبکشی فرا رسیده است.
  2. برنج را آبکش کرده و ته قابلمه را با روغن چرب کنید.
  3. بعد از قرار دادن ته دیگ دلخواه خود در ته قابلمه برنج آبکش شده را به قابلمه روی شعله انتقال دهید.
  4. زیر شعله را کم کرده و دم کن را روی قابلمه قرار دهید.
  5. به برنج خود زمان دهید تا دم بکشد. برای فهمیدن زمان دم کشی کافی است گوشه دم کن را بلند کنید اگر بخار از برنج بلند شد ، برنجتان دم کشیده است

حتماً مراقب باشید که زیر شعله ملایم باشد، زیرا ممکن است برنجتان ته بگیرد و بسوزد.

نکات طلایی پخت برنج

جمع بندی نکات طلایی پخت برنج:

نکات کلیدی که سایت برنج فسفری دانستن آن را به شما پیشنهاد می کند:

  • میزان جوشیدن برنج و مقدار آبی که بعد از آبکشی به آن اضافه می‌شود، دو عامل مهم در نرمی و نچسبندگی برنج هستند.
  • آب اضافه شده به برنج، تبخیر شده و جذب آن می‌شود، پس نباید زیاد باشد.
  • برای ۵ پیمانه برنج ایرانی، ۳ تا ۴ قاشق آب کافی است، ولی برای برنج خارجی می‌توان کمی بیشتر ریخت.
  • اگر برنج دیرتر آبکش شده، باید مقدار آب کمتری به آن اضافه کرد.
  • باید آب کافی برای تولید بخار در قابلمه ریخت تا برنج به خوبی دم بکشد.

در نکات طلایی پخت برنج میزان جوشیدن برنج و مقدار آبی که بعد از آبکشی به آن اضافه می‌شود، دو عامل مهم در نرمی و نچسبندگی برنج هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *