مقالات

غذای برنجی در ماه رمضان

غذای برنجی در ماه رمضان

و اما غذای برنجی در ماه رمضان! ماه رمضان، ماه بهار معنویت و برکت، فرا رسید. در این ماه مبارک، سفره‌های افطار و سحر، جلوه‌ای خاص و معنوی دارند. برنج، به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی در سفره‌های ایرانی، نقشی کلیدی ایفا می‌کند. غذای برنجی در ماه رمضان طعم و لذتی چند برابر دارد. “برنج فسفری”، با ارائه انواع برنج‌های باکیفیت و خوش‌طعم، در کنار شماست تا سفره‌های رمضانتان را رنگین‌تر و باکیفیت‌تر کند. در این محتوا، به معرفی انواع غذاهای برنجی مناسب برای ماه رمضان می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا با طعمی بی‌نظیر، ماه رمضان را به کام خود و عزیزانتان شیرین‌تر کنید.

فرنی با آرد برنج

فرنی با آرد برنج

سحری ماه رمضان

انتخاب غذای مناسب برای سحری نقشی کلیدی در گذراندن یک روز بدون گرسنگی و کسالت در طول ماه رمضان دارد. برای سحری باید موادی مصرف شوند که کسالت را به حداقل برسانند و حس سیری طولانی مدت ببخشند. مواد سرشار از آنتی‌اکسیدان، فیبر و پروتئین معمولا گزینه های خوبی برای تامین انرژی و حفظ حس سیری طولانی مدت به حساب میروند. خوراکی های دارای امگا 3 نیز یکی دیگر از موادی هستند که برای حفظ سلامت قلب و عرق نقش موثری ایفا می کنند و بهتر است در سحری گنجانده شوند. غذای برنجی در ماه رمضان به دلیل طعم دلچسب و حس سیری طولانی مدت آن، مورد علاقه بسیاری از ایرانیان است. پخت غذای برنجی برای سحر به صورت کته ، به حفظ بیشتر فیبر و مواد مغذی آن کمک می‌کند.

بیشتر بخوانیم: آیا برنج برای کاهش وزن مفید است؟

 

افطاری ماه رمضان

انتخاب غذاهای سالم و مغذی که انرژی مورد نیاز بدن را در طول روزه‌داری تأمین کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مهم‌ترین نکات تغذیه‌ای در ماه رمضان، کنترل میزان کالری دریافتی در وعده افطار است. ساعات طولانی روزه‌داری، بدن را با کمبود قند خون و آب مواجه می‌کند. انتخاب غذاها و نوشیدنی‌های مناسب در وعده افطار برای جبران این کمبودها ضروری است. معمولا غذاهای سرشار از پتاسیم تعادل مایعات بدن را حفظ کرده و از گرفتگی عضلات جلوگیری می کنند. غذای برنجی برای افطار اغلب پرطرفدار بوده و به همراه مواد مغذی در این ماه سرو می شود. در نظر داشته باشید که غذای افطاری را به آهستگی خورده و آن را خوب بجوید و از پرخوری اجتناب کنید. غذاهای سنگین و پرچرب و نوشیدنی های گازدار بهتر است در وعده افطار مصرف نشوند.

 

غذای برنجی در ماه رمضان

لیست افطاری و سحری

در این بخش از لیست غذای برنجی در ماه رمضان، ما غذاهای مغذی برای سحری و افطاری را بصورت مجزا برایتان لیست کرده ایم.

لیست غذا برای سحری

سبزیجات، کربوهیدرات های پیچیده همچون  نان سبوس دار و حبوبات و چربی های سالم از جمله روغن های گیاهی و آجیل از موادی هستند که باید در سحری گنجانده شوند. از مصرف برنج به همراه سایر منابع کربوهیدرات مانند نان و سیب‌زمینی در سحری خودداری کنید. این کار برای جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون و احساس گرسنگی زودهنگام در طول روز توصیه می‌شود. نوشیدن چای و مواد کافئین دار نیز پیشنهاد نمی شود. شیرینی‌جات، غذاهای سرخ شده، چرب، ترش و شور به هیچ عنوان نباید در وعده سحری مصرف شوند زیرا باعث ترش کردن و سوزش معده می شوند. سوسیس و کالباس و غذاهای کنسرو شده نیز بهتر است در این وعده مصرف نشوند. غلات سبوس دار، ارزن، خرما، ماست و تخم مرغ از جمله غذاهای غیربرنجی مناسب برای سحری هستند. در ادامه به برخی از غذاهای برنجی برای سحری نیز اشاره خواهیم کرد.

 

لوبیا پلو(نوعی غذای برنجی در ماه رمضان)

لوبیا سبز به دلیل فیبر بالا، ویتامین زیاد و کالری کم، یک خوراکی ارزشمند و مفید برای سلامتی ماست. لوبیا سبز کالری کمی دارد و در ترکیب با برنج می‌تواند یک غذای کم کالری و رژیمی به حساب رود. لوبیا سبز را می‌توان در کیسه فریزر با چند سوراخ برای تهویه هوا تا 3 تا 4 روز در یخچال و تا 1 تا 6 ماه در فریزر نگهداری کرد. از آن جایی که بهتر است در وعده سحری مصرف چربی کنترل شود، بهتر است لوبیا را پخارپز کنید. مواد لازم برای پخت این غذا عبارت است از: برنج، لوبیا سبز، گوشت قرمز، پیاز، گوجه فرنگی، نمک، فلفل و زعفران. افراد دارای چربی خون بالا بهتر است بجای گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده کنند.

 

عدس پلو

اشتباه نیست که می گویند عدس پلو یک غذای کامل است. کمتر کسی ممکن است از عدس پلو و خوراک عدس لذت نبرد. از خواص عدس پلو می توان به کاهش فشار خون، بهبود عملکرد سیستم گوارش، تقویت حافظه، حفظ قند خون، تقویت سیستم ایمنی و کاهش چربی بدن اشاره کرد. عدس به علت سرشار بودن از فیبر، پتاسیم، منگنز، مس و پروتئین از بهترین غذاهای سحری به شمار می رود. مواد لازم برای پخت عدس پلو شامل: برنج، عدس، گوشت قرمز، کشمش، پیاز، زعفران، سیر، نمک و فلفل است. بسته به سلیقه خود می توانید گوشت را بصورت کوفته قلقلی، سرخ شده و دمی بکار ببرید. بهتر است روغن و نمک را به حداقل برسانید.

غذای برنجی در ماه رمضان

خورشت قرمه سبزی(نوعی غذای برنجی در ماه رمضان)

کیست که عاشق قرمه سبزی نباشد؟ چه بهتر اگر بدانید این غذای محبوب عاری از خواص منحصر بفرد نیست. تقویت سیستم ایمنی، تنظیم فشار خون، تقویت بینایی، تقویت استخوان، جلوگیری از کم خونی و تقویت حافظه بخشی از خواص قرمه سبزی به شمار می روند. این غذا باعث افزایش اشتها می شود بنابراین برای افراد رژِیمی ممکن است مناسب نباشد. فیبر، ویتامین D، A، K و C در این غذا این خواص را به ارمغان آورده است. مواد لازم برای تهیه قرمه سبزی عبارت است از: برنج، لوبیا قرمز یا چیتی، لیمو عمانی، گوشت قرمز، پیاز، سبزی خورشتی، نمک، فلفل سیاه، آب نارنج، آبغوره و زردچوبه.

 

قیمه پلو

خورشت قیمه سرشار از آهن، فیبر، کلسیم، فسفر، امگا 3، ویتامین B12، E، A و C است. جلوگیری از ریزش مو، رفع یبوست، تقویت سیستم ایمنی، تقویت استحکام استخوان و کاهش استرس از خواص این خورشت محبوب به شمار می‌روند. مواد لازم برای پخت قیمه پلو شامل: برنج، لپه، گوشت، پیاز، زرشک، برگه زردآلو، لیمو، کدو یا بادمجان، روغن کنجد، رب، نمک، دارچین، زردچوبه، فلفل و زعفران است. ممکن است بخواهید سیب زمینی در کنار این خورشت داشته باشید ولی بهتر است برای سحری از این کار اجتناب کنید و یا آن را آب‌پز کنید.

 

سبزی پلو با ماهی

خواص ماهی بر هیچ یک از ما پوشیده نیست. ماهی از امگا 3، آهن، روی، ید، منیزیم و پتاسیم غنی است. سبزی پلو با ماهی منبعی سرشار از منگنز، سلنیوم، منیزیم و ویتامین B است. تنظیم فشار خون، تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکر سیستم گوارش، حفظ قند خون و تقویت بینایی از خواص این غذای کم نظیر به شمار می روند. مواد لازم برای تهیه سبزی پلو با ماهی عبارت است از: برنج، ماهی، سبزی خرد شده، سیر، روغن زیتون، نمک، فلفل و زعفران. این غذا به شیوه های بسیار متنوع پخت می شود که مواد ذکر شده عموما در بسیاری از آن ها صدق می کند. سبزی بکار رفته در این غذا می تواند گشنیز، جعفری، شوید، تره و شنبلیله باشد.

 

غذای برنجی برای افطاری

چلو کباب

به جرأت می توان گفت محبوب ترین غذای ایرانیان کباب است. این غذا دارای فسفر، کلسیم، آهن و ویتامین B12 و B1 است و می تواند به سلامت پوست و روند خون سازی کمک کند. مواد لازم برای تهیه چلو کباب عبارت است از: برنج، گوشت، پیاز رنده شده، سماق، زردچوبه، نمک، فلفل، زعفران، گوجه فرنگی.

 

برنج با خورشت کلم بروکلی و مرغ

این غذای برنجی در ماه رمضان علاوه بر دارا بودن عطر و طعم مرغوب، از خواص زیادی برخوردار است. جوان سازی پوست، تقویت مو، حفظ سلامت کبد و قلب، کنترل فشار و چربی خون از خواص این غذا می باشند. مواد لازم برای پخت این غذا شامل: برنج، بروکلی، مرغ، رب، نمک، فلفل، اویشن، پاپریکا، هویج، پیاز و سیر می باشد. گیاه خواران می توانند قارچ را جایگزین مرغ کنند.

 

لیست غذا برای افطاری

با انتخاب غذاهای مناسب و مغذی در وعده افطار، می‌توانید از فواید جسمی و روحی ماه رمضان بهره‌مند شوید و روزه‌داری آسان‌تر و بدون عوارضی را تجربه کنید. غذاهای سبک و مغذی بهترین غذاها برای وعده افطار به شمار می روند. توجه داشته باشید که بهتر است یک مرتبه معده پر نشود. میوه‌جات، میوه‌جات، غلات، گردو، خرما، نوشیدنی گرم و سوپ برای شروع افطاری مناسب هستند. حلیم، فرنی، انواع شله، شیر برنج، سوپ و آش گزینه های خوبی برای وعده افطار سبک حساب می شوند. فراموش نکنید که در فاصله افطار تا سحری با نوشیدن آب، کمبود مایعات بدنتان را جبران کنید. غذاهای شور، فست فود، پرکالری، چرب، پرادویه و تند بهتر است تا حد امکان در این وعده مصرف نشوند. غذاهای برنجی مناسب برای افطار در ادامه ذکر خواهند شد.

غذای برنجی برای سحر

برنج با خورشت فسنجان

این غذا سرشار از مواد معدنی همچون کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم و آهن بوده و ویتامین هایی چون B12، B4، A و E در بر دارد. حفظ سلامت قلب و عروق و کاهش تنش های عصبی از خواص این غذا به شمار می روند. مواد لازم برای پخت این غذای برنجی در ماه رمضان شامل: برنج، گردو، پیاز، مرغ، رب انار، شکر، نمک، زردچوبه و زعفران می باشند.

باقالی پلو با ماهیچه(نوعی غذای برنجی در ماه رمضان)

این غذا فوق العاده مقوی بوده و برای تجدید قوا در افطار بهترین انتخاب است. تقویت سیستم ایمنی، کاهش درد قاعدگی، تقویت بافت استخوان، بهبود کم خونی و تقویت بینایی تنها بخشی از خواص این غذای برنجی در ماه رمضان به شمار می روند. مواد لازم برای تهیه باقالی پلو با ماهیچه عبارت است از: برنج، ماهیچه گوسفندی، لپه باقلا سبز، پیاز، شوید، هل، دارچین، نمک، فلفل سیاه، کره، زعفران و زردچوبه.

 

خورشت کرفس و برنج

این غذا خاصیت ضدالتهابی داشته و سیستم ایمنی را تقویت می کند. کرفس به کاهش وزن کمک کرده و فشار خون را تنظیم می کند. این غذا برای افراد دارای مشکلات گوارشی و بیماری دیابت بسیار مفید واقع می شود. مواد لازم برای پخت این غذا شامل: برنج، کرفس، نعناع؛ جعفری، پیاز، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و آبلیمو می باشد.

 

 

غذای برنجی در ماه رمضان

زرشک پلو

تقویت سیستم ایمنی، کاهش فشار خون، تنظیم دوره قاعدگی، تصفیه خون، کنترل چربی پوست، تحریک خون سازی، کاهش وزن، پاکسازی کبد و تقویت بینایی از خواص زرشک پلو می باشند. مواد لازم برای پخت این غذای برنجی در ماه رمضان: برنج، زرشک، مرغ، پیاز، فلفل دلمه ای، سیر، زردچوبه، نمک و فلفل می باشند.

 

پلوی آلو اسفناج

از خواص این غذا می توان به درمان کم خونی، جلوگیری از ریزش مو، تقویت ماهیچه و استخوان، افزایش قدرت سیستم ایمنی، کنترل فشار خون، حفظ سلامت قلب و عروق، تقویت سیستم گوارش و کاهش چربی اشاره کرد. مواد لازم برای تهیه این غذا شامل: برنج، اسفناج، پیاز داغ، آلو زرد، شکر، گوشت ماهیچه، نمک و کره می باشد.

 

مرصع پلو

بهترین غذای برنجی در ماه رمضان مرصع پلو است. این غذا سرشار از مواد معدنی چون سدیم، پتاسیم، منگنز، فسفر، روی، فیبر، آهن، کلسیم و ویتامین های خانواده B، A، C و E می باشد. بهبود کم خونی، تقویت سیستم ایمنی، تقویت بینایی، ارتقای سلامت قلب و عروق و طراوت پوست از خواص این غذا به شمار می روند. مواد لازم برای تهیه مرصع پلو عبارت است از: برنج، پودر سبوس، گوشت مرغ، پیاز، نمک، کشمش، زرشک، بادام، پسته، هویج، عسل، زعفران، روغن کنجد، زردچوبه و فلفل.

 

افطاری ساده و کم هزینه

اگر میخواهید غذای افطاری برای مهمان بدون برنج تهیه کنید که ساده و کم هزینه باشد شاید غذاهای پیش‌رو برایتان مناسب باشد. عدسی، خوراک جگر، کوکو سبری، کوکو سیب زمینی، آش رشته، عدس پلو، یتیمچه، خوراک لوبیا، کشک بادمجان، حلیم بادمجان، اشکنه و ماکارونی با سویا همگی می توانند گزینه ی خوبی به حساب روند. سعی کنید غذاهای سالم را جایگزین غذاهای پرتجملات کنید.

با هم بخوانیم: درست کردن افطاری های 10 دقیقه ای

غذای برنجی در ماه رمضان

فرنی

به منظور بهبود عطر و طعم فرنی بهتر است دستور پخت فرنی با آرد برنج را پیاده کنید. این روش پنج مرحله دارد. در مرحله آماده سازی باید شیر را روی حرارت ملایم قرار داده و شکر و گلاب را کم کم به آن اضافه کنید و پس از مدتی آرد برنج را به تدریج درون قابلمه بریزید و هم بزنید. در مرحله پخت باید حرارت را ملایم کرده و مداوم هم بزنید. در مرحله خنک شدن باید پس از غلیظ شدن فرنی، آن را از حرارت دور کنید و به هم زدن خود ادامه دهید. در مرحله تزئین می توانید به اختیار خود از رنگ خوراکی مجاز یا زعفران دم کرده، هل و دارچین برای زیبا کردن ظاهر کار استفاده کنید. مرحله سرو سرو فرنی معمولا زود مصرف است. در غیر این صورت باید در یخچال نگهداری شود.

 

کاچی

برای تهیه کاچی باید آرد را دو بار الک کنید و آن را درون قابلمه روی حرارت ملایم تفت دهید. روغن یا کره به همراه زردچوبه به قابلمه اضافه کنید. در ظرفی جدا آب را با شکر، هل و زعفران دم کنید و آن را بشکل تدریجی به قابلمه اضافه کنید و منظم هم بزنید. اگر غلظت کاچی بیشتر از حد معمول باشد، می توانید مقداری آب در قابلمه بریزید. در چند دقیقه آخر، میتوانید برای عطر بهتر آن گلاب اضافه کنید. با پودر دارچین یا پسته و هل می توانید تزئینات لازم را بر آن اعمال کنید. نوش جان.

غذای برنجی در ماه رمضان

شیر برنج

در این قسمت بطور کاملا خلاصه به این موضوع خواهیم پرداخت. برای فرا گرفتن تمام فوت و فن تهیه شیر برنج می توانید به آموزش شیر برنج ارائه شده توسط این سایت مراجعه کنید. برنج باید از شب قبل شسته شده و در آب خیس بخورد. یک لیوان برنج را به همراه دو لیوان آب در قابلمه بریزید و هنگامی که آب آن به نصف رسید، شیر اضافه کنید و بگذارید بجوشد. هنگامی که دانه های برنج خوب پخته شده و از هم باز شدند، کمی شکر و گلاب به آن اضافه کنید و شعله را ببندید. تزئین شیر برنج نیز مانند فرنی است. گل محمدی، دارچین، هل و هرچیز دیگری می تواند برای عطر دادن و زیبا کردن کار نهایی مورد استفاده قرار گیرد.

 

رولت خرما و گردو

برای اینکار باید ابتدا هسته ی خرما را جدا کنید و پوست آن را در کیسه یا ظرف با پشت قاشق له کنید. روغن یا کره به خرما اضافه کنید و بگذارید کنار. آرد را دو بار الک کرده و به همره روغن، پودر نخودچی، هل و پودر زنجبیل روی حرارت تفت دهید. یک سینی را با سلفون بپوشانید و روی آن مخلوط خرما را به قطر یک سانتی متر پخش کنید. سپس مواد تفت داده شده را روی خرما بریزید و با استفاده از دستکش کیسه ای مخلوط حاصل شده را رول کنید و در یخچال قرار دهید. پودر گردو، پسته، بادام و گل محمدی همگی می توانند برای تزئین مورد استفاده قرار گیرند.

 

فطریه برنج 1403

در صورت استفاده از غذای برنجی در ماه رمضان دانستن این مطلب لازم به نظر می رسد.  مبالغ فطریه و کفاره روزه ماه رمضان ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ از سوی مراجع عظام تقلید چنین اعلام شد.

  • دفتر مقام معظم رهبری:شصت هزار تومان (به قیمت گندم)
  • دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی:
    • شصت هزار تومان (به قیمت آرد)
    • سیصد و شصت هزار تومان (به قیمت برنج ایرانی)
    • صد و پنج هزار تومان (به قیمت برنج غیر ایرانی)
  • دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی:
    • شصت هزار تومان (به قیمت آرد)
    • دویست هزار تومان (به قیمت برنج)
  • دفتر حضرت آیت الله شبیری زنجانی:
    • هفتاد و دو هزار تومان (به قیمت گندم)

مبلغ کفاره روزه غیر عمد نیز به شرح زیر است:

  • دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی:پانزده هزار تومان
  • دفتر حضرت آیت الله شبیری زنجانی:هجده هزار تومان

نکاتی در مورد فطریه برنج۱۴۰۳ :

  • فطریه واجب بر هر مسلمانی است که بالغ، عاقل و غنی باشد.
  • فطریه باید قبل از طلوع فجر روز عید فطر پرداخت شود.
  • فطریه را می‌توان به فقیر و مسکین داد و یا به مصرف مصارف عام المنفعه مانند ساخت مسجد و بیمارستان رساند.

نکاتی در مورد کفاره روزه:

  • کفاره روزه بر کسی واجب است که بدون عذر شرعی، روزه ماه رمضان را نگرفته باشد.
  • کفاره روزه غیر عمد، اطعام شصت مسکین است.
  • می‌توان به جای اطعام مسکین، قیمت غذای شصت مسکین را به فقیر و مسکین داد.

 

مزایای خرید برنج از سایت برنج فسفری:

  • کیفیت بالا:برنج‌های ارائه شده در این سایت از بهترین و مرغوب‌ترین ارقام برنج ایرانی و خارجی هستند.
  • قیمت مناسب:قیمت برنج‌ها در این سایت بسیار رقابتی و مقرون به صرفه است.
  • تنوع بالا:تنوع برنج‌های موجود در این سایت بسیار بالا است و شما می‌توانید برنج مورد نظر خود را با توجه به سلیقه و نیازتان انتخاب کنید.
  • ارسال سریع:برنج‌های سفارش داده شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سراسر ایران ارسال می‌شوند.

غذای برنجی در ماه رمضان

نتیجه‌گیری:

همانطور که در این محتوا به تفصیل شرح داده شد، ماه رمضان فرصتی مغتنم برای خودسازی و معنویات است. در این ماه، علاوه بر روزه‌داری، توجه به تغذیه سالم و مقوی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برنج به عنوان یکی از مواد غذایی اصلی در سفره ایرانیان، نقش مهمی در تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن در طول روزه‌داری دارد. سایت برنج فسفری با ارائه طیف گسترده‌ای از برنج‌های ایرانی و خارجی با کیفیت بالا و قیمت مناسب، به شما کمک می‌کند تا در ماه رمضان غذای برنجی سالم و خوشمزه را برای خود و خانواده‌تان تهیه کنید.

با خرید برنج از سایت برنج فسفری، می‌توانید با خیالی آسوده از کیفیت و قیمت، غذای برنجی سالم و خوشمزه را در ماه رمضان برای خود و خانواده‌تان تهیه کنید.

عید رمضان و ماه ضیافت الهی بر شما مبارک باد!

 

 

7 دیدگاه در “غذای برنجی در ماه رمضان

  1. علی اسمائیل زاده گفت:

    از غذاها استفاده کردیم . ممنون و متشکر

    1. maryam123 گفت:

      خواهش میکنم🙏🏻

  2. علی اسمائیل زاده گفت:

    از انواع غذاها استفاده کردیم. متشکر از مطالب خوبتون

    1. maryam123 گفت:

      خواهش میکنم لطف دارید 🙏🏻

  3. pashaei گفت:

    مطالبتون برای ماه رمضان عالی بود. متشکر از زحمتی که کشیدید

  4. سمانه گودرزی گفت:

    من از متن شما لذت بردم. خیلی روان و کاربردی نگارش شده است. اینکه برنجهای ارگانیک دارید خیلی خوبه

    1. maryam123 گفت:

      ممنون از نظر خوب شما 🙏🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *